بررسی ۷ سوال جامع برای روشن شدن احساسات

بررسی 7 سوال جامع برای روشن شدن احساسات

احساسات احساسات: راه هایی برای تشخیص اینکه چه زمانی احساسات، مهم و چه زمانی گمراه کننده می باشند. احساسات واضح بالا و پایین می روند و شدت آنها با زمینه ای که آنها را تحریک می کند مطابقت دارد. احساسات گل آلود شدیدتر و طولانی تر هستند و کمتر به یک زمینه خاص مرتبط هستند. […]


احساسات

احساسات: راه هایی برای تشخیص اینکه چه زمانی احساسات، مهم و چه زمانی گمراه کننده می باشند.

احساسات واضح بالا و پایین می روند و شدت آنها با زمینه ای که آنها را تحریک می کند مطابقت دارد.

احساسات گل آلود شدیدتر و طولانی تر هستند و کمتر به یک زمینه خاص مرتبط هستند.

۷ سوال می تواند به شما در انجام اقدامات موثر کمک کند.

احساسات پاسخ های طبیعی، انسانی و مفیدی هستند که اطلاعات سریعی در مورد یک موقعیت به ما می دهند و می توانند به ما در برقراری ارتباط با دیگران کمک کنند.

در عین حال، واکنش‌های احساسی می‌تواند شدید و طاقت‌فرسا باشد و ممکن است در توانایی ما برای زندگی بر اساس ارزش‌هایمان اختلال ایجاد کند. در اینجا من راه‌هایی را برای تشخیص اینکه چه زمانی احساسات ما مسئله مهمی را به ما می‌گویند در مقابل زمانی که ممکن است مخل یا گمراه‌کننده باشند را بررسی می‌کنم.

این تشخیص می تواند به ما کمک کند تا زمانی که واکنش عاطفی داریم، اقدامات مبتنی بر ارزش را انتخاب کنیم.

احساسات شفاف در مقابل احساسات گل آلود

یک هیجان واضح پاسخی مستقیم به یک موقعیت (فوری، پیش بینی شده یا مزمن) است و اطلاعاتی را ارائه می دهد که احتمالاً راهنمای مفیدی برای عمل است. احساسات واضح بالا و پایین می روند و شدت آنها با زمینه ای که آنها را تحریک می کند مطابقت دارد.

احساسات گل آلود شدیدتر و طولانی تر هستند، کمتر به یک زمینه خاص مرتبط هستند و به طور کلی اطلاعات مفیدی در مورد عمل ارائه نمی دهند. تشخیص احساسات واضح و گل آلود می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه می خواهیم در پاسخ به احساسات خود عمل کنیم. و شناخت گل آلود بودن احساسات می تواند به ما کمک کند تا در طول زمان آنها را روشن کنیم.

اگر کسی که به او اهمیت می دهیم در حال رفتن باشد، ممکن است احساس غم و اندوه واضحی داشته باشیم. شناخت آن عاطفه و به اشتراک گذاشتن آن با فرد، ممکن است منجر به یک ارتباط عمیق تر یا تصمیم به انجام کاری معنادار با هم قبل از رفتن یا پس از بازگشت آنها شود.

با این حال، برای مثال، اگر با غم و اندوه راحت نیستیم، ممکن است واکنش‌های گل آلودی مانند تحریک‌پذیری یا ناامیدی را نسبت به این شخص تجربه کنیم. اگر به آن احساسات اجازه دهیم که ما را به اشتراک بگذارند یا چگونه رفتار کنیم، ممکن است فاصله ایجاد کنیم که می تواند غم و اندوه ما را عمیق تر کند.

چگونه احساسات، گل آلود می شوند؟

یکی از راه هایی که احساسات ما می توانند گل آلود شوند این است که در لحظه به چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است واکنش نشان دهیم. یک همکار ممکن است چیزی بگوید که ما را به یاد بحث اخیر با یک دوست می اندازد، یا یکی از اعضای جامعه ممکن است کاری را انجام دهد که یک مراقب انجام می داد و ما هنوز از آن رنج می بریم.

نگرانی موضوع دیگری است که می تواند احساسات را گل آلود کند. اگر نگران این هستیم که فرزندمان ممکن است آسیب ببیند، ممکن است هنگام کشف مسئله جدیدی احساس اضطراب کنیم. اگر این احساس را دنبال کنیم و به آن عمل کنیم، ممکن است رشد فرزندمان را محدود کنیم و همچنین با او تنش ایجاد کنیم.

علاوه بر این، اغلب احساس می کنیم که احساسات ما را تعریف می کنند. ممکن است فکر کنیم که «فردی مضطرب» یا «احساسی» هستیم. این روش ارتباط با احساسات ما آنها را تشدید می کند و تجربه نحوه افزایش و کاهش احساسات یا تشخیص اینکه ممکن است همزمان چندین عواطف را احساس کنیم (مانند غرور و ترس، ناامیدی و عشق) را دشوارتر می کند.

تمرین تشخیص

وقتی احساسی پدید می آید، اولین قدم در تشخیص این است که به سادگی متوجه بروز واکنش های احساسی خود شویم. هنگامی که برای اولین بار این مهارت را تمرین می کنیم، ممکن است تصمیم بگیریم که زمانی را برای نوشتن یا یادداشت ذهنی، احساساتی که داریم اختصاص دهیم. سپس می‌توانیم برخی از سؤالات زیر را در نظر بگیریم، که می‌تواند به ما در تشخیص احساسات واضح و گل آلود کمک کند

آیا هر یک از احساسات پاسخی مستقیم به وضعیت فعلی است که با شدت آن مطابقت دارد و پیامی روشن ارائه می دهد؟ اگر چنین است، احتمالاً احساسات واضح هستند و باید در نظر بگیریم که چگونه می‌خواهیم به پیامی که می‌فرستند پاسخ دهیم.

آیا هیچ یک از احساسات با تجربیات گذشته مرتبط است یا با آنها طنین انداز است؟

دردهای گذشته می توانند با ما بمانند، و همچنین می توانیم آنها را از طریق نشخوار فکری یا تمرین دوباره زنده کنیم. اگر پاسخ فعلی ما به گذشته گره خورده باشد، ممکن است نخواهیم از هیچ گرایش کنشی در زمان حال پیروی کنیم و در عوض در نظر بگیریم که چگونه می توانیم از گذشته شفا پیدا کنیم و زمینه فعلی خود را از گذشته متمایز کنیم.

آیا هیچ یک از احساسات با مسئله ای که نگران آن هستید که در آینده اتفاق بیفتد مرتبط است؟

اگر چنین است، می‌توانیم تشخیص دهیم که احساسات ما با نگرانی‌های ما گره خورده است و در عوض، اقدامات مبتنی بر ارزش‌ها را در زمان حال انتخاب کنیم. (این سوالات می تواند به ما کمک کند تشخیص دهیم که آیا نگرانی ما اطلاعاتی را ارائه می دهد یا خیر.)

آیا به خاطر داشتن این احساسات از خود انتقاد یا قضاوت می کنید؟

ما پیام های زیادی در مورد اینکه بروزاحساسات، نشانه ضعف هستند یا اینکه برخی از احساسات بهتر از دیگران هستند دریافت می کنیم. وقتی واکنش‌های احساسی‌مان را قضاوت می‌کنیم یا فکر می‌کنیم «بد» هستیم، زیرا واکنش‌های خاصی داریم، این می‌تواند واکنش‌های ما را تشدید کند و آنها را پراکنده‌تر و گل‌آلودتر کند. همچنین می تواند تشخیص اینکه احساسات ما چه اطلاعاتی را منتقل می کند (یا ممکن است) را دشوارتر کند. (تمرین شفقت به خود و تصدیق انسانی بودن همه احساسات می تواند به مقابله با آن کمک کند.)

آیا احساس می کنید درگیر هر یک از احساسات شده اید یا به نوعی درگیر احساسات هستید؟ همانطور که معلم بودایی Pema Chodron می گوید، آگاهی ذهنی می تواند به ما کمک کند تا ببینیم که ما تمامیت آسمان هستیم و هر چیزی که پدید می آید (مانند احساسات) فقط آب و هوا است.

آیا سعی می کنید هیچ یک از احساسات را احساس نکنید یا سعی می کنید آنها را از خود دور کنید؟ پیام‌هایی مبنی بر بد یا ضعیف بودن احساسات، و همچنین ناراحتی‌ای که با بسیاری از احساسات همراه است، طبیعتاً ما را به تلاش برای اجتناب یا دور کردن احساسات دشوار سوق می‌دهد. با این حال، چنین تلاش‌هایی در نهایت ناموفق هستند و می‌توانند احساسات ما را پراکنده‌تر، چسبناک‌تر و گل‌آلودتر کنند. اجازه دادن به احساسات همانطور که هستند و دلسوزی برای خود می تواند به ما کمک کند تا احساسات را روشن کنیم و از تیرگی آنها بکاهیم.

آیا از خود مراقبت کرده اید؟ بد خوابی، کم‌خوری یا زیاده‌روی، و ورزش نکردن همگی می‌توانند منجر به واکنش‌های احساسی شدیدتر یا چسبنده‌تر از زمانی شوند که در زندگی‌مان، منظم‌تر هستیم. به همین ترتیب، احساسات و افکاری که در نیمه شب به وجود می‌آیند، اغلب شدیدتر و گل آلودتر از آنهایی هستند که در طول روز رخ می‌دهند زمانی که به خوبی استراحت می‌کنیم. علاوه بر اولویت دادن به سلامت و تندرستی خود، همچنین می‌توانیم متوجه شویم که نمی‌توانیم خوب بخوابیم یا غذا بخوریم و متوجه شویم که احساساتی که در این زمان‌ها رخ می‌دهند، احتمالاً گل آلود هستند و اطلاعات مفیدی ارائه نمی‌دهند. برای من، وقتی چیزی را به شدت احساس می‌کنم و می‌دانم خوب نخوابیده‌ام، سعی می‌کنم یک یا دو روز منتظر بمانم، بهتر بخوابم، و سپس ببینم که آیا واکنش عاطفی قبل از دنبال کردن هر انگیزه مرتبط با احساسات ادامه می‌یابد یا خیر.

وقتی متوجه پاسخ های احساسی خود شدید، این سؤالات را امتحان کنید و ببینید که آیا آنها به شما کمک می کنند تا اقدامات مؤثرتری در پاسخ به احساسات خود انجام دهید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.