عزت نفس در کوکان و راهکارهای والدین

عزت نفس در کوکان و راهکارهای والدین : عزت نفس عبارت است از قضاوتهایی که هر فردی درباره ارزش خود دارد و احساس های مربوط به این قضاوت ها. در دوره ای که کودکان پیش دبستانی باید بر مهارت های جدید تسلط یابند، عزت نفس بالا کمک زیادی به آنها می کند. باور و احساسی […]


عزت نفس در کوکان و راهکارهای والدین : عزت نفس عبارت است از قضاوتهایی که هر فردی درباره ارزش خود دارد و احساس های مربوط به این قضاوت ها. در دوره ای که کودکان پیش دبستانی باید بر مهارت های جدید تسلط یابند، عزت نفس بالا کمک زیادی به آنها می کند. باور و احساسی که کودک نسبت به خود دارد بر چگونگی یادگیری، تفکر، کار، بازی و ارتباط با دیگران و در حقیقت بر هر عملی که انجام می دهد موثر است.

عزت نفقس سالم از کودکان در برابر افرادی که تحقیرشان می کنند دفاع می کند. ایجاد عزت نفس سالم و خودباوری در فرزندان روشی موثر برای حمایت از او در برابر ارتباطات نادرست و افرادی است که به او احترام نمی گذارند.

والدین برای ایجاد عزت نفس سالم در کودکشان کارهای زیادی می توانند انجام دهند در اینجا به چهار راهکار اصلی والدین در این زمینه اشاره می شود:

  • رابطه ای سازنده برقرار کنید. با ترتیب دادن زمانهایی که کاملاً در دسترس باشید، نشان دهید که می خواهید با کودک باشید. بدون قضاوت کردن فقط گوش کنید. مشارکت متقابل به کودکان کمک می کند احساس باارزش بودن کنند.
  • موفقیت را پرورش دهید. انتظارات خود را درست تنظیم کنید و وقتی از کودک می خواهید کاری را انجام دهد، از توانایی های او فراتر است او را یاری دهید. تحسین کنید و بجای پاداشهای مادی خودانگیزی را تقویت کنید به جای اینکه صرفاً بگویید آفرین خوب است به تلاشها و دستاوردهای او اشاره کنید.
  • آزادی انتخاب را پرورش دهید. حق انتخاب به کودکان احساس مسئولیت و کنترل بر زندگی می دهد. متناسب با سن کودک آنها را درگیر انتخاب های آسان کنید.
  • هیجان های کودک را تأیید کنید. احساس های نیرومند کودک را بپذیرید و راه های موثری برای برخورد با آنها پیشنهاد کنید. کودکان نیاز به حمایت و تسلی در قبال هیجان های منفی نیرومندشان دارند.