در ارتباط با یک فرد خودشیفته چه عکس العملی نشان بدهیم؟

در ارتباط با یک فرد خودشیفته چه عکس العملی نشان بدهیم؟

آرام باشید و از شدت بخشیدن به رفتارهای ناراحت کننده شان، جلوگیری کنید. افراد مبتلا به خودشیفتگی معتقدند که شما برتر هستند. نسبت به آنچه آنها به شما می گویند، با آرامش پاسخ دهید و اگر احساس ناراحتی شدید کردید، بحث را متوقف کنید و نفس عمیق بکشید و یا قبل از اینکه با او درگیر شوید به پیاده روی بروید. این بسیار خوب است که رفتارهای سو استفاده گرانه نسبت به شما دارد، دوری کنید. اگر شخص در حال انتقاد، سرزنش و مسخره کردن اسمتان، تهدید کردن یا انجام اموری است که موجب ناراحتی شما می شود، شما باید دقیقا از او دوری کنید.

زمانیکه او در حال صحبت کردن است با دقت به حرفهایش گوش دهید. این افراد دوست دارند مرکز توجه باشند بنابراین خیلی زیاد صحبت می کنند. در پایان مکالمه شان کاملا آماده باشید و نشان دهید که شما فعالانه به حرفهایشان گوش داده اید. برخی از کارهایی که شما می توانید هنگام گوش دادن به حرفهایشان انجام دهید شامل:

  • لبخند زدن و سر تکان دادن به همراه تماس چشمی
  • گفتن کلماتی مانند: بله، درسته، و اوهوم، باعث ترغیب آنها به گفتگو می شود.
  • پرسیدن سوال برای شفاف شدن آنچه که در حرفهایشان نامفهوم است. نظیر اینکه گفتید روز بدی را گذرانده اید، به خاطر چیست؟

برای اینکه احساساتشان فروکش شود، با او احساس همدردی کنید. با اینکه افراد خودشیفته اغلب توانایی همدردی با دیگران را ندارند اما نشان دادن همدردی به این افراد می تواند به آرام کردنشان کمک کند مخصوصا اگر احساس بدی داشته باشند. سعی کنید چیزی به او بگویید تا نگرانی شما را نسبت به خودش نشان دهد و برای اینکه چه احساسی دارند با او همدرد باشید.

برای مثال، شما ممکن است چیزی شبیه به این بگویید تو باید خیل ناراحت باشی از اینکه برای آمدن به خانه این همه صبر کرده ای. یا ممکن است از عبارتی مانند این استفاده کنید. به نظر می رسد که اکنون خیلی عصبانی هستی. چه مشکلی برایت پیش آمده است؟

ترجمه : دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا / فاطمه حیدری