مفهوم اعتماد به خود

اموزش مهارت و مفهوم اعتماد به خود :
حفظ اعتماد به خود به زمان، تلاش و روابط موثر نیاز دارد. بیاموزید با مهربانی با خود

اموزش مهارت و مفهموم اعتماد به خود :

حفظ اعتماد به خود به زمان، تلاش و روابط موثر نیاز دارد. بیاموزید با مهربانی با خود و توجه به نیازها و ایمنی خود، به خود اعتماد کنید. با یادگیری برای زنده ماندن در شرایط دشوار

و امتناع از دست کشیدن از خود، اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. اعتماد به خود باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش نیاز به تأیید از سوی دیگران می شود. حتی می تواند ارتباط شما را با دیگران تعمیق بخشد.

در گام نخست خود را تقویت کنید و مرزها و چارچوبهایی را برای خود مشخص کنید. خارج از ساعات کاری یا تحصیل، دست به فعالیتهایی بزنید که کاملا شخصی است.

از دست دادن اعتماد به نفس آسان است اگر فراموش کنید که باید از خود مراقبت کنید. حتماً مدتی را برای انجام سرگرمی ها یا سایر فعالیت های خود در اوقات فراغت اختصاص دهید.

اگر عمدتا وقت خود را در محل کار یا تحصیل می گذرانید، این باعث ناامیدی و از دست دادن اعتماد به نفس شما خواهد شد.

هفته ای یک شب را برای انجام فعالیتی که دوست دارید اختصاص دهید.

یک فیلم تماشا کنید، به یک پیاده روی طولانی در پارک بروید، یا روی صندلی مورد علاقه خود را لم بدهید و کتاب بخوانید. هر کاری که بیشتر از انجام آن لذت می برید را انجام دهید.

فعالیت هایی که موجب افزایش اعتماد به خود می شود :

هر شب قبل از خواب وقتی را در نظر بگیرید و سه موردی را که از داشتن آن سپاسگزار هستید را یادداشت کنید.

با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان یا درست کردن یک نوشیدنی گرم و آرام مانند چای یا شکلات داغ، آن را به آئینی تبدیل کنید که واقعاً از آن لذت می برید.

به ارزش ها، علایق و مهارت های خود احترام بگذارید. مکانی آرام پیدا کنید که حداقل برای ۲۰ دقیقه در آن بدون وقفه بتوانید بمانید. یک دفتر و قلم مخصوص بیرون بیاورید.

یک تایمر به مدت ۲۰ دقیقه تنظیم کنید و لیستی از مهمترین ارزشها، علایق و مهارتهای شخصی خود را بنویسید.

برای هر گروه حداقل ۵ مورد را بنویسید. هر زمان احساس تردید یا بدبینی کردید این لیست را بیاورید تا ویژگی های مثبت و انگیزه خود را به خود یادآوری کنید.

    هر وقت تصمیمی را زیر سوال بردید، به لیست خود نگاه کنید و ببینید آیا با ارزش ها و اهداف کلی شما مطابقت دارد یا خیر.

به یاد داشته باشید که لیست همه متفاوت خواهد بود و بد نیست که شما با دیگران متفاوت باشید.

 لیستی از نقاط قوت و موفقیت خود را نگه دارید تا بتوانید به کارهایی که در گذشته به خوبی انجام داده اید نگاه کنید. به عنوان مثال، ممکن است بنویسید

که یکی از ارزش های همیشگی شما صادق بودن است، یکی از سرگرمی های شما کتاب خواندن است و یکی از بهترین مهارتهایی که دارید، این است که شنونده خوبی هستید.

به خودتان متعهد باشید.

برای اعتماد به خود باید مثل بهترین دوست خود باشید. این بدان معناست که شما باید به قول هایی که به خود می دهید وفا کنید. تعهد و پایبندی به آن باعث ایجاد اعتماد خواهد شد.

اعتماد به خود

تاثیر عادت های معمول شما در زندگی :

به عنوان مثال، اگر به خود قول داده اید هر روز زودتر بخوابید یا کوتاه مدت پیاده روی کنید،

این قول را درست مانند قول دیدار با یک دوست خود به سرانجام برسانید.

     گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که شما باید به خود قول انجام کاری را بدهید. به عنوان مثال،

اگر یك عصر را به خواندن كتاب مورد علاقه تان اختصاص دادید، اما یکی از دوستانتان برای صحبت با شما تماس می گیرد تا درباره یک مسئله عاطفی و شکست خود صحبت کند،

شما احتمالاً صحبت با دوست خود را در این دوران سخت در اولویت قرار خواهید داشت. به خود قول دهید که روز بعد کتاب را بخوانید. فقط مطمئن باشید که این یک عادت و روند معمول برای شما نشود.

به خود و بدن خود گوش فرا دهید.

وقت بگذارید و در مورد سلامتی ذهنی و جسمی خود تأمل کنید. اگر احساسات خاصی مانند ناراحتی یا عصبانیت را تجربه می کنید،

قبل از واکنش، به خودتان کمی وقت بدهید تا آنها را پردازش کند. در این صورت احساساتتان را بهتر درک می کنید و در مورد آن می اندیشید.

ادامه مطلب :

به عنوان مثال، اگر در محل کار یا آزمون، نتایج بدی دریافت کنید، ممکن است در قلب خود احساس سنگینی کنید و با خود گفتگوهای درونی منفی داشته باشید.

سعی کنید در برابر تمایل به واکنش های منفی مقاومت کنید و فقط به خود احساس آرامش دهید.

سپس، هنگامی که این احساسات کمی کمرنگ شد، به طور سازنده فکر کنید که چگونه می توانید از قرار گرفتن در وضعیتی مشابه این در آینده جلوگیری کنید.

یاد بگیرید که “نه” بگویید.

احترام به مرزهای خود، به ویژه اگر احساس می کنید تحت فشار هستید که به چیزی بگویید بله، به شما کمک می کند بیشتر به خود اعتماد کنید. اگر برای کاری وقت و انرژی ندارید، خوب است که با احترام نه بگویید.

فاطمه حیدری

 دپارتمان درمان

 مرکز خدمان روانشناسی و مشاوره احیا

One thought on

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *