نکات امن کردن خانه برای نوزادان و کودکان

داشتن کودکی فعال و شاد درخانه می‌تواند تجربه بسیار خوشایندی باشد. اما برخلاف بزرگسالان و یا بچه‌های بزرگتر، نوزادان و کودکان (معمولاً زیر ۵ تا ۶ سال) نمیدانند که چه چیزی برایشان خوب است و چه چیزی بد؛ و آنها برای داشتن محیطی امن به شما تکیه می‌کنند. از زمانی که کودک شما شروع به […]


داشتن کودکی فعال و شاد درخانه می‌تواند تجربه بسیار خوشایندی باشد. اما برخلاف بزرگسالان و یا بچه‌های بزرگتر، نوزادان و کودکان (معمولاً زیر ۵ تا ۶ سال) نمیدانند که چه چیزی برایشان خوب است و چه چیزی بد؛ و آنها برای داشتن محیطی امن به شما تکیه می‌کنند. از زمانی که کودک شما شروع به چهار دست و پا راه رفتن و ایستادن می‌کند (حدود ۶ ماهگی) تا زمانی که چهارساله شده و تقریباً می‌توان از آنها انتظار داشت که خوب و بد خود را بشناسند، شما باید فضای خانه را مقداری تغییر داده و همچنین در این مدت کم کم موارد و نکات ایمنی را به آنها یاد دهید.

در این مقاله به اینگونه مسائل می‌پردازیم.

  1. همه پریزهای برق را بپوشانید.

برای جلوگیری از اینکه فرزندتان انگشت و یا زبانش را به پریز بزند، پریزها را با کاورها و پوشش‌های مناسب بپوشانید.

  1. مواد شیمیایی (مانند شوینده‌ها و …) را در قفسه‌ها و کابینت‌های بالایی نگهدارید.

تمام مواد شیمیایی را دور از دسترس و دید کودکان قرار دهید. هر ماده شوینده‌ای که سمی است و یا می‌تواند بر اثر بلعیده شدن مسمومیت ایجاد کند، خطری بالقوه برای سلامت فرزندتان است. اگر کودکی دارید که ممکن است از قفسه‌ها بالا برود، می‌توانید برای ظرف‌های نگهدارنده اینگونه مواد از درب‌های مخصوص که قفل می‌شوند استفاده کنید.

  1. تمام داروها را از دسترس آنها خارج کنید.

حتی داروهای مخصوص کودکان نیز باید دور از دسترس آنها باشد. تنها حالت استثنا زمانی است که به خاطر امکان بروز مسائل اورژانسی، کودک باید همیشه دارو همراهش باشد؛ به غیر از این مورد همه داروها را از آنها دور نگهدارید و یا مطمئن شوید که درب‌های آنها مخصوص کودکان است و کودک نمی‌توانند بازش کنند.

  1. از دربهای ایمن استفاده کنید.

از این درب‌ها برای جاهایی که به پله، زیر زمین، آشپزخانه و هرجایی که ممکن است برای کودکان خطرناک باشد، استفاده کنید.

  1. هرگونه مبلمان و میز سنگین را به زمین محکم کنید.

برای جلوگیری از افتادن روی بچه‌ها همه میزها، صندلی‌ها، کمد و هرگونه مبلمان سنگین و بزرگ باید با پیچ یا بست‌های مناسب به جایی متصل شوند. مخصوصاً برای کودکانی که عادت دارند از وسائل بالا بروند.

  1. از حفاظ استخر استفاده کنید.

اگر استخر و یا حوض دارید، از حفاظ‌های مناسب برای جلوگیری از افتادن کودک به داخل آنها استفاده کنید.

  1. ابزار را درجای امن قرار دهید.

همواره اطمینان حاصل کنید که ابزار (پیچ گوشتی، دریل، انبر و …) دور از دسترس کودکان و درمحل مخصوص خود قرار دارند.

  1. هر چیز شکستنی را از دسترس خارج کنید.

هر شیئی که ممکن است بشکند، مخصوصاً وسایل شیشه‌ای، را از دسترس خارج کنید. نگهداری از اینگونه وسائل در کمدی قفل شده، تا زمانی که فرزندتان به اندازه کافی رشد نکرده فکر خوبی است.

  1. گوشه‌ها را بپوشانید.

با استفاده از فوم و ابر، گوشه‌های نوک تیز مبل، میز و هر چیز دیگری را بپوشانید.

  1. هر گونه آب راکد را از محیط حذف کنید.

اگر توالت فرنگی دارید، حتماً به درب آن قفل کودک اضافه کنید. همچنین در صورت داشتن وان حمام، برای جلوگیری از غرق شدن، همواره آب آن را خالی کنید.

  1. دمای آب داغ را زیر ۵۰ درجه سانتیگراد نگه دارید.

بعد از یک سنی کودکتان می‌تواند شیرها را باز کرده و خود را بسوزاند. حتماً دمای آب داغ را از پکیج خانه کم کنید. اگردر آپارتمانی زندگی می‌کنید که نمی‌توانید دمای آب داغ را تنظیم کنید (موتورخانه)، سعی کنید همواره شیرها را در حالت سرد باشند (در مورد شیرهای اهرمی).

  1. اگر کودکتان زیر سه سال است، تمام چیزهای ریزی که امکان خفه کردن کودکتان را دارند از دسترس خارج کنید.

به یاد داشته باشید هر اسباب بازی یا هرچیزی که از لوله دستمال توالت بگذرد، خطر خفه شدن فرزندتان را به همراه دارد. موارد خطرناکی که باید مراقب آنها باشید عبارت اند از: تیله، دکمه، گیره کاغذ، مداد شمعی، سوزن ته گرد، مهره (شطرنج، منچ و غیره)، دانه تسبیح، کش‌های پلاستیکی، سکه‌ و کفش‌های کوچک عروسک‌ها.

