پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری

  پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری معرفی پرسشنامه و کاربرد آن : دیانا بامریند از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۳، مجموعه بررسی‌های را انجام داد که طی آن الگوهایی از شیوه فرزندپروری والدین مشخص شد. وی ابتدا برای اجرای مطالعات خود، پرسشنامه‌هایی را طراحی کرد که به نام خود او معروف شد. این ابزار اقتباسی است از […]


 

پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری معرفی پرسشنامه و کاربرد آن : دیانا بامریند از دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۳، مجموعه بررسی‌های را انجام داد که طی آن الگوهایی از شیوه فرزندپروری والدین مشخص شد. وی ابتدا برای اجرای مطالعات خود، پرسشنامه‌هایی را طراحی کرد که به نام خود او معروف شد. این ابزار اقتباسی است از نظریه اقتدار والدین جهت بررسی الگوهای نفوذ و شیوه فرزندپروری ساخته‌شده است. این پرسشنامه دارای ۳۰ سؤال است که ۱۰ سؤال آن به شیوه آزاد گذاری مطلق، ۱۰ سؤال به شیوه آمرانه و ۱۰ سؤال دیگر به شیوه اقتدار منطقی والدین به امر پرورش فرزند مربوط می‌شود.

روش نمره‌گذاری پرسشنامه

در این پرسشنامه، مادران و پدران آزمودنی‌ها با مطالعه هر سؤال نظر خود را با علامت زدن و برحسب یک مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرتی مشخص می‌کنند. این مقیاس از ۰ تا ۴ نمره‌گذاری می‌شود و با جمع نمرات، ۳ نمره مجزا در مورد آزادگذاری مطلق، آمرانه و اقتدار منطقی برای هر آزمودنی به دست می‌آید.

اعتبار و روایی پرسشنامه

این پرسشنامه قبلاً توسط اسفندیاری (۱۳۷۴) و بینم (۱۳۷۹) مورداستفاده قرارگرفته است. اسفندیاری اعتبار بازآزمایی این پرسشنامه را برای سهل گیرانه ۰٫۶۹، برای آمرانه ۰٫۷۷ و برای اقتدار منطقی ۰٫۷۳ گزارش کرده است.

میزان اعتبار این پرسشنامه به روش بازآزمایی، ۰٫۸۱ برای سهل گیرانه، ۰٫۸۵ برای آمرانه و ۰٫۹۲ برای اقتدار منطقی پدران گزارش‌شده است. همچنین در مورد اعتبار پرسشنامه نتایج زیر گزارش‌شده است:

آمرانه بودن پدر با آزاد گذاری ۰٫۵ و با اقتدار منطقی ۰٫۵۲ رابطه معکوس دارد.

بوری (۱۹۹۱) میزان اعتبار این پرسشنامه را با استفاده از روش بازآزمایی بین گروه مادران، به شرح زیر گزارش نموده است.۰٫۸۱ برای شیوه سهل گیرانه، ۰٫۸۶ برای شیوه آمرانه و ۰٫۷۸ برای شیوه آزادمنش و علاوه بر این میزان اعتبار برای هر سه شیوه بالا بوده است. بوری برای بررسی بیشترین میزان اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار افتراقی استفاده کرد و نشان داد که آمرانه بودن مادر، رابطه عکس با سهل گیری (۰٫۳۸-) و رفتار مردمی (۰٫۴۸-) دارد.

تنکابنی و بندچی (۱۳۷۹) برای اطمینان بیشتر از اعتبار یابی شیوه‌های فرزندپروری، پژوهشی را در ایران و بر روی جمعی از دانش آموزان شهر تهران انجام دادند و جهت اعتبار یابی پرسشنامه شیوه‌های فرزندپروری از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده نمودند. برای این منظور ابتدا شاخص‌های آماری مربوط به هریک از سؤالات پرسشنامه محاسبه گردید و سپس ضریب آلفای کرونباخ با توجه به پارامترهای زیر محاسبه شد:

تعداد آزمودنی

۱۵۰

آلفای کرونباخ

۰٫۷۲-

واریانس کل

۰۰/۱۵۰۴۴

انحراف معیار کل

۲۸/۱۰۰

حداکثر نمره

۲۲/۹۳

حداقل نمره

۶۶/۹

جمع کل

۱۱۳۷۱۰۰-

میانگین کل

۷۵۰۰۰

 

در این بررسی مشخص شد اعتبار پرسشنامه برابر ۰٫۷۲ است و بنابراین، پرسشنامه از روایی پژوهشی لازم برخوردار است. همچنین وضعیت هریک از سؤالات پرسشنامه و همسانی درونی پرسشنامه نیز موردبررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که در صورت حذف برخی از سؤالات، ضریب اعتبار کاهش می‌یابد و درنتیجه، این سؤالات دارای ارزش بالایی هستند و در هیچ‌یک از موارد حذف سؤال به افزایش چشمگیر در ضریب اعتبار نبوده است. این نتیجه نیز حاکی از همسانی درونی سؤالات است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.