روابط فرازناشویی یا مثلث سازی عاطفی (خیانت)

روابط فرازناشویی یا مثلث سازی عاطفی (خیانت) : شاید بهتر باشد کار را با تعریف خیانت شروع کنیم. خیانت یعنی هر فکری که قاعدتا باید با همسر در میان گذاشته شود، هر احساسی که باید ظاهرا به همه ابراز شود و هر رفتاری (عاطفی/ جنسی) که باید نسبت به همسر داشته باشیم اما به طور […]


روابط فرازناشویی یا مثلث سازی عاطفی (خیانت) : شاید بهتر باشد کار را با تعریف خیانت شروع کنیم. خیانت یعنی هر فکری که قاعدتا باید با همسر در میان گذاشته شود، هر احساسی که باید ظاهرا به همه ابراز شود و هر رفتاری (عاطفی/ جنسی) که باید نسبت به همسر داشته باشیم اما به طور پنهانی با فرد دیگری انجام می شود و زمانی که همسر متوجه می شود طیفی از واکنش ها را از ناراحتی تا ضربه روانی غیرقابل پردازش از خود نشان می دهد، خیانت نام دارد.

شاید به نظر تعریف سخت گیرانه ای بیاید اما مسئله کلیدی این است که خیانت از فکر کلید می خورد. تجارب بالینی حاکی از این است که این پدیده در ایران رواج پیدا کرده است و نکته مهم این است که اگر این مسئله حل و فصل نشود احتمال اینکه به رابطه بعدی هم آسیب بزند بسیار زیاد است.

وقتی نیازهای زوجین در کودکی از سوی والدین و در حال حاضر از سوی همسر برآورده نشده باشد، امکان دارد که همسر برای کنار آمدن با این مشکل به سمت یک رابطه موازی سوق پیدا کند و نظر سومی را وارد رابطه کند.

در طی جلسات خیانت درمانی آنچه مورد تامل و بررسی قرار می گیرد شامل عوامل بسترساز در همسر بی وفا عواملی که در همسر قربانی شده وجود داشته علل تداوم پیدا کردن این رابطه ، نوع شخصیت و نفر سوم و….

 

کارهایی که نباید در خیانت انجام داد:

  • خارج کردن اتفاق از مرز خانواده و در میان گذاشتن با والدین یا دوستان
  • سرزنش، تحقیر و تخریب شخصیت خودتان
  • کنجکاوی در مورد جزئیات رابطه همسرتان با نفر سوم
  • خشم و طغیان احساسات منفی نسبت به نفر سوم و سعی در انتقام
  • مقابله به مثل با همسر بی وفا و خیانت کردن به او

 

طلاق (علل آن، فاکتورهای زمینه ساز، فاکتورهای پیش بینی کننده و سازگاری های بعد از طلاق)

شاید شما نیز کم و زیاد خبر جدایی دوستان و آشنایانتان را شنیده باشید و در کمال تعجب با خودتان پرسیده باشید مگر چه اتفاقی افتاد که این دو نفر جدا شوند!

متاسفانه باید بگویم که براساس تجارب بالینی در ایران نسبت ازدواج به طلاق رو به کاهش است و استان های تهران و البرز جزو پر طلاق ترین استان های ایران هستند و ایلام و چهارمحال و بختیاری جزو کم طلاق ترین!این در حالی است که نمی دانیم آمار طلاق عاطفی در ایلام و چهارمحال و بختیاری چقدر است!!

آیا هر فردی که برای طلاق مراجعه می کند یک جور نسخه و دستورالعمل لازم دارد؟

با اینکه آمار طلاق افزایش پیدا کرده است اما همچنان امری ناخوشایند برای همه است. طلاق گاهی راه حلی سالم است و گاهی یک تنش بسیار عظیم! مساله کلیدی این است که با این پدیده چطور باید برخورد شود؟

طلاق سندرمی است که فقدان موضوع مورد محبت آغاز می شود که یک سوگ عمیق را برای هر یک از زوجین فراهم می کند. اینکه چگونه باید این سوگ را مدیریت کرد؟

پیامدهای جداشدن چیست؟ چه کاری برای کاهش این پیامدها می توان انجام داد؟ اینها و مسائلی از این دست موضوعاتی هستند که در جلسات مشاوره طلاق به آن پرداخته می شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.