بررسی ۴ ویژگی اصلی اختلال ADHD

بررسی