انواع اختلال خوردن

انواع اختلال خوردن : برای آگاهی خویش درباره در معرض خطر بودن اختلال خوردن مهم است که اطلاعات درستی از این اختلال به دست آوریم. شما می توانید با مراجعه به سایتهای معتبر یا مراجعه به یک درمانگر این اختلال را تشخیص دهید. اما باید بدانید فقط یک پزشک یا درمانگر سلامت روان می توانمد به طور رسمی اختلال خوردن را در شما تشخیص دهد. با این وجود با آموزش بیشتر در مورد این اختلال می توانید ارزیابی کنید که چگونه این اختلال زندگی شما را تهدید می کند و شما را ترغیب به درخواست کمک کند. در زیر انواع شایع ترین اختلالات خوردن عنوان می شود.

 

 Bulimia nervosa:

در این نوع از اختلال خوردن فرد نسبت به اندازه و وزن بدن خود وسواس شدید دارد. فردی با این شرایط ممکن ا ست از اضافه شدن وزن وحشت داشته باشد و بر این باور باشد که او اضافه وزن پیدا می کند حتی اگر به شدت کم وزن باشد. ممکن است این افراد از غذا خوردن اجتناب کنند و یا رژیم های غذایی سختی را پیاده کنند. برخی از این افراد دیده شده است که سعی در پالایش خود می کنند یا به عبارتی پس از خوردن غذا، آن را بالا می آورند و یا حتی برای کاهش وزن از ملین ها (داروهای ضد یبوست) استفاده می کنند.

این نوع اختلال خوردن، شامل دوره هایی از خوردن افراطی است- یعنی مصرف غذا بیش از حد و به طور غیر قابل کنترل- و سپس جبران پرخوری صورت گرفته با بالا آوردن، خوردن ملین ها یا داروهای جایگزین، ورزش افراطی، روزه یا ترکییبی از این موارد. این نوع اختلال به سختی قابل مشاهده است زیرا بسیاری از این افراد، وزن طبیعی خود را حفظ می کنند.

(BED) اختلال خوردن شدید:

این نوع اختلال با خوردن وقادیر زیادی غذا حتی با وجود گرسنه نبودن فرد مشخص می شود. افراد مبتلا به بولیمیا ممکن است مخفیانه غذا بخوردن و قادر به کنترل خود در هنگام پرخاش نباشند اگر چه همانند افراد مبتلا به اختلال خوردن زیاد (BED) درگیر رفتارهای جبرانی مانند پاکسازی یا ورزش بیش از حد نیستند. افراد مبتلا به BED ممکن است اضافه وزن یا چاق داشته باشند.

ترجمه : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا / فاطمه حیدری