آن چه واقعا در یک جلسه روان درمانی اتفاق می افتد.

آنچه واقعاً در یک جلسه روان درمانی اتفاق می افتد.

جلسه روان درمانی جلسه روان درمانی: وقتی ماشین خود را نزد مکانیک خودرو می برید، می دانید که چه اتفاقی خواهد افتاد: ماشین شما تعمیر خواهد شد. وقتی استخوانی را می شکنید و به پزشک مراجعه می کنید، می دانید چه اتفاقی می افتد: استخوان شما در یک آتل یا گچ قرار می گیرد و […]


جلسه روان درمانی

جلسه روان درمانی: وقتی ماشین خود را نزد مکانیک خودرو می برید، می دانید که چه اتفاقی خواهد افتاد: ماشین شما تعمیر خواهد شد.

وقتی استخوانی را می شکنید و به پزشک مراجعه می کنید، می دانید چه اتفاقی می افتد: استخوان شما در یک آتل یا گچ قرار می گیرد و در نهایت بهبود می یابد.

اما وقتی برای دیدن یک روان درمانگر قرار ملاقات می گذارید، آیا می دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ بسیاری از مردم کاملاً مطمئن نیستند. فقط حرف میزنی؟ آیا باید در مورد دوران کودکی خود بحث کنید؟ آیا «هیپنوتیزم می‌شوید؟» و به هر حال «نقطه» دیدن یک درمانگر چیست؟ چرا فقط با یک دوست صحبت نکنید؟

ابهام زیادی در جامعه ما در مورد اینکه واقعاً در طول یک جلسه درمانی چه اتفاقی می افتد وجود دارد، چه نوع مسائل و مشکلاتی برای درمان مناسب هستند و یک جلسه روان درمانی چه فوایدی می تواند داشته باشد. من می‌خواهم به چند سوال معمولی و تصورات غلط در مورد اینکه جلسه روان درمانی چیست واقعاً چگونه کار می‌کند، بپردازم.

آیا برای مراجعه به روان درمانگر باید “بیمار” یا “مضطرب” باشم؟

پاسخ: نه. فکر کردن به اینکه برای دیدن یک روان درمانگر باید “به طور جدی مزاحم” شود، یک افسانه است.

در حالی که برخی از روان درمانگران در اختلالات عاطفی شدید (از جمله اسکیزوفرنی یا افکار خودکشی) تخصص دارند. بسیاری از آنها به سادگی به کمک به مراجعان برای حل چالش‌های معمولی‌تر و روزمره مانند ترسیم تغییر شغل، بهبود مهارت‌های والدینی، تقویت مهارت‌های مدیریت استرس، یا مشاوره طلاق تمرکز می‌کنند.

درست همانطور که برخی از پزشکان در درمان بیماری های تهدید کننده زندگی تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر بیماری های “روزمره” مانند آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی را درمان می کنند، روان درمانگران نیز می توانند به طیف وسیعی از مراجعین با طیف وسیعی از نیازها و اهداف خدمات ارائه دهند.

در واقع، اکثر مراجعان من افرادی موفق و با موفقیت هستند که در کل کاملاً سالم هستند. اکثر آنها با یک هدف خاص و شخصی (مانند کاهش وزن، ایجاد تعادل بیشتر در کار و زندگی، یافتن راه هایی برای فرزندپروری موثرتر، یا احساس اضطراب در مورد قرار دوباره پس از جدایی سخت) به چالش کشیده می شوند.

چگونه می توانم روان درمانگر مناسب را برای هدف/موقعیت خود انتخاب کنم؟

پاسخ: انتخاب یک روان درمانگر مانند انتخاب هر ارائه‌دهنده خدمات دیگری است. ایده خوبی است که از وب‌سایت پزشک بازدید کنید و اظهارات یا نظرات مراجعانش را بخوانید (اگر آنها را داشته باشند چون بسیاری به دلایل محرمانه این کار را نمی‌کنند). همچنین خوب است که از دوستان و اعضای خانواده یا پزشک خود برای معرفی بخواهید (و البته بررسی کنید که چه کسانی تحت پوشش شبکه بیمه درمانی شما هستند).

