رفتارهای غیر ضروری در تعامل با فرزندان

رفتارهای غیر ضروری در تعامل با فرزندان : واکنش های شدید خود را  در برخورد با فرزندانتان، ملایم و نرم کنید. کودکان و نوجوانان نسبت به فشار، حساس هستند. وقتی با عصبانیت پاسخ می دهید، برخورد عاطفی نامناسب را آموزش می دهید. لحظه ای تحمل کنید و خودتان را کنترل کنید. سپس، به روشی نرم […]


رفتارهای غیر ضروری در تعامل با فرزندان : واکنش های شدید خود را  در برخورد با فرزندانتان، ملایم و نرم کنید. کودکان و نوجوانان نسبت به فشار، حساس هستند. وقتی با عصبانیت پاسخ می دهید، برخورد عاطفی نامناسب را آموزش می دهید. لحظه ای تحمل کنید و خودتان را کنترل کنید. سپس، به روشی نرم و همدلانه پاسخ دهید.

عصبانیت و پرخاشگری به رفتار خوب منجر نمی شود و غالباً خسارت بیشتری را نسبت به یک رفتار خوب ایجاد می کند. حفظ خونسردی شما به آنها نشان می دهد که شما جدی و بر اعصاب خود مسلط هستید.

به عنوان مثال، وقتی پسرتان از شما می پرسد آیا می تواند برای دهمین بار بازی ویدیویی را انجام دهد. به جای اینکه از فرط عصبانیت منفجر شوید و بگویید “نه ، دیگر کافی است!” بگویید “پسرم، من می دانم که دوست داری بازی کنی، اما پاسخم هنوز خیر است.

از کارکردن و حمایت بیش از حد برای فرزندانتان خودداری کنید. کودکان و نوجوانان برای یادگیری مهارتهای جدید و افزایش خودکارآمدی به برخی از استقلال نیاز دارند. آنها همیشه نمی توانند به شما متکی باشند. به عنوان پدر و مادر، می توان فضای مناسب را برای فرزندتان ایجاد کنید. اما بگذارید آنها وظایفی را که قادر به انجام آن هستند را خود انجام دهند. وقتی دیدید که کودک نوپای شما مسواک می زند، بگذارید این کار را برای خودش انجام دهد.

از رفتارهای نامناسب آنها بگذرید و در عوض رفتارهای خوبشان را تشویق کنید. بازخوردهای تقویت کننده بر روی هر دو رفتار منفی و مثبت کار می کند و هرچه به آن توجه کنید افزایش می یابد. به جای اینکه کودک خود را نسبت به رفتارهای نامناسب آزار دهید ، توجه خود را نسبت به آن متوقف کنید. از طرف دیگر، وقتی فرزند شما کاری مطلوب انجام داد، او را تحسین یا تشویق کنید.

به عنوان مثال ، کودک شما به خواهر و برادر کوچکتر خود کمک می کند اسباب بازی هایش را تمیز کند. ممکن است بگویید ، “وای ، عزیزم! خیلی ممنونم که یک دوست خوب برای برادرت هستی.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.