ارائه اخبار بد به طور موثر

ارائه اخبار بد به طور موثر : قبل از طفره رفتن، خبر بد را اعلام کنید. یک بیانیه انتقالی می تواند به فرد کمک کند تا برای اخبار بد غیرمنتظره آماده شود. اگرچه شما قطعا ترجیج می دهید به جای زیاده گویی، فوراً به اصل مطلب برسید، اما قبل از آن حداقل فرد را برای […]


ارائه اخبار بد به طور موثر : قبل از طفره رفتن، خبر بد را اعلام کنید. یک بیانیه انتقالی می تواند به فرد کمک کند تا برای اخبار بد غیرمنتظره آماده شود. اگرچه شما قطعا ترجیج می دهید به جای زیاده گویی، فوراً به اصل مطلب برسید، اما قبل از آن حداقل فرد را برای شنیدن اخبار ناراحت‌کننده آماده کنید. می توانید از عباراتی مانند: “خبر غم انگیزی دارم که به شما می گویم”، “به تازگی از بیمارستان با من تماس گرفته اند: تصادف شده و…” استفاده کنید. یا “من با متخصص شما صحبت کرده ام و…”، “راه آسانی برای گفتن این موضوع وجود ندارد اما…” یا “خبر واقعا بدی وجود دارد که باید بدانید…” و غیره

در صورت لزوم به فرد آرامش دهید. در حین نقل وقایع، در مقابل احساسات طرف مقابل با تصدیق و پرداختن به آنها واکنش نشان دهید. مهمترین بخش اخبار فوری این است که چگونه به احساسات طرف مقابل پاسخ می دهید. بین شناسایی احساسات و علت، ارتباط برقرار کنید و برای طرف مقابلتان روشن کنید که ارتباط را دریافت می کنید و احساسش را درک می کنید. این کار را با تأیید پاسخ به آنها انجام دهید، مانند “این به وضوح یک شوک وحشتناک است” یا “من می بینم که شما واقعاً از آنچه اتفاق افتاده ناراحت و عصبانی هستید” و غیره. انجام این کار به فرد امکان می‌دهد بفهمد احساسات او را از قبل درک کرده‌اید و آن را به خبری که به تازگی منتقل کرده‌اید گره زده‌اید، بدون اینکه قضاوتی کنید، هیچ پیش فرضی نسبت به او نداشته اید.

سکوت را به عنوان یک پاسخ احتمالی بپذیرید. همه پس از شنیدن اخبار ناراحت کننده سؤال نمی پرسند یا به دنبال جواب نیستند. برخی افراد ممکن است در شوک آن ماجرا قرار بگیرند. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا فرد متوجه خبر هولناکی که به او داده اید شود. اگر او نسبت به شنیدن پیام حالت شوکه داشت، دست خود را دور شانه های او قرار دهید و به سادگی احساس همبستگی و همدردی خود را به او نشان دهید. هنگام آرامش دادن به فرد، قراردادهای اجتماعی و فرهنگی را در نظر داشته باشید تا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنید.

تصمیم بگیرید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهید. همه اینها به خوبی اخبار بد را ارائه می دهد، اما باید یک استراتژی برای پس از عنوان کردن آن خبر وجود داشته باشد. این اقدام می تواند به جلوگیری از وارد شدن به یک حالت شوک کمک کند و به او این احساس را بدهد تا در صورت لزوم  به حل مسئله، مدیریت، مقابله یا مواجهه با نتایج اخبار بد بپردازد.

