شخصیت مینه سوتا MMPI-A فرم نوجوان

شخصیت مینه سوتا MMPI-A فرم نوجوان شخصیت مینه سوتا MMPI-A فرم نوجوان: پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا (MMPI) یک تست روان سنجی استاندارد از شخصیت و روانشناسی بزرگسالان است. روانشناسان و دیگر متخصصان بهداشت روان از نسخه های مختلفی از MMPI برای کمک به توسعه برنامه های درمانی، تشخیص افتراقی، پاسخ دادن به سوالات […]


شخصیت مینه سوتا MMPI-A فرم نوجوان

شخصیت مینه سوتا MMPI-A فرم نوجوان: پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا (MMPI) یک تست روان سنجی استاندارد از شخصیت و روانشناسی بزرگسالان است. روانشناسان و دیگر متخصصان بهداشت روان از نسخه های مختلفی از MMPI برای کمک به توسعه برنامه های درمانی، تشخیص افتراقی، پاسخ دادن به سوالات حقوقی (روانشناسی پزشکی قانونی)، کاندیداهای شغلی در طی فرآیند انتخاب پرسنل یا به عنوان بخشی از یک روش ارزیابی درمانی استفاده می کنند.
MMPI اصلی توسط مک کینلی و استراک . آر. هاتوی در دانشگاه مینسوتا طراحی و اولین بار توسط انتشارات دانشگاه مینه سوتا در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. این نسخه در سال ۱۹۸۹ با نسخه به روز شده MMPI-2 جایگزین شد و پس از آن نسخه ای برای نوجوانان (MMPI-A)، در سال ۱۹۹۲ انتشار گردید.

پرسشنامه شخصیت مینه سوتا ویژه نوجوانان که عنوان MMPI-A  را دارد، نسخه ای از آزمون طراحی شده MMPI برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. نسخه جوانان به منظور بهبود سنجش شخصیت، مشکلات رفتاری و روان پاتولوژی در بین نوجوانان تهیه شده است. این حوزه استفاده از MMPI اصلی را در بین جمعیت های نوجوان مورد بررسی قرار داد. در ابتدا دوازده نوجوان ۱۳ ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتوانستند محتوای سوال را به درستی درک کنند ، بنابراین MMPI-A برای کودکان زیر ۱۴ سال درنظر گرفته نمی شود. کودکانی که ۱۸ سال دارند و دیگر در دبیرستان نیستند نیز ممکن است به طور مناسب با MMPI  آزمایش شوند.

این پرسشنامه برخی از نگرانی های مربوط به استفاده از MMPبا جوانان شامل محتوای ناکافی موارد، فقدان هنجارهای مناسب و مشکلات گزارشگری شدید را ندارد. به عنوان مثال ،

بسیاری از موارد از منظر بزرگسالان نوشته شده است، و محتوای مهم برای نوجوانان را پوشش نمی داد (به عنوان مثال ارتباط با همسالان ، مدرسه).

MMPI-A دارای ۴۷۸ مورد می باشد. این موارد شامل ۱۰ مقیاس کلینیکال. شش مقیاس اعتبار، ۳۱ خرده مقیاس هریس لینگزو، ۱۵ مقیاس مولفه محتوا، ۳ خورده مقیاس درونگرایی اجتماعی ( کمرویی، خود آگاهی، اجتناب اجتماعی و بیگانگی)، و شش مقیاس مکمل. همچنین یک فرم کوتاه شامل ۳۵۰ مورد وجود دارد که مقیاسهای اساسی را در بر می گیرد.

همانند MMPI در این پرسشنامه نیز یک مدل چهار عاملی وجود دارد که شامل این موارد می شود: ناسازگاری عمومی، کنترل بیش از حد ( سرکوب)، درونگرایی اجتماعی و جنسیت ( مردانه/ زنانه)

این پرسشنامه به چه کسانی توصیه می شود؟

پرسشنامه شخصیت مینه سوتا MMPI-A مختص نوجوانان است و بنابراین نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال می توانند از آن بهره ببرند. با استفاده از این پرسشنامه نوجوانان می توانند از لحاظ بالینی، برخوردها و رفتارهای اجتماعی و مشکلات درونی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

این موارد می تواند شامل: مسائل روانشناختی مانند اضطراب یا افسردگی، اختلالات خواندن، وسواسهای فکری، وسواسها عملی، انزوای اجتماعی، مشکل ارتباطی نوجوان با خانواده یا دوستان و همسالان، مشکلات ارتباطی نوجوان در محیطهای اجتماعی و مدرسه، بی انگیزگی نسبت به درس و تکالیف مدرسه، نیاز به توجه دیگران، نداشتن کنترل خشم و پرخاشگری، احتمال وارد شدن به روابط اجتماعی پر خطر، تنبلی و کسالت، اهمال کاری، نداشتن اعتماد به نفس، فقدان عزت نفس، احساس خجالت و شرمساری، خطر مصرف مواد مخدر یا استفاده از مشروبات الکی در آینده، ناتوانی در اتخاذ تصمیم،سرکوب کردن هیجانات، نداشتن کنترل تکانه، احساس اضطراب اجتماعی،  افکار آسیب زا.

به عنوان یک فرد والد اگر تشخیص می دهید که فرزندتان دارای علائم بالاست، بهتر است که از این پرسشنامه تحت نظارت و تفسیر یک روانشناس، جهت بهبود او، استفاده کنید.

در پایان باید دانست که اگر چه این پرسشنامه برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله طراحی شده است. اما به نوجوانان ۱۲ یا ۱۳ ساله ای که تا حدودی بالغ شده اند نیز توصیه می شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.