  1. مراقب هر سیم بلندتر از ۱۵ سانتیمتر باشید.

ربان‌ها، گردنبند و سیم‌های بلند باید در قفسه و یا کابینتی جدا نگهداری شوند؛ چراکه خطر خفه شدن را به همراه دارند. اگر دوست دارید فرزندتان از ربان استفاده کند، مطمئن شوید که اینکار تحت نظر یک بزرگسال انجام شود.

  1. پایین هر سطح بلندی (پله‌، سکو و …) از کوسن و یا بالش استفاده کنید.

اینکار از بروز شکستگی و آسیب بیشتر در صورت افتادن، جلوگیری می‌کند.

  1. از سرخوردن فرش و موکت جلوگیری کنید.

سرخوردن فرش و موکت می‌تواند تعادل کودک را بهم زده و برایش خطرآفرین باشد. از ترمز فرش و چسب زدن به زیر موکت برای جلوگیری از سرخوردن و جمع شدن آنها استفاده کنید.

  1. هرگز چیزی را که نمی‌خواهید کودکتان به آن دست بزند در دسترس قرار ندهید.

برای سطل زباله درب محکمی درنظر بگیرید و آن را داخل کابینتی قراردهید و درب‌ کابینت را قفل کنید. سعی کنید زود به زود زباله و وسائل غیرضروری و دورریختنی را از خانه خارج کنید.

  1. درب‌ها و کشوها را ببندید.

درب‌های دستشویی، انباری، ورودی راهرو، کشوهای کمد لباس، لباسشویی و درب یخچال را همیشه بسته نگهدارید تا توجه کودک برای کشف داخل آنها جلب نشود.

  1. به ایمنی پنجره‌ها توجه کنید.

برای پنجره‌ها حفاظ گذاشته و هرگز جلوی پنجره‌ای صندلی و یا میزی قرار ندهید. هرگز یک کودک را در اتاقی با پنجره باز تنها نگذارید.

  1. از داکت برای پنهان کردن و محافظت از سیم‌ها استفاده کنید.

سیم‌های برق می‌توانند باعث خفگی شده و یا ممکن است کودک آنها را جویده و خطر برق گرفتگی را به همراه داشته باشد. اگر با دستگاهی کار ندارید، دوشاخه آن را از پریز برق خارج کنید. اگر می‌خواهید از وسیله برقی استفاده کنید، حتی المقدور دوشاخه آن را در اتاقی دیگر که درش بسته است به پریز بزنید. تا جایی که امکان دارد سعی کنید کودکان به دوشاخه داخل پریز دسترسی نداشته باشند.

  1. اطراف وسایل گرمایشی محافظ بگذارید.

سعی کنید از درسترسی کودکان به هرگونه وسیله گرمایشی جلوگیری کنید و مخصوصاً اگر شومینه و یا بخاری دارید، حتماً از حفاظ مناسب استفاده کنید.

  1. از گذاشتن اسباب بازی و کوسن‌های بزرگ در گهواره خودداری کنید.

چیزهایی که به کودک امکان بیرون آمدن از گهواره‌ بدهد را از آن خارج کنید. اینکار خروج کودک از گهواره را کاملاً پیشگیری نمی‌کند، پس ترجیحاً در کنار گهواره تعدادی بالش و تشک قرار دهید تا افتادن از گهواره حطرناک نباشد. آویزان کردن هرگونه اسباب بازی در بالای گهواره‌ برای کودکانی که شروع به کشیدن چیزها و وسائل کرده‌اند، بسیار خطرناک است.

  1. تخت کودکتان را امن کنید.

به کناره‌های تخت کودکتان نرده ایمنی اضافه کنید و تخت آنها را در فاصله حداقل نیم متری از پنجره قرار دهید. هرگز برای کودکان کوچکتر از ۵ سال تخت دوطبقه نخرید و هرگز اجازه ندهید که در طبقه دوم بخوابند.

  1. مراقب موارد خطرناک خفگی باشید.

چیزهایی مانند پارچه و حوله، نایلون و کیسه‌های خرید می‌توانند سبب خفگی کودک شوند.

  1. مراقب خطرات لامپها باشید.

لامپ‌ها را از دسترس خارج کنید. چراغ‌ خواب را در طول روز در کابینتی قفل شده نگه داشته و فقط زمانی که کودکتان خوابید از آن استفاده کنید.

  1. سایر چیزهایی که ممکن است خطرناک باشند و باید مراقبشان باشید:

وسایل تیز مانند قیچی، سوزن، تیغ ریش تراشی و چاقو.

خودکار، مداد و وسایل نوشتاری نوک تیز.

موارد آتش زا مانند کبریت و فندک.

اسباب بازی‌های بچه‌های بزرگتر مانند کیت‌های ساختنی با تکه‌های کوچک، اتصالات الکتریکی و هرچیزی با گوشه‌های تیز. به هشدارها و رده سنی مشخص شده روی اسباب بازی‌ها دقت کنید.

باتری‌های کوچک ساعت و دوربین. همچنین به یاد داشته باشید که باتری‌های خالی را نیز به خوبی دور بریزید و باتری‌های سالم را نیز در جای مخصوص و امنی قرار دهید.

غذاهای مصنوعی و پلاستیکی، پاک کن و هرچیزی که امکان جویدن آن و خطرساز بودن خوردن آن وجود دارد.

سوت‌ها نیز می‌توانند خطرناک باشند، مخصوصاً به خاطر توپ داخل آنها.

بادکنک‌ها هم می‌توانند خطرناک باشند. زمانی که هنوز باد نشده‌اند و یا ترکیده‌اند، تکه‌های آنها خطر خفه شدن را به همراه دارند.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.