میل به همجنس : عوامل نهادی

عوامل نهادی در میل به همجنس : درباره ی اصل نهادی بودن و ریشه ی فطری داشتن علاقه و میل به هم جنس در مورد یک دسته از این مردمان اسناد فطریت تاکیده شده است و این دسته اند از ان کسانی که به شکل شدید و حادی به جنس موافق علاقه و تمایل داشته […]


عوامل نهادی در میل به همجنس : درباره ی اصل نهادی بودن و ریشه ی فطری داشتن علاقه و میل به هم جنس در مورد یک دسته از این مردمان اسناد فطریت تاکیده شده است و این دسته اند از ان کسانی که به شکل شدید و حادی به جنس موافق علاقه و تمایل داشته و جز از این راه نمیتوانند خود را تسکین و اقناع نمایند .

در صفحات گذشته به طور کلی از سه دسته از هم جنس دوستان ذکری شد دسته نخست را که تذکر دادیم از نظر گاه برخی از دانشمندان و صاحبان ارا این حالت نهادی و فطری است لیکن اشکال مساله در مورد دو دسته دیگر است .

برای این کسان که میا جنسی را همواره در خود یک سان و یک روال مشاهده می نمایند مشکل است تا تصور کسانی را به کنند که گاه به جنس موافق و گاه به جنس مخالف رغبت پیدا میکنند . این رویه یی از یک اشکال است اما اشکال دوم ان میباشد که هر گاه این حالت سرشتی و نهادی باشد چگونه دسته دوم و سوم گاه رغبت به جنس موافق داشته و گاه از ان روی میگردانند .

نظریه فطریون

البته این اشکالی بود اساسی که نظر فطریون را دچار بن بست سختی می نمود به همین جهت فطریون به تجدید نظری پرداخته و این عقیده به وجود امد که میل به جنس موافق در بعضی مواقع فطری است و در پاره یی اوقات بر اثر عواملی دیگر روی داده شده و تکوین می یابد . اما کسانی دیگر نیز هستند که اینچنین فکر نمیکنند و بر خلاف رای انها را دارند که درباره اش سخن رفت به این معنا که برای میل به جنس موافق ریشه یی فطری و اصلی نهادی قایل نبوده بلکه ان را صورتی اکتسابی از میل جنسی بر میشمارند . دلایلی که از جانب این دسته ابراز میشود متکی بر دلایل و حقایقی می باشد که درباره اش توضیح داده می شود در درجه ی اول بایستی گفته شود که در دسته های سه گانه یی از همجنس دوستان که شرح شد ، میل به جنس موافق از دوران های اولیه کودکی تشکیل شده و پس از ان کم کم رو به تکامل و پیشروی سیر می کند و این توجیه شامل ان دسته از همجنس دوستانی نیز می شود که این میل در انها به شکل شدیدی وجود دارد.

در جریان زندگی بسیاری از کسان رویداد هایی نیز هم چون تشویق و ترغیب به این امر و یا موانع و اشکالاتی در برقراری ارتباط با جنس مخالف به ظهور میرسد این عوامل در گرایش به همجنس دوستی نقش عمده ای را ایفا میکنند و موجب می شوند تا در سنین کودکی و یا در ادوار بعدی زندی با توجه به موضوع  “تثبیت fixation  ” موجب پیدایی و پایداری هم جنس دوستی گردند. اما علل و انگیزه هایی که سبب هم جنس گرایی و پایداری ان در برخی کسان میشود عبارتند از زندگی در سرباز خانه ها و جبهه جنگ، سربردن مدتی قابل توجه در زندان ها پاره ای از ترس ها در برقراری روابط با جنس مخالف مجرد و بدون همسر زندگی کردن و ضعف نیروی جنسی .

در زندان و سرباز خانه و جبهه جنگ به موجب دست نا رسیبه جنس مخالف از جنس موافق در ارضای امیال و تمنیات جنسی سود برده میشود ، هم چنین بسیاری از مردم از ترس همسر گزینی و گرفتاری های زندگی خانوادگی و بچه داری و مسئولیت از جنس مخالف بریده و در ارضای میل جنسی به جنس موافق می پردازند.

جنبه فطری

از جانبی دیگر دلیلی است متقین در مورد آن که میل به همجنس به هیچ وجه جنبه فطری بودن ندارد و بی شک ثابت می نماید که امری است اکتسابی که در شرایط و موقعیت های ویژه یی به وجود می اید . این دلیل عبارت است از تلقین هیپ نوتیکی-به این معنا که مبتلا و معتاد به این چنین روشی را با تلقین هایی که در خواب مصنوعی انجام می شود می توان در مان نمود .

البته این موردی است که عقیده بسیاری از کسانی را که به فطریت ایمان و اعتقاد دارند سست و متزلزل می سازد. بایستی به ان کسانی که در مورد سرشتی بودن و نهادی بودن اصرار می ورزند گوشزد نمود که با کمی ممارست و آزمایش هایی که همراه با مشاهده و تجربه باشدد می توانند به نتایج مطلوبی دست یازند و دریابند که گزینش مفعول جنسی و روابط جنسی ادمی در همان ساله های کودکی بر اثر تجربیات و حوادثی معین شروع شده و تکوین می یابد.

البته این چنین اموری در ژرفای نا خودآگاه یا ضمیر نا به خود unbewusstsein-inconscience باقی مانده و تنها بعد ها و در دوران هایی دیگر درر موقعیت هایی مناسب به روان خود اگاه bewusstcein-conscience منتقل می شوند.

به طور کلی فشرده و خلاصه روشن عقیده این دانشمندان ان است که این حالت یعنی گرایش به جنس موافق یکی از حالات و تحولات میل جنسی است که تحت تاثیر شرایط خارجی زندگی شکل گرفته و تعیین می شود.

مساله یی دیگر نیز هست و ان این که بسیاری از افراد که میتوان گفت از لحاظ تعداد در کثرت قابل ملاحظه یی می باشند در دوران نوجوانی تحت تاثیر و کشش و غلیان میل جنسی به اقداماتی دست یازیده اند . هم چون استمنا متقابل با جنس موافق اما در همان حال نیز این عده دوستدار جنس موافق نبوده اند و عواملی موجب این نوع توصیه برای شان می شده است . که اهم انها دست نارسی به جنس مخالف بوده است. این دو گونه کسان در ادوار بعدی به هیچ وجه عمل خود را ادامه ندادند  و به نسیان و فراموشی سپرده اند. به همین جهت لازم است به این اصل اشاره شود که رحان دادن به هر یک از دو نظر فوق اکتسابی بودن و یا فطری بودن روشی است ناقص و نادرست.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.