کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی : آگاه باشید که درمان زود هنگام در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بسیار مهم است. سن متوسط شروع SAD، ۱۳ سالگی است، اما در کودکان کوچکتر و زیر سیزده ساله نیز رخ دهد. این امر با افزایش افسردگی و سوء مصرف مواد در نوجوانان همراه است. بنابراین، […]


کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی : آگاه باشید که درمان زود هنگام در کودکان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بسیار مهم است.

سن متوسط شروع SAD، ۱۳ سالگی است، اما در کودکان کوچکتر و زیر سیزده ساله نیز رخ دهد. این امر با افزایش افسردگی و سوء مصرف مواد در نوجوانان همراه است. بنابراین، اگر فکر می کنید کودک یا نوجوان شما ممکن است مبتلا به SAD باشد ، جستجوی یک مشاوره پزشکی حرفه ای در گام اول، بسیار مهم است.

کودک خود را نزد یک درمانگر ببرید.

یک درمانگر می تواند در تعیین منبع اضطراب فرزند شما بسیار مفید باشد، این کار به شما در مدیریت اختلال کودکتان کمک می کند. درمانگر همچنین می تواند از طریق مواجهه با درمان ، کودکتان را همراهی می کند، در این صورت كودك به تدریج در مواجهه با اضطراب خود در شرایطی کنترل شده، می تواند با ترسهای خود روبرو می شود.

درمانگر کودک همچنین می تواند در مورد چگونگی کمک به کودکتان، به شما توصیه ای ارائه دهد و راهنمای شما باشد. یکی دیگر از درمانهای رایج، درمان شناختی رفتاری (CBT) است که در آن کودک با آموزش شناسایی و مدیریت الگوهای تفکر منفی یا مخرب، می تواند شرایط را بهتر ارزیابی کند.

درمانگر فرزند شما حتی ممکن است گروه درمانی را پیشنهاد کند. این نوع درمان می تواند برای فرزند شما بسیار مفید باشد، زیرا به او این آگاهی را می دهد که در ترس خود تنها نیست و دیگران نیز درست مانند او با این اضطراب شدید در حال جنگیدن هستند.

یک درمانگر یا مشاور خانواده نیز می تواند به شما در برقراری ارتباط حمایتی از فرزندتان کمک کند و چگونگی همکاری در جهت مدیریت اضطراب فرزندتان را به شما آموزش می دهد. این نوع درمان به ویژه در صورتی که اضطراب کودک باعث ایجاد مشکلات دیگری در خانواده می شود، بسیار مفید است.

از فرزندتان حمایت کنید.

اگر نگران این هستید که فرزندتان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است با جستجوی کمک های حرفه ای از او حمایت کنید. از مجبور کردن فرزند خود برای کنار گذاشتن کمرویی اش مانند فشار آوردن او به انجام کار یا مجبور کردن او به مشارکت در موقعیتهای اجتماعی که باعث ایجاد اضطراب می شود، خودداری کنید. برای اینکه او در موقعیت های اجتماعی احساس راحتی بیشتری داشته باشد، آنچه در توان دارید را انجام دهید تا به فرزندتان در کاهش احساس اضطراب کمک کنید. مطمئن شوید که به احساسات او توجه می کنید و او را درک می کنید.

برای فرزندتان الگوی اعتماد به نفس باشید مثلا در مجامع و اماکن عمومی آرام باشید و احساس راحتی کنید. کمک کنید تا او مهارتهای اجتماعی مانند دوست شدن، دست دادن و گله و شکایت کردن را بیاموزد.

به کودک خود کمک کنید تا با اضطرابش کنار بیاید.

اگر کودک مبتلا به SAD دارید، یافتن راه هایی برای کمک به فرزندتان در مقابله با اضطراب، مهم است. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید به فرزندتان کمک کنید تا با اضطراب خود کنار بیاید و بر برخی از اضطراب های اجتماعی اش غلبه کند. برخی از راه هایی که می تواند یاریگر فرزندتان باشد شامل آموزش نحوه انجام تمرینات تنفسی به او، کمک به فرزندتان در جهت غلبه بر افکار منفی، ابراز دلگرمی و ایجاد آرامش است.

به کودک خود بیاموزید که به آرامی نفس عمیق بکشد. به فرزند خود یاد دهید که چگونه تنفس عمیق را تمرین کند و از او بخواهید که هر وقت احساس اضطراب کرد از این روش استفاده کند.

به فرزندتان کمک کنید تا افکار منفی خود را تغییر دهید.

مثلا اگر بر این باور است که فردا قرار است ارائه کلاسی اش را بد ارائه دهد به او ایده ای در جهت بهتر انجام دادن تکلیفش بدهید تا اینگونه حس اعتماد به نفسش را بالا ببرید.

کودک مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی  :  به جای مجبور کردن فرزندتان در فعالیتهایی که باعث اضطراب او می شوند، او را به صورت ملایم تشویق به انجام آن کار کنید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما از مشارکت در یک بازی با برخی دیگر از کودکان راحت نیست، به او فشار نیاورید تا با آنها همراه شود. اما اگر فرزند شما تصمیم به مشارکت گرفت، او را آرام و ملایم ستایش کنید و وقتی که از این گروه افراد دور شدید، کودک خود را غرق در تمجید و تحسین کنید.

تنها از موقعیتهای استرس زا جلوگیری نکنید.

اگرچه ممکن است بیشتر مایل به محافظت از فرزندتان در برابر موقعیت هایی که باعث ایجاد استرس یا اضطرابش می شود، باشید اما این امر در واقع می تواند اضطراب وی را بدتر کند. فرزندتان بهتر است که با پشتیبانی شما بیاموزد که هر روز چگونه واکنش های خود را در موقعیتهای استرس زا، مدیریت کند.

به جای آن به فرزند خود یادآوری کنید که در گذشته با موفقیت از شرایط استرس زا را پشت سر گذاشته و قادر است که دوباره این کار را انجام دهد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.