ارتباط درمانی ویژه ی بحران شکست عاطفی

همه داستان‌های عاشقانه همیشه با خوشحالی پایان نمی یابند. فراموش کردن کسی که دوست دارید هرگز آسان نیست، اما با گذشت زمان، صبر، و استراتژی‌های مقابله ی هوشمندانه، می‌توانید دوباره فردی خوشحال و راضی بشوید. نکته: این مقاله مرتبط با ادامه دادن زندگی پس از یک شکست عشقی است. برای مشاهده توصیه های مناسب برای […]


همه داستان‌های عاشقانه همیشه با خوشحالی پایان نمی یابند. فراموش کردن کسی که دوست دارید هرگز آسان نیست، اما با گذشت زمان، صبر، و استراتژی‌های مقابله ی هوشمندانه، می‌توانید دوباره فردی خوشحال و راضی بشوید.

نکته: این مقاله مرتبط با ادامه دادن زندگی پس از یک شکست عشقی است. برای مشاهده توصیه های مناسب برای برخورد با شرایط از دست دادن یک دوست نزدیک یا عضو خانواده، (چگونگی مقابله با فقدان و درد و رنج) را مشاهده نمائید.

۱

زمان بدهید. دل شکستگی به خاطر شکست عشقی دائمی نیست. می دانیم که اینگونه احساس نمی شود- احساس می‌کنید که دیگر خوب نخواهید شد. هرگز نمی‌توانید بدون او خوشحال باشید. اما این درست نیست. شما به زندگی تان ادامه خواهید داد و دوباره خودتان را دوست خواهید داشت. در پایان روز، فقط به زمان و کمی TLC نسبت به خودتان نیاز دارید.

۲

خودتان را درمان کنید. پس از جدا شدن، ممکن است دریابید که مقدار زیادی وقت و پول اضافی دارید که دیگر مجبور نیستید برای شریک قبلی تان صرف کنید. پس با خودت قرار بگذار! مقداری پول به هوا پرتاب کن و این حس را به خودت بده که یک شاه یا ملکه هستی. زندگی مجردی اصلا افسرده کننده نیست- بلکه در اولویت قرار دادن خود است. به یاد داشته باشید که کمی عشق داشتن به خود اصلا اشتباه نیست- به ویژه پس از یک سختی مانند جدا شدن.

آنچه می‌خواهید را انجام بدهید. حتی بهتر اینکه، آنچه که او در زمان رابطه تان نمی‌خواست انجام بدهید را انجام بده. از آزادی ات لذت ببر!

۳

از همه خاطرات و مکان‌های ناراحت کننده دوری کنید. بهترین راه برای ترک خاطرات ناراحت کننده چیست؟ به معنای واقعی کلمه آن‌ها را پشت سر بگذارید. مناظر، صداها، و تجارب جدید باعث تحریک حواس شده و درد جدایی را دور و کم اهمیت می کنند. در این صورت، با نگاه کردن بر قهوه سازی که هر روز صبح با هم استفاده می کردید، اشک تان جاری نخواهد شد.

حتی یک سفر کوتاه، مانند صرف کافه یا مسیر دویدن، خاطرات را زنده خواهد کرد.

۴

جاپای شریک قبلی تان را از زندگی خود پاک کنید. می‌خواهید از تعامل با افراد و چیزهایی که شریک سابق تان را به شما یادآوری می‌کنند، اجتناب کنید. لازم نیست همه ی آن ها را حذف کنید- هیچ دلیلی برای بی عاطفه بودن وجود ندارد- اما باید آن ها را بسته بندی کرده و کنار بگذارید. پیراهن‌های قدیمی، عکس‌ها، و خاطرات را در یک جعبه گذاشته و آن ها را در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین دفن کنید. بسته بندی این ها آسان نخواهد بود، اما لازم است. هنگامی که خاطرات دور انداخته شدند، هر بار با دیدن عکس دو نفره تان در تابستان دو سال پیش به گریه نخواهید افتاد.

۵

دوستان جدید و بهتر بیابید. اگر به دنبال تغییر در زندگی خود هستید، سعی کنید دوستان خود را تغییر دهید. جهان یک محل بزرگ و وسیع است و عشق قبلی تان تنها آدم روی زمین نیست. دوستان جدید، چشم اندازها، فعالیت‌ها، و مکالمات جدید به همراه می آورند- به زودی از خود سوال خواهید کرد “شریک سابق تان” کیست؟

این توصیه به ویژه در صورتی مهم است که پس از جدایی، متوجه بشوید که برخی از دوستان تان توسط شریک سابق تان کنار گذاشته شده‌اند. این افراد را نادیده بگیرید- انرژی خود را بر یافتن دوستانی که به انتخاب شما احترام می گذارند، متمرکز کنید.