به تصمیم گیری در مورد نحوه رسیدگی به اخبار کمک کنید. اگر فردی فوت کرده باشد، دوست یا خویشاوند چگونه با آن کنار می آید؟ اگر گربه ای بمیرد، صاحبش چه احساسی خواهد داشت؟ اگر شخصی شغل خود را از دست بدهد، چگونه شغل جدیدی پیدا می کند؟ شاید بتوانید پیشنهاد دهید که فرد را به جایی ببرید، مانند مراجعه به بیمارستان، جمع آوری وسایل، مراجعه به مشاور، مراجعه به پلیس یا هر چیز دیگری که لازم است. آنچه را که احتمال دارد در آینده اتفاق بیفتد، به‌ویژه در رابطه با مشارکت خودتان، به وضوح بیان کنید. برای مثال، اگر شما پزشکی هستید که اخبار بدی در مورد درمان ارائه می‌کند، می‌توانید مراحل بعدی را برای ادامه ملاقات بیمار با شما مشخص کنید. به سادگی به شخص اطلاع دهید که چه زمانی در مجددا یا دوباره بیماری او را بررسی می کنید، این امر می تواند به خودی خود کمک کننده باشد. اگر در هنگام ارائه خبر بد، وعده‌ای برای کمک به فرد می‌دهید، حتماً آنچه را که گفته‌اید انجام خواهید داد، دنبال کنید. تا جایی که ممکن است وقت خود را به فرد اختصاص دهید و نیاز او به سوگواری را در صورت لزوم بپذیرید.

 

در صورت امکان زمان مناسب را انتخاب کنید. گاهی اوقات انتظار امکان پذیر نیست زیرا اخبار باید بلافاصله و قبل از شروع شایعات ارائه شود. با این حال، در صورت امکان، خبر بد را تا زمانی که طرف مقابل در دسترس و پذیرا باشد، به تاخیر بیندازید. به عبارت دیگر، به‌عنوان یک فرد که اعلام کننده خبر بد است، پس از یک روز کاری یا تحصیلی، یا بعد از مشاجره‌های شدید با شریک زندگی‌تان، حامل خبر بد نباشید. در حالی که زمان “خوب” برای گفتن اخبار بد وجود ندارد، باید منتظر ماند تا زمانی که فرد در حالت متعادل یا مشابه آن خبر را به او بدهید. اگر خبر آنقدر مهم و فوری است که نمی توانید منتظر “زمان بهتر” باشید، فقط یک نفس عمیق بکشید و با چیزی مانند “من باید با تو صحبت کنم، یک اتفاق افتاده”  شروع کنید. احساس فوریت را می‌توان از طریق تلفن نیز منتقل کرد، اما بهتر است بپرسید که آیا امکان ملاقات سریع وجود دارد تا بتوانید اخبار را رو در رو به اشتراک بگذارید. اگر این امکان پذیر نیست، یا اگر شخص واقعاً نیاز به دانستن دارد، بهتر است از گیرنده بپرسید که آیا نشسته است یا خیر، زیرا لازم است چیز ناخوشایندی به او بگویید. اگر نگران این هستید که فرد در آن لحظه تنهاست بنابراین بهتر است پیشنهاد دهید که شخص دیگری را برای حمایت در مجاورت خود داشته باشند.

از قبل احساس دریافت کننده خبر را ارزیابی کنید. همچنین مهم است که بدانیم فرد از قبل چه می‌داند، تا از تکرار چیزها یا طولانی شدن یک موقعیت دشوار جلوگیری شود. این مرحله مهم است، زیرا به شما کمک می‌کند تا کلمات و رویکردی را که برای شروع گفتن اخبار بد استفاده می‌کنید، تنظیم کنید. مواردی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از اینکه آیا طرف مقابل از قبل تصور می کند که اتفاق بدی در حال رخ دادن است مثله اینکه آیا این اتفاق ناگهانی است یا خیر (مانند مرگ در یک تصادف رانندگی) یا چیزی است که برای او قابل پیش بینی بوده است (مانند شکست در درمان سرطان). در نظر بگیرید که خبر بد چیست. چقدر بد است؟ آیا می‌خواهید به کسی بگویید که عزیزی را از دست داده یا شغل خود را از دست داده‌اید؟ آیا یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک فوت کرده است؟ اگر اخبار بد به شما مربوط شود (مثلاً از دست دادن شغل خود) تأثیرات آن متفاوت خواهد بود تا اگر مشکل مربوط به آنها باشد (مثل فوت نزدیکان آنها).

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.