اگر امیدوارید روی موضوع خاصی کار کنید (پرخوری، سیگار کشیدن، تغییر شغل) سعی کنید یک روان درمانگر با تخصص در آن زمینه پیدا کنید. بسیاری تخصص ها یا زمینه های تمرکز خود را در وب سایت های خود فهرست می کنند. درمانگرانی هستند که در مسائل مربوط به رابطه، مسائل مربوط به فرزندپروری، مدیریت خشم، مسائل مربوط به وزن یا مسائل جنسی تخصص دارند تقریباً هر موضوع، هدف یا موقعیتی که بتوانید تصور کنید. اگر در مورد تخصص کسی مطمئن نیستید، فقط با او تماس بگیرید و بپرسید. اگر آنها نتوانند به مشکل شما کمک کنند، ممکن است بتوانند شما را به کسی ارجاع دهند که بتواند.

واقعاً در طول یک جلسه روان درمانی چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: هر جلسه روان درمانی اساساً یک جلسه حل مسئله است. شما وضعیت فعلی خود و احساسات خود را در مورد آن توصیف می کنید و سپس درمانگر از تخصص خود برای کمک به شما در تلاش برای حل آن مشکل استفاده می کند تا بتوانید به زندگی ایکه می خواهید داشته باشید نزدیک تر شوید.

در ابتدای جلسه روان درمانی، درمانگر معمولاً از شما دعوت می‌کند تا آنچه را که در زندگی‌تان می‌گذرد، آنچه در ذهن شماست، آنچه شما را آزار می‌دهد، یا اینکه آیا اهدافی وجود دارد که می‌خواهید درباره آن بحث کنید، به اشتراک بگذارید. از شما دعوت می شود که آشکارا صحبت کنید. درمانگر گوش می دهد و ممکن است در حین صحبت شما یادداشت برداری کند. برخی، پس از یک جلسه یادداشت برداری می کنند.

در حین صحبت کردن، مورد انتقاد قرار نمی گیرید، حرف شما قطع نمی شود یا مورد قضاوت قرار نمی گیرید. مکالمه شما در نهایت محرمانه نگه داشته خواهد شد. این یک نوع خاص و منحصربه‌فرد از مکالمه است که در آن می‌توانید دقیقاً آنچه را که احساس می‌کنید (صداقت کامل) بدون نگرانی از اینکه قرار است به احساسات کسی آسیب برسانید، به یک رابطه آسیب وارد کنید یا به هر طریقی جریمه شوید، بگویید. هر چیزی که می خواهید یا نیاز دارید بگویید خوب است.

برخی از روان درمانگران ممکن است به مراجعین تکالیفی بدهند تا بعد از یک جلسه آن را تکمیل کنند. این تکلیف ممکن است ایجاد یک پروفایل دوستیابی آنلاین و رسیدن به اولین قرار ملاقات یا ورزش سه بار در هفته باشد. ممکن است هر روز مدتی را صرف کوبیدن یک بالشت کنید تا با خیال راحت احساسات فروخورده را رها کنید، یک دفترچه یادداشت روزانه یا هر تعداد «گام» و «چالش» مرتبط با اهدافتان داشته باشید. در طول جلسه روان درمانی بعدی، ممکن است پیشرفت خود را به اشتراک بگذارید و به مواردی که در آن ناامید، گیر افتاده یا خارج از مسیر هستید، رسیدگی کنید.

البته، هر روان درمانگری متفاوت است، هر مراجعی منحصر به فرد است و هر رابطه روان درمانگر و مراجع نیز متمایز است به این معنی که هیچ توصیف جهانی از یک جلسه روان درمانی وجود ندارد. برخی از درمانگران از تعبیر خواب در کار خود استفاده می کنند. برخی دیگر موسیقی یا هنر درمانی را وارد کار خود می کنند. برخی دیگر از هیپنوتیزم درمانی، مربیگری زندگی، مدیتیشن، تجسم، یا تمرینات نقش آفرینی برای “تمرین” مکالمات چالش برانگیز استفاده می کنند. این لیست ادامه دارد و در نهایت، صرف نظر از رویکردشان، یک روان درمانگر بدون قضاوت گوش می دهد و به مراجع کمک می کند تا راه حلی برای چالش هایی که با آن مواجه است بیابد.

 آیا باید در مورد کودکی ام صحبت کنم؟

پاسخ: نه لزوما. بسیاری از مردم فکر می کنند که مراجعه به یک روان درمانگر به معنای کندن اسکلت های قدیمی از دوران کودکی است، یا صحبت در مورد اینکه مادر شما چقدر وحشتناک بوده است و غیره. این یک افسانه است. آنچه در طول یک جلسه روان درمانی در مورد آن صحبت می کنید تا حد زیادی به موقعیت و اهداف منحصر به فرد شما بستگی دارد. و بسته به اهدافتان، ممکن است در واقع آنقدر درباره گذشته خود صحبت نکنید. تمرکز درمان شما به احتمال زیاد واقعیت امروز شما و آینده ای است که می خواهید بسازید.

همانطور که گفته شد، اگر واقعاً نمی خواهید در مورد دوران کودکی خود صحبت کنید، شدت تمایل شما برای صحبت نکردن در مورد آن ممکن است نشان دهد که باید این کار را انجام دهید! زمانی که مراجعی احساسات منفی شدیدی در مورد دوران کودکی خود یا هر موضوع دیگری دارند معمولاً ارزش آن را دارد که کمی کاوش کنید تا بفهمید چرا چنین است. هر چیزی که باعث شود آنها چنین احساسات شدیدی را در مورد گذشته احساس کنند، احتمالاً به نوعی بر زندگی امروزی آنها نیز تأثیر می گذارد.

چه مدت باید به جلسات روان درمانی بروم؟

پاسخ: این از فردی به فرد دیگر متفاوت است. من مراجعانی داشته‌ام که یک جلسه رزرو کرده‌اند، ما مشکل(های) آنها را حل کرده‌ایم، و همه آنها آماده بودند: آنها بیرون رفتند و نیازی به جلسه پیگیری نداشتند. گاهی اوقات، یک گفتگوی شجاعانه و صادقانه تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

سایر مراجعان جلساتی را با من در یک دوره چند هفته یا ماه رزرو کرده اند و روی یک موضوع تمرکز کرده اند، آن مشکل را حل کرده اند، سپس شاید به سمت چالش دیگری رفته اند. مراجعان دیگری وجود دارند که مدتی است با آنها کار کرده ام و از داشتن یک “چکاپ” هفتگی، دو هفته ای یا ماهانه استقبال می کنند. آنها ممکن است احساسات خود را به اشتراک بگذارند، مهارت های زندگی خود را در صورت لزوم تقویت کنند، یا شاید از یک مدیتیشن هدایت شده یا تجربه هیپنوتیزم درمانی عمیق برای کاهش استرس لذت ببرند. همانطور که یکی از مراجعان می گوید: “هر دو هفته یکبار وقتی با شما ملاقات می کنم، احساس می کنم که دکمه تنظیم مجدد من را فشار داده اید، و سپس دفتر شما را ترک می کنم.”

روان درمانی در واقع در مورد هر چیزی (یک مکالمه یک بار مصرف، یک منبع حمایت موقت در طول انتقال زندگی، یا یک تجربه مداوم برای بهینه سازی سلامت جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی) است که یک مراجع به آن نیاز دارد.

 آیا ملاقات با یک روان درمانگر از طریق تلفن یا از طریق تماس ویدیوئی به اندازه ملاقات حضوری موثر است؟

پاسخ: این بستگی به شخصیت و ترجیحات شما دارد. بسیاری از مراجعان من از داشتن برخی یا همه جلسات خود از طریق چت ویدیویی لذت می برند زیرا این بدان معناست که آنها مجبور نیستند از برنامه های شلوغ خود برای رانندگی، پارک و غیره وقت بگذرند. آنها فقط می توانند در اتاق خواب یا دفتر خود را ببندند، تلفن را بردارند یا وارد سیستم شوند (به همین راحتی).

در صورت امکان، پیشنهاد می‌کنم هر دو روش را امتحان کنید بدین صورت که یک جلسه روان درمانی سنتی و حضوری و سپس یک جلسه روان درمانی ویدیویی را امتحان کنید و ببینید کدام فرمت برای شما مناسب‌تر است.

چرا به یک روان درمانگر مراجعه کنید؟ چرا فقط با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ام صحبت نکنم؟

پاسخ: اگر اعضای خانواده و دوستان دلسوز و حامی به شما داده شده است، احساسات، اهداف و رویاهای خود را با آن افراد در میان بگذارید. آنها بخش بزرگی از شبکه پشتیبانی شما هستند و بینش و تشویق آنها می تواند بسیار مفید باشد. با این حال، افرادی که از قبل شما را می شناسند ممکن است همیشه هنگام گوش دادن به شما کاملاً عینی نباشند.

به عنوان مثال، ممکن است بخواهید شغل خود را تغییر دهید و این موضوع را با همسرتان در میان بگذارید. او ممکن است بخواهد ۱۰۰% از شما حمایت کند و تمام تلاش خود را برای انجام این کار انجام دهد، اما ممکن است با احساسات خود (مانند اضطراب در مورد اینکه تغییر شغل چگونه زندگی شما را تغییر می دهد، بدون ذکر درآمد) دست و پنجه نرم کند که این احساسات می تواند گوش دادن و حمایت عینی شما را برای او دشوار کند.

به همین دلیل است که کار با یک درمانگر می تواند بسیار ارزشمند باشد. این یک فرصت منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن همه مسائلی است که احساس می کنید، و هر چیزی که می خواهید ایجاد کنید، بدون اینکه کسی حرف شما را قطع کند، نگرانی های خود را به مکالمه تحمیل کند، یا به شما بگوید که “در اشتباه هستید”.

جلسه روان درمانی فضایی است که در آن لازم نیست نگران صدمه زدن به احساسات دیگران باشید و می توانید کاملاً صادق باشید. همچنین به این معنی است که شما این پتانسیل را دارید که مشکلات را سریعتر و با موفقیت بیشتر حل کنید. در دراز مدت، این برای شما و هر کس دیگری که در زندگی شما دخیل است نیز بهتر است.

جمع بندی

روان درمانی یک امر ارزشمند است ابزاری که می تواند به شما در حل مشکلات، تعیین و دستیابی به اهداف، بهبود مهارت های ارتباطی یا آموزش روش های جدید برای ردیابی احساسات و کنترل سطح استرس شما کمک کند. می تواند به شما کمک کند تا زندگی، شغل و رابطه ای را که می خواهید بسازید.

آیا همه به آن نیاز دارند؟ خیر. اما اگر کنجکاو هستید که با یک روان درمانگر کار کنید، این کنجکاوی ارزش دنبال کردن را دارد. تنظیم یک یا دو جلسه را در نظر بگیرید، ذهن خود را باز نگه دارید و ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود. شما چیزهای کمی برای از دست دادن دارید و به طور بالقوه، وضوح، درک خود و شادی طولانی مدت برای به دست آوردن دارید.

سلب مسئولیت: این مطلب فقط برای اهداف اطلاعاتی است. و لذا جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای و روانشناختی نیست. همیشه قبل از اجرای هر روش رشد شخصی یا سلامتی جدید و هر گونه سوال در مورد سلامتی خود با ارائه دهنده سلامت واجد شرایط خود ارتباط برقرار کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.