۶

دوستی‌های قدیمی تان که در میان عشق پرشورتان فراموش کرده بودید را دوباره از سر بگیرید. معشوقه میزان قابل توجهی از زمان و انرژی تان را می گیرد- و بهترین دوستانتان و همراهانتان را فراموش می کنید. این شرم آور نیست- هر کسی باید زمان محدود خود را بین شریک و دوستانش تقسیم کند. با این حال، حالا که شعله ی رابطه عاشقانه تان خاموش شده است، وقت آن رسیده است که به ملاقات دوستان قدیمی تان بروید. ممکن است متوجه شوید که زندگی هر دوتان از آخرین بازی که با هم تماس داشته‌اید تغییر کرده است و هیچ چیز مانند ملاقات با دوستان قدیمی تان نیست.

۷

کار دیگری به جز غرق شدن در افسوس انجام بدهید. در طی یک رابطه، زمانی که وقت تان را بین علایق و خواسته‌های خود و شریک تان تقسیم می کنید، یافتن زمان برای انجام همه کارهایی که می‌خواهید، دشوار خواهد بود. مزیت اصلی جدایی این است که ناگهان زمان بیشتری برای استفاده برای خودتان خواهید داشت. دیگر این زمان را صرف داشتن احساس غم انگیز نکنید و کاری انجام بدهید! یک بازی ویدئویی انجام بدهید، یک دستورالعمل غذایی جدید را طبخ کنید، برای قدم زدن به بیرون بروید- هر کاری که دوست دارید را انجام بدهید! فقط از خانه خارج شوید و از آزادی جدید خود لذت ببرید.

گاهی اوقات پس از جدایی، احساسات شدیدا منفی که ایجاد می شوند، می توانند احساس کسلی ایجاد کنند و بدین ترتیب هیچ سرگرمی و یا علاقه ای برایتان جذاب نباشد. این درست نیست- می‌توانید همین حالا آنلاین شده و فعالیت جدیدی در منطقه خود برای انجام پیدا کنید.

۸

ممکن است بخش‌هایی از زندگی شما به اندکی پاکسازی نیاز داشته باشد. تلاش کنید از لحاظ جسمی و ذهنی خود را بهبود ببخشید. احتمالا به لباس راحتی و دیدن فیلم در هر جمعه عادت کرده اید. به خوردن غذای سرخ شده (مورد علاقه تان) به طور بیش از حد ناسالم عادت کرده اید. آیا هنوز عضو باشگاه هستید؟ از گرد و غبار خارج شده و به اصول اولیه تان بازگردید- زمان زیادی برای تمرکز بر خودتان دارید. مهم‌تر از همه، بهبود خود باعث می شود اعتماد به نفس تان افزایش یابد و این منجر به این می شود که بیشتر جذاب باشید.

از نظر پزشکی ثابت شده است که ورزش با افسردگی، اضطراب، و استرس مبارزه می کند. مهم نیست چه کاری انجام می دهید، به هر حال باید بدن خود را حرکت دهید.

ساخت عضلات تنها راه برای بهبود خود نیست. ذهن خود را با یادگیری یک مهارت جدید، انجام یک خلاقیت جدید، و یا تسلط بر یک رشته جدید مطالعاتی بهبود ببخشید. ممکن است بخواهید یادگیری یک زبان جدید را امتحان کنید (لهستانی، سواحیلی! وولوف!)، در یک تجارت حرفه ای مهارت بیابید (جواهر سازی! باغبانی! شرکت در یک مسابقه شگفت انگیز!)، و یا نحوه‌ی نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید.

۹

دوباره با یک پرش به بازی بازگردید. هیچ اشکلی ندارد که روابط سطحی و کوتاه مدت بعد از جدایی از یک رابطه بزرگ داشته باشید. با این حال، باید از ابتدا اهداف و قصدهایتان را کاملاً واضح بگویید. مثلا چیزی شبیه به این بگوئید: “هی، باید به شما بگویم که اخیرا از یک رابطه دشوار خارج شده ام، بنابراین فقط به دنبال رابطه ای عادی هستم”؛ بدین ترتیب شریک تان می داند که شما به دنبال ازدواج نیستید و فقط به دنبال کمی سرگرمی می باشید.

قطعا می دانید که داشتن روابط سطحی به معنی بی احتیاطی نیست. در حال حاضر با افراد جدیدی هستید- از خود محافظت کرده و شرکایتان را بشناسید.

۱۰

برای کسب حمایت به دوستان و خانواده تان روی بیاورید. افرادی که شما را دوست دارند- اعضای خانواده، مربیان شخصی، و دوستان نزدیک – مایل‌اند شما را خوشحال ببینند. اگر پس از جدایی ناراحت هستید، ترسی از اینکه از این افراد عشق کمی بیشتر طلب کنید، نداشته باشید. به هر حال، ما همگی به کسی نیاز داریم تا بر او تکیه کنیم. صحبت کردن با یک دوست قدیمی، والدین، خواهر و برادر، و یا هر شخص نزدیک دیگر به شما کمک می‌کند تا استرس‌های ایجاد شده را از بین ببرید و کل قلب خود را پاک کنید. عشق شما تنها کسی نبود که شما را دوست داشت- فقط باید این را به خاطر بسپارید و زمان تان را با آن‌هایی که مهم هستند، صرف کنید.

  • حتی اگر دریابید توصیه ای که از نزدیکان خود دریافت می‌کنید خوب نیست، حس دوستی که از روابط نزدیک خود کسب می کنید می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که هنگام جدایی از شریک سابق تان بدان نیاز دارید.

۱۱

هر زمان که حال تان خوب شد، ادامه بدهید. پس از صرف وقت برای خودتان، داشتن چند رابطه سطحی، و لذت بردن از زندگی مجردی، در نهایت تمایل خواهید داشت یک رابطه جدید شروع کنید. این عالی است! هنگامی که آماده هستید، آماده هستید- اما احساس نکنید که باید رابطه ی جدیدی آغاز کنید تا دوباره احساساتتان عادی بشود. هیچ مقدار زمان “عالی” برای صبر کردن وجود ندارد، بنابراین اجازه ندهید کسی به شما غیر این را بگوید.

آغاز دوباره رابطه با کسی که جدایی بدی از او داشته اید، ممکن است خوب باشد یا بد. در پایان، حق انتخاب با شماست. با این حال، اگر از شما سوءاستفاده کرده و یا کنترل تان می کرده است، تا جای ممکن از او دور باشید.

۱۲

بدانید که درد و ناراحتی یک روزه بهبود نمی یابد. برخی افراد به هفته‌ها یا ماه‌ها زمان نیاز دارند تا بعد از یک جدایی دردناک، ۱۰۰% بهبود بیابند. در نهایت، هیچ جایگزینی برای قدرت شفاکننده ی طبیعی زمان وجود ندارد. زمانی که از روزهای جدایی دور می شوید، کمتر و کمتر افکارتان بدان توجه خواهد داشت. احساس تان مجددا عادی خواهد شد. احساس ناخوشایندی در مهمانی ها نخواهید داشت و چشم تان به همکار یا دوست زیبایتان خواهد افتاد. درد و ناراحتی به سرعت از بین نمی‌رود، بلکه با گذشت زمان از بین می‌رود.

خاطرات بر شما هجوم خواهد آورد- تعطیلات، کارهایی که با هم انجام می دادید، تماشای برنامه های تلویزیون مورد علاقه با یکدیگر، اما این طبیعی است. آن محو خواهد شد.

اگر گمان میکنید برا طی کردن این مسیر نیاز به یک متخصص ارتباط درمانگر دارید مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا دکتر فرشته یاقوتی و دکتر زینب تاجریان را به شما پیشنهاد میکند .

 

بخش ۲

۱

با خشم به گذشته نگاه نکنید. ممکن است احساس کنید اشتباه کرده‌اید یا دیگر نمی‌توانید شریک دیگری پیدا کنید. این احساسات، گرچه تند و زننده اند، واقعاً عجیب نیستند و کاملاً طبیعی می باشند. اما اجازه ندهید احساس موقتی کم ارزش بودنتان، فرصت تان برای فرار از رابطه ای که در آن خوشحال نیستید را نابود کند. آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام بدهید، طلب بخشش از شریک سابق تان درست پس از جدایی خواهد بود. قبل از اینکه حتی دوباره راجع به تصمیم خود فکر کنید، اجازه بدهید مقداری زمان بگذرد، در غیر اینصورت انرژی روانی ارزشمند خود را برای چیزی بی ارزش به هدر می دهید. در هر صورت، او ارزش این را ندارد که انرژی منفی داشته باشید.

اگر به طور جدی از جدایی از شریک سابق تان پشیمان هستید، ۲-۳ ماه صبر کنید. اگر هنوز این احساس را دارید، می‌توانید تماس گرفتن را در نظر بگیرید. اما فقط می‌توانید آن را در نظر بگیرید! احتمالاً خوب است که به هر حال به راه ادامه بدهید.

۲

هیچ گونه تماسی با شریک سابق تان تا زمانی که از نظر احساسی “بازنشانی” نشده اید، انجام ندهید. در روزها، هفته‌ها، و حتی ماه‌ها بعد از شکست عشقی، احساسات تان در هم و برهم خواهد بود. ممکن است دریابید که احساسات متعارضی از غم و اندوه، تسکین، سرخوردگی، و / یا عصبی بودن بر شما هجوم می آورند. این کاملاً طبیعی است- جدایی می‌تواند تا مدت ها حس ناراحتی عاطفی ایجاد کند و مدت ها حس خوبی نداشته باشید. زمانی که در وسط چنین دوره ای هستید، همیشه بهتر است از هر گونه تماسی با شریک سابق تان تا زمانی که حالتان خوب نشده است، اجتناب کنید. تاکید قوی بر “هر و همه تماسی” داریم. تا زمانی که احساس خوبی ندارید، از تماس تلفنی، ارسال پیام، ارسال ایمیل، و یا هر گونه تعامل با شریک سابق تان اجتناب کنید.

گاهی اوقات، استثنائاتی باید در مورد این قاعده صورت بگیرد تا اموال شخصی تان که نزد شریک سابق تان است، گرفته بشود و یا هر نوع کسب و کار رسمی (حساب بانکی و غیره) که حل نشده باقی مانده است، حل گردد. سعی کنید تا جای ممکن تعامل تان به صورت کوتاه، پایه، و مؤدبانه باشد. اگر نمی‌توانید دیدن شریک سابق تان را تحمل کنید، سعی کنید یک دوست را برای انجام کسب و کارتان به نزد او بفرستید- باید بیشتر نگران ادامه زندگی تان باشید.

۳

بدون احتیاط و دوراندیشی، از تصمیم گیری های عجولانه و یا ایجاد تغییرات مهم و بزرگ در زندگی اجتناب کنید. به نظر می‌رسد صرف پس اندازهای خود برای رفتن به یک سفر دو هفته ای به کوبا پس از جدایی ایده خوبی باشد، اما آیا واقعاً اینطور است؟ تا زمانی که آرام نشده اید، تصمیمات مهم اتخاذ نکنید. یک تصمیم بد گرفته شده در لحظه ی خشم یا سرخوردگی می‌تواند عواقب طولانی مدتی داشته باشد که ادامه زندگی را در طولانی مدت دشوار کند. برای ارجاع در زمان نیاز، در اینجا لیستی از مواردی ارائه شده است که نباید بعد از جدایی انجام دهید:

  • خرابکاری در اموال شریک سابق خود.
  • خراب کردن رابطه بعدی شریک سابق خود.
  • مقابله با شریک سابق خود در معرض عموم و یا گسترش شایعات بد.
  • صرف مقدار زیادی از پول برای سرگرمی.
  • جابجایی، خرید، یا فروش خانه و اموال خود.
  • ترک شغل و یا تغییر حرفه به صورت ناگهانی.

۴

روابط سواستفاده کننده را در زیر فرش پنهان نکنید. اگر او به شما آسیب می زند، باید چیزهایی را گزارش کنید. این به خصوص در صورتی مهم است که پس از جدایی نگران امنیت خود باشید. برای روشن شدن این نکته، اگر شریک سابق تان به هر صورت شما را مورد سوء استفاده قرار داده است، باید به مقامات مربوطه آن را گزارش بدهید. هیچ کس دیگری نباید سواستفاده های او را تجربه کند.

۵

اگر هنوز در تلاش برای ادامه هستید، به یک درمانگر مراجعه نمائید. متأسفانه امروزه، ایده “مراجعه به یک روانشناس ” وجهه خوبی ندارد ، و این مسئله درستی نیست . گاهی اوقات تصور می‌شود فردی که به دنبال راهنمایی  است، از لحاظ ذهنی ناپایدار یا از نظر احساسی “ضعیف” است. اما ۴۸ درصد آمریکایی‌ها به روانشناس مراجعه کرده و یا درخواست کمک مشاوره ای کرده اند- شما تنها نیستید. میلیون‌ها نفر از افراد معمولی در طول زمان‌های دشواری با پزشکان، مشاوران، و سایر حرفه ای‌ها برای کسب توصیه و راهنمایی صحبت می‌کنند. هیچ دلیلی برای ترس از کمک خواستن وجود ندارد.

 

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.