مطلوب اندیشی لازمه بهداشت روان

مطلوب اندیشی لازمه بهداشت روان

مقبول ترین و جاودانه ترین معیارها و شاخص های سلامت روان و رشد و تعالی شخصیت انسان آمیزه ای از دو مولفه پایدار است.

مولفه اول عبارت است از ویژگی های فطری، زیستی، شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی انسان است انسان در دوره های رشد و تحول و مولفه دوم نیازهای طبیعی و فطری برخاسته از همین ویژگی ها، یعنی وضعیت زیستی، شناختی، عاطفی و روانی و اجتماعی در شرایط و موقعیت های گوناگون است.

در حقیقت پدیدایی و سلامت وتعالی شخصیت انسان در سایه ی شناخت همین ویژگی های فطری و تبیین نیازهای زیستی، شناختی و روانی و تامین بهنگام این نیازها ممکن خواهد بود.

از همین منظر کنجکاوی، حقیقت جویی، مطلوب اندیشی کمال طلبی آرامش خواهی از جمله ویژگی های فطری شناختی و روانی انسان است.

همه انسان ها از سودای دل دوست می دارند با حقایق هستی آشنا شوند و این یک میل و تمایل فطری است.

همه انسانها، اعم از کوچک تر ها و بزرگ تر ها دوست دارند فردایی بهتر و زیباتر داشته باشند.

همه دوست دارند روزگاری را تجربه کنند که همه فضای آن آکنده از مهر و دوستی، مروت و مردانگی ، صداقت و درستی گذشت و ایثار و صبوری و احسان باشد، و این یک خواست فطری، تقاضای طبیعی و خواهش معقول و مطلوب دل است.

از همین رو مشاهده وضع موجود و اندیشیدن به وضعیت مطلوب و تلاش برای محقق ساختن آن از نشانه های سلامت روان و پویایی شخصیت انسان های رشد یافته است.

″مطلوب اندیشی″ از برجسته ترین ویژگی های شخصیتی انسان سالم، پویا و خلاق است و به سخن دیگر خلاقیت و نوآوری ذهنی در سایه ی تامل درباره وضع موجود و اندیشیدن به شرایط مطلوب صورت می گیرد و ″ مطلوب اندیشی″ در پرتو احساس آرامش بیشترین معنا می یابد، چرا که مطلوب اندیشی پرثمرترین حاصل وجود انسان های رشد یافته و آرامشگر است.

به همین علت است که همه ی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان همواره دوست می دارند با انسان هایی که پرتو وجودشان آرامشگر دل و جان است، محشور شوند چرا که اندیشه و کلام انسان های آرامشگر همیشه نوازشگر روان و حمایتگر تلاشمند آدمی است.
انسان های رشد یافته و آرامشگر واقعیت تلخ و ناخوشایند را به خوبی می بینند، در آنها غور و تامل می کنند و تجربه می اندوزند، اما ضمن تلاش در جهت زدودن نادرستی ها و اندیشه به مطلوب ها،فکر و اندیشه و روان اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را با یاس و ناامیدی به تلخی ها ناکامی ها و ناخوشایندی ها پیوند می زنند.

انسان های رشد یافته و آرامشگر که شاکله ای وجودشان سرشار از مطلوب اندیشی است و گام های استوار در جهت نیل به اهداف عالی برمیدارند، ایستایی و پس روی را نمی پسندند، زیرا حاصلی جز بدبینی، ناامیدی و فرسودگی اندیشه و روان به همراه ندارد.

از این رو همواره جوانه های امید را در دل های پاک مطلوب اندیش زنده نگه می دارند و تصویری از مطلوب ها را در ذهن های پویا ترسیم کرده و مسیر حرکت و تلاش را هموار می سازند.

انسان های رشد یافته و آرامشگر با اذعان به طبیعت پاک اندیش و فطرت کمال جو و آرامش طلب انسان، به رغم همه نابه سامانی ها و نادرستی ها، در پاسخ به نیاز همیشه انسانهای سالم و پویا به مثبت اندیشی و مطلوب خواهی، با توصیف برجسته ترین خصیصه های شخصیتی انسان های رشد یافته، تکریم فضیلت های اخلاقی و تعظیم ارزش های الهی تلاش می کنند جوانه های امید را در دل های پاک زنده نمایند و با ایجاد و تقویت و نگرش مثبت نسبت به پدیده های مختلف، انگیزه ی تلاش را در وجود افراد تقویت کنند.

امروز ″مثبت اندیشی″ به عنوان یکی از موثرترین روش های درمانگری بیماری های روانی، به ویژه ″افسردگی″ به عنوان فراگیرترین بیماری روانی قرن مطرح است.

نوشته دکتر غلامعلی افروز
استاد ممتاز دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *