ویژگی های عاشق شدن در افراد: بررسی ابعاد روان شناختی چند نشانه شاخصی که بر اساس پژوهش های علمی علمی از ویژگی های عاشق شدن در افراد می باشد.

ویژگی های عاشق شدن در افراد: بررسی ابعاد روان شناختی چند نشانه شاخصی که بر اساس پژوهش های علمی از ویژگی های عاشق شدن در افراد می باشد.

ویژگی های عاشق شدن در افراد ویژگی های عاشق شدن در افراد: از کجا می توان فهمید، حس و حالی که در یک رابطه عاطفی تجربه اش می کنیم عشق است و عشق بر مبنای آخرین یافته های پژوهشی جه نشانه هایی دارد؟ هفت شاخص مبتنی بر تحقیق که شما عاشق شده اید دکتر ترزا […]


ویژگی های عاشق شدن در افراد

ویژگی های عاشق شدن در افراد: از کجا می توان فهمید، حس و حالی که در یک رابطه عاطفی تجربه اش می کنیم عشق است و عشق بر مبنای آخرین یافته های پژوهشی جه نشانه هایی دارد؟

هفت شاخص مبتنی بر تحقیق که شما عاشق شده اید دکتر ترزا دیدوناتو از دانشگاه لویولا طی بررسی هاشون به ۷ شاخصی رسیدند که براساس آن می توان گفت چیزی که بهش رسیدید واقعی است و می شود اسم عشق را روی آن گذاشت.

در اوایل یک رابطه ممکن است احساس سرخوشی کنید، که در واقع افزایش فعالیت عصبی در مناطق غنی از دوپامین مغز است.

راه‌های دیگر برای تشخیص اینکه آیا عاشق شده‌اید عبارتند از از دست دادن آن شخص – این با تعهد شما مطابقت دارد – و احساس حسادت سالم.

مدل سرمایه گذاری Rusbult نشان می دهد که قدرت ماندگاری روابط مستلزم سرمایه گذاری و تعهد متقابل است.

چگونه می دانید که عاشق هستید؟

پاسخ می تواند در مورد زندگی شما بسیار تغییر کند، از نحوه تعامل شما با یک شریک فعلی (یا بالقوه) گرفته تا نحوه نگاه شما به خود و اهدافی که برای آینده دارید.

فکر می کنید ممکن است عاشق باشید؟ با در نظر گرفتن این نشانه های عشق و دلبستگی مبتنی بر تحقیق، بینشی به دست آورید.

شما به این شخص معتاد هستید عشق مغز را تغییر می دهد.

شما با دیدن معشوقتان یا شنیدن در موردش و فکر کردن بهش، حالتی از فوران دوپامین، لذت بیش از حد و کیفوری را تجربه می کنید. چرا؟ چون عشق موجب فعال شدن ناحیه ای در مغز به نام VTA می شود که سیلی از انتقال دهنده عصبی دوپامین را در مرکز پاداش مغز رها می کند.

در روابط اولیه، آن سرخوشی که افراد احساس می‌کنند به‌عنوان افزایش فعالیت عصبی در نواحی غنی از دوپامین مغز – نواحی مرتبط با سیستم پاداش – و در مناطق مرتبط با پیگیری پاداش ظاهر می‌شود. حتی مقداری فعالیت در سینگولیت قدامی وجود دارد، ناحیه ای از مغز که با تفکر وسواسی مرتبط است، که تجربه ای کلاسیک در هنگام عاشق شدن افراد است (آرون، فیشر، ماشک، استرانگ و براون، ۲۰۰۵).

همانطور که یک رابطه به یک شراکت بلندمدت پیشرفت می کند، فکر کردن به شریک، مراکز پاداش و همچنین نواحی مغزی را که در دلبستگی دخیل هستند، فعال می کند، اما تفکر وسواسی کمتری (Acevedo, Aron, Fisher, & Brown,2011)

شما واقعاً دوست دارید که دوستان یا خانواده شما این شخص را دوست داشته باشند.

شواهد جدید نشان می‌دهد که مردم اغلب برای «حمایت مارشال» از شخصی که با آن‌ها قرار می‌گیرند، انگیزه دارند (پاتریک و فاو، ۲۰۱۴)، که با این ایده که افراد در حلقه اجتماعی یک فرد اغلب نقش مهمی در موفقیت یک فرد دارند، همخوانی دارد. رابطه (اسپرچر، ۲۰۱۱). هماهنگی با نحوه تفکر خانواده و دوستانتان در مورد شریک یا شریک احتمالی خود نشانه خوبی است که نشان می دهد شما به طور فزاینده ای به آن شخص وابسته می شوید.

شما پیروزی های این شخص را جشن می گیرید (حتی زمانی که خودتان شکست می خورید).

موفقیت هاش موفقیت های شما می باشد و با کوچک ترین پیروزی که به دست می آورد شدیدا خوشحال می شوید حتی وقتی که اوضاع بر وفق مرادتان نیست

اگر عاشق کسی شده اید، احتمالاً هنگامی که شاهد برتری او در کاری که شما نیستید، واکنش غیرعادی نشان می دهید. از آنجایی که شرکای عاشقانه احساس می‌کنند با هم ارتباط دارند و می‌توانند نتایج موفقیت‌های یکدیگر را به اشتراک بگذارند، شرکای عاشقانه اغلب وقتی می‌بینند که شریکشان موفق می‌شود، احساس غرور و احساسات مثبت می‌کنند، حتی در کاری که خودشان نمی‌توانند انجام دهند، نه اینکه احساس منفی و حقارت کنند (Lockwood & Pinkus 2014)

شما قطعاً این شخص را دوست دارید و این شخص شما را دوست دارد.

دوست داشتن با عشق متفاوت است اما اغلب پیش نیاز عاشق شدن است. در یک مطالعه بین فرهنگی، محققان نشان دادند که عامل مهمی که به‌عنوان مستقیماً قبل از عاشق شدن شناخته می‌شود، دوست داشتن متقابل زمانی است که هر دو به وضوح یکدیگر را دوست دارند (ریلا، رودریگز، آرون، ژو، و آسودو، ۲۰۱۰). علاوه بر این، ارزیابی شخصیت طرف مقابل به عنوان بسیار مطلوب، پیش درآمدی برای عاشق شدن است.

وقتی از هم جدا هستید واقعاً دلت برای این شخص تنگ می شود.

از بسیاری جهات، اینکه چقدر دلتان برای یک شخص تنگ می شود، نشان دهنده این است که چقدر زندگی شما به یکدیگر وابسته شده است. اگر می‌پرسید کسی را دوست دارید یا خیر، شاید در نظر داشته باشید که وقتی دور از هم هستید چقدر دلتان برای او تنگ شده است. لی و همکارانش (۲۰۰۸) نشان دادند که چقدر افراد دلتنگ یکدیگر می شوند، با میزان تعهد آنها به رابطه مطابقت دارد.

احساس شما از خود با شناختن این شخص رشد کرده است.

وقتی افراد عاشق می شوند، تمام حس خود تغییر می کند. آنها صفات و ویژگی های جدیدی به خود می گیرند و تنوع خودپنداره خود را از طریق تأثیر شریک رابطه جدید خود افزایش می دهند (آرون، پاریس و آرون، ۱۹۹۵). به عبارت دیگر، شما قبل از عاشق شدن با شما پس از عاشق شدن متفاوت است. شاید شما تفاوت را احساس کنید، شاید دیگران متوجه آن شوند، اما چیزهایی که به آنها اهمیت می‌دهید، عادت‌هایتان، نحوه گذراندن وقتتان – و یا همه این‌ها تحت تأثیر (امیدوارم مثبت) یک شریک عاشقانه جدید است.

حسادت می‌کنید، اما مشکوک نمی‌شوید.

مقدار مشخصی از حسادت در واقع سالم است، نه سمی. از منظر تکاملی، حسادت نوعی سازگاری است که با حساس کردن اعضای خود به تهدیدات احتمالی به روابط کمک می‌کند تا دست نخورده باقی بمانند. افرادی که حسود هستند تمایل بیشتری به روابط دارند .(Rydell, McConnell, & Bringle,2004) حسادت را کنترل کنید، اما: حسادت واکنشی یا عاطفی نوعی است که توسط عوامل رابطه مثبت مانند وابستگی و اعتماد پیش‌بینی می‌شود – اما افرادی که درگیر حسادت مشکوک هستند، که شامل انجام اقداماتی مانند چک کردن مخفیانه تلفن همراه شریک زندگی می‌شود، تمایل دارند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. با اضطراب رابطه، عزت نفس پایین و ناامنی مزمن (Rydell & Bringle,2007)

عاشق شدن و ایجاد دلبستگی برای یک رابطه سالم فوق‌العاده هستند، اما ماندن در یک رابطه (یا در این مورد، انتخاب برای شروع یک رابطه) اغلب بر اساس چیزی بیش از رضایت و احساس خوب در حضور شخص دیگر است. مدل‌های موفقیت رابطه (مانند مدل سرمایه‌گذاری راسبولت) نشان می‌دهد که قدرت ماندگاری روابط مستلزم سرمایه‌گذاری و تعهد متقابل است. اگر عشق اشتیاق، امنیت و آسایش عاطفی است، تعهد تصمیم لازم در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فرد برای بودن با آن شخص است.

ناظران رابطه – و افرادی که کمدی های عاشقانه تماشا می کنند – می دانند که عشق برای شکوفا شدن به یک شراکت پایدار و سالم نیاز به تقویت تعهد دارد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.