دیوانه (عصبانی و مجنون) یا غمگین؟ آیا خشم از شما در برابر احساسات دیگر محافظت می کند؟

دیوانه (عصبانی و مجنون) یا غمگین؟ آیا خشم از شما در برابر احساسات دیگر محافظت می کند؟

خشم خشم : ۳گامی که باید هنگام عصبانیت یا غمگینی بردارید. دلایل متعددی برای خشم وجود دارد، هم درونی و هم بیرونی. خشم اغلب از ما در برابر سایر احساسات دردناک محافظت می کند. شناخت و پرداختن به احساسات زیربنایی می تواند به ما کمک کند خشم را به طور مؤثرتری مدیریت کنیم. دیوید، حسابدار […]


خشم

خشم : ۳گامی که باید هنگام عصبانیت یا غمگینی بردارید.

دلایل متعددی برای خشم وجود دارد، هم درونی و هم بیرونی.

خشم اغلب از ما در برابر سایر احساسات دردناک محافظت می کند.

شناخت و پرداختن به احساسات زیربنایی می تواند به ما کمک کند خشم را به طور مؤثرتری مدیریت کنیم.

دیوید، حسابدار پنجاه ساله، به من گفت: «همسرم می‌خواهد من تو را ببینم». او نام شما را از درمانگرش گرفته است. مارلی، همسرم، می‌گوید این روزها خیلی عصبانی هستم و باید به یک درمانگر مراجعه کنم تا روی احساساتم کار کند. چه می توانم بگویم؟ او سرطان سینه دارد من نمی خواهم او بمیرد. من از دست او عصبانی نیستم، فقط به خاطر سرطان عصبانی هستم، اما او می گوید من همیشه آنقدر عصبانی هستم که احساس می کند از دست او عصبانی هستم. و او می گوید که من از او حمایت نمی کنم. او می‌گوید من اصلاً به نیازهای او توجهی ندارم.»

دلایل متعددی برای خشم وجود دارد، هم درونی و هم بیرونی. وقتی در ترافیک گیر کرده ایم یا منتظر هواپیمایی هستیم که تاخیر دارد یا وقتی کامپیوترمان در حال کار است، ناامید می شویم. همچنین زمانی که خودمان را ناامید می کنیم یا انتظاراتمان را از خودمان برآورده نمی کنیم، احساس عصبانیت می کنیم. اما ما همچنین می توانیم در پاسخ به سایر احساسات عصبانی شویم.

هریت لرنر در کتاب خود به نام «رقص اتصال: چگونه با کسی صحبت کنیم وقتی دیوانه، آسیب دیده، ترسیده، ناامید، هستید» می نویسد که وقتی «در احساسات غرق می شویم» سخت است که از توانایی خود برای اتصال استفاده کنیمدر عوض، ما تمایل داریم “نقد، تدافعی یا فقط دیوانه شویم.”

ترس از دست دادن کسی که برایمان مهم است و ترس از مرگ خودمان دو احساسی هستند که بیشتر ما ترجیح می دهیم آن ها را نداشته باشیم. خشم که به ما احساس قوی و قدرتمندی می دهد، راهی است که روان ما از احساس غم و اندوه، درماندگی و ناتوانی محافظت می کند. به این فکر کردم که آیا عصبانیت دیوید ممکن است او را از ترس در مورد بیماری همسرش محافظت کند.

بسیاری از ما نمی دانیم که خشم ما برای محافظت از ما در برابر سایر احساسات دردناک وارد شده است. اما اغلب هنگامی که خشم یک مشکل است، احساسات آسیب پذیر و دردناکی در پشت آن پنهان است. از آنجایی که من اغلب به عنوان یک روان درمانگر این پویایی را دیده‌ام، وقتی کسی به من درباره عصبانی بودن در یک رابطه می‌گوید، به طور خودکار به دنبال آسیب و غم و اندوه اساسی می‌گردم.

برای مثال، من دردی را شنیدم که در زیر ناامیدی آنت*، که مادرش آلزایمر داشت، به من می گفت. او گفت: «می‌دانم که نمی‌تواند دو دقیقه بعد از اینکه به او گفتم چیزی را فراموش کند، اما به هر حال متوجه می‌شوم که از دست او عصبانی هستم.» البته یک ناامیدی طبیعی وجود دارد که مجبور هستید چندین بار خودتان را تکرار کنید، اما همانطور که ما صحبت می کنیم او نیز شروع به گریه می کند. او می گوید: “من مادرم را از دست داده ام.” او شبیه مادر من است و خیلی وقت ها شبیه مادر من صدا می کند و رفتار می کند. اما من باید همیشه برای این واقعیت آماده باشم که ناگهان مامان ناپدید می شود و این فقط بدن او است، اما نه او.

آنت* با چیزی به نام “از دست دادن مبهم” دست و پنجه نرم می کرد. پائولین باس در کتاب خود از دست دادن مبهم می نویسد که خانواده های بیماران آلزایمر اغلب عصبانی و در عین حال غمگین هستند. او می‌گوید: «ناتوانی در برقراری ارتباط با کسی که یک عمر گفتگوی معنادار با او داشته‌ایم، باعث ایجاد دوگانگی در بهترین ما می‌شود.

از آنجایی که عصبانی شدن از دست کسی که نمی‌تواند به خودش کمک کند، سخت است، گاهی اوقات ما عصبانیت را به سمت خودمان برمی‌گردانیم و خود را به خاطر اینکه آدم‌های بهتر و دلسوزتری نیستیم، تنبیه می‌کنیم. ما ممکن است از زندگی، یا از خدا، یا از دنیای پزشکی عصبانی شویم که برای بیماری یا مشکلی درمان پیدا نکرده ایم.

و گاهی اوقات ما کاری را انجام می‌دهیم که روان‌شناسان آن را «طرح‌کردن» می‌نامند، به این معنی که فکر می‌کنیم شخص دیگری، شاید حتی شخصی که ما از او عصبانی هستیم، از دست ما عصبانی است، حتی زمانی که هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد.

همه این پاسخ‌ها تلاش‌های روان ما برای محافظت از ما در برابر درد زیربنایی است، اما بسیاری از آنها مشکلات خود را ایجاد می‌کنند. برای رفاه خود و عزیزانتان، یافتن راه‌هایی برای مدیریت خشم و استفاده از آسیب، غم، ترس و آسیب‌پذیری نهفته در خشم می‌تواند بسیار مفیدتر باشد.

چطور می تونی این کار رو بکنی؟

من به مدیریت خشم به عنوان یک فرآیند سه مرحله‌ای فکر می‌کنم، حرکت از «بیرون» به «درون.

ابتدا خشم خود را بدون تسلیم شدن به آن بپذیرید.

این به همین سادگی است که با صدای بلند بگویید: “من واقعا عصبانی هستم!”

دوم، از خود بخواهید یک دقیقه برای آرام شدن وقت بگذارید تا بتوانید وضعیت را ارزیابی کنید.

این می تواند به معنای خارج شدن از نزدیکی فیزیکی به چیزی باشد که باعث ناراحتی شما می شود، یا می تواند به معنای صرف زمان برای تنفس و بیرون آوردن در مدت زمان معین باشد. تکنیک های متعددی برای خودآرام سازی وجود دارد. یکی از مواردی که من خیلی دوستش دارم «همبستگی» ریچارد براون است، تنفس، اما بسیاری دیگر وجود دارند که می‌توانید با جستجوی «تکنیک‌های خودآرام‌سازی» در گوگل پیدا کنید.

سوم، به این فکر کنید که چه احساساتی ممکن است در زیر خشم شما نهفته باشد.

مغز شما سعی می کند شما را به هر چیزی که از آن عصبانی هستید بازگرداند، زیرا از شما می خواهد که به جای اینکه احساس غمگینی یا تنهایی یا ترس یا هر یک از احساسات دردناک دیگری که ممکن است از خود دور کنید، عصبانی بمانید. اما هرچه بیشتر بتوانید با آن احساسات دیگر ارتباط برقرار کنید، راحت‌تر می‌توانید احساسات عصبانی را مدیریت کنید.

و مهمترین فایده از همه؟ شما خود را آزاد خواهید کرد تا شروع به حل مشکل کنید. وقتی پر از خشم و عصبانیت عادلانه هستید، یافتن راه حلی برای مشکل اساسی بسیار سخت است، زیرا حتی نمی توانید به خودتان بگویید که واقعاً آن مشکل چیست. اما وقتی شروع به برقراری ارتباط با سایر احساساتی می کنید که خشم شما پنهان است، مغز شما تقریباً به میل خود شروع به جستجوی راه حل می کند.

جالب اینجاست که گاهی آن راه حل ها مربوط به ارتباط با فردی است که شما را عصبانی کرده است! این روش برای دیوید کار کرد. وقتی او شروع به تشخیص ترس هایش در مورد از دست دادن همسرش کرد، توانست بنشیند و درباره آن احساسات با او صحبت کند. آن‌ها شب‌های سختی را پشت سر گذاشتند، در حالی که درباره ترس‌هایشان صحبت می‌کردند، از مرگ تا شیمی درمانی تا از دست دادن کنترل زندگی‌شان.

اما حتی زمانی که با هم گریه می کردند، دیوید گفت: «چیزی در من شل شد. و من می‌دانستم که با هم با این موضوع مبارزه خواهیم کرد و راه‌هایی برای مدیریت، هر اتفاقی که بیفتد، پیدا خواهیم کرد.» بنابراین، دفعه بعد که از دست کسی عصبانی شدید، از خود بپرسید که آیا عصبانی هستید یا خیر. یا غمگین. تشخیص غم و اندوه در زیر احساس خشم یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت احساسات و یافتن راه‌حلی برای یک مشکل است – شاید حتی با کمک کسی که هر دو احساس را برانگیخته است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.