شخصیت مینه سوتا MMPI – فرم کوتاه

شخصیت مینه سوتا MMPI – فرم کوتاه شخصیت مینه سوتا MMPI – فرم کوتاه: این پرسشنامه توسط هاتاوی و مک کنیلی در دانشگاه مینه سوتا طراحی و نشر شد و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت روانی بیشتر از سایر پرسشنامه ها  مورد استفاده قرار گرفت و راهگشای پژوهش‌های علمی زیادی گردید. MMPI در سال ۱۹۳۹ […]


شخصیت مینه سوتا MMPI – فرم کوتاه

شخصیت مینه سوتا MMPI – فرم کوتاه: این پرسشنامه توسط هاتاوی و مک کنیلی در دانشگاه مینه سوتا طراحی و نشر شد و در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت روانی بیشتر از سایر پرسشنامه ها  مورد استفاده قرار گرفت و راهگشای پژوهش‌های علمی زیادی گردید.

MMPI در سال ۱۹۳۹ به عنوان معیار بزرگسالان در ساختار شخصیتی و روانشاختی طراحی شد. در طول زمان بسیاری از موارد اضافه و تغییراتی به منظور بهبود تفسیر مقیاسهای بالینی اصلی ایجاد شد. علاوه بر این، در اندازه گیری تعدادی از آنها تغییراتی ایجاد شده است و تنظیماتی در آن شکل گرفته است که استفاده فعلی از آن به عنوان ابزاری برای روان درمانی و درمان اختلالات شخصیتی مدرن منعکس شده است. مهمترین تغییرات موثر در تاریخ توسعه این پرسشنامه شامل موارد زیر می شود:

در سال ۱۹۸۹،MMPI  به عنوان نتیجه یک پروژه، مجدداً به منظور توسعه مجموعه جدیدی از داده های هنجاری، به MMPI-2 تبدیل شد. بازنگری مجدد، میزان بانک اطلاعاتی هنجاری را افزایش داد تا طیف گسترده ای از نمونه های بالینی و غیر بالینی را در بر بگیرد. با این وجود ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای بالینی در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت.
در سال ۲۰۰۳، مقیاسهای کلینیکی بازسازی شده به پرسشنامه MMPI-2 اضافه شد، که نمایانگر بازسازی مقیاسهای بالینی اصلی است و برای پرداختن به نقص های شناخته شده روانسنجی در مقیاسهای کلینیکی اصلی طراحی شد. در عین حال تفسیر و میزان اعتبار این مقیاسها به طرز غیر ضروری پیچیده بود.

پس از آن در سال ۲۰۰۸، MMPI-2-RF (فرم بازسازی) برای سنجش روانسنجی و نظری این مقیاس منتشر شد. MMPI-2-RF حاوی ۳۳۸ مورد، شامل ۹ مقیاس روایی و ۴۲ مقیاس اساسی یکدست و یک استراتژی تفسیر ساده است.

این پرسشنامه به صورت فرم اصلی از ۵۵۶ سوال تشکیل شده است و مدت زمان پاسخ به آن تقریبا یک ساعت است. پاسخ به سوالات در عمل بسیار مشکل بود چون تعداد سوالات زیاد بود و محدویت زمان داشت و فردی که پرسشنامه را تکمیل می کرد در انتهای آزمون، به شدت خسته می شد و همچنین تفسیر آن توسط روانشناسان بسیار وقت گیر و پر زحمت بود. بنابراین فرم کوتاه تری از این پرسشنامه در سال ۱۹۶۸ توسط دکتر کینی کان تنظیم شد، که شامل ۷۱ سوال بود و پس از بررسی آماری، کارایی آن قابل تشخیص شد.

این تست را هم می توان به صورت فردی و هم به صورت گروهی اجرا کرد. فرمهای مختلف این پرسشنامه ها را مختص سنین بالای ۱۶ سال و افرادی است که حداقل ۸ کلاس تحصیلات داشته باشند، است.

این پرسشنامه به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

این تست شخصیت کاربردی تخصصی دارد و هدفش بیشتر بر روی اشخاصی است که به اختلالات شخصیت و مشکلات روانشناختی گرفتار شده اند.

این پرسشنامه نیز مانند پرسشنامه های دیگر تست MMPI دارای ۱۰ مقیاس است، که به شرح زیر عنوان می گردد:

مقیاس افسردگی، هیستری، انحراف روانی و اجتماعی، اسکیزوفرنی، شیدایی و دوقطبی خفیف، ضعف روانی، وانمودسازی خوب ( دروغ سنجی)، وانمود سازی بد ( فرد در این مورد سعی می کند تا خود را بدتر از چیزی که هست، نشان دهد)، انکار و مقیاسهای بالینی نظیر مقیاس هیپوکندری یا خود بیمار انگاری.

این پرسشنامه به بررسی مشکلات شخصی، رفتاری و اجتماعی افرادی که به بیماریهای روانی دچار هستند، می پردازد و به روانپزشک اختیارات مناسبی در جهت تشخیص و درمان این بیماران می دهد. اما صرفا به دنبال تشخیص بیماری روانی نیست.

این پرسشنامه بیشتر به شناخت ابعاد شخصیت فرد آزمون دهنده و جنبه های شخصیتی او می پردازد. همچنین از این پرسشنامه در موارد مهم مانند ازدواج و مسائل خانوادگی، شناسایی اختلالات روانی و استخدام در شغل های خاص استفاده می شود. باید دانست که تفسیر این پرسشنامه نیز باید زیر نظر یک درمانگر با تجربه صورت بگیرد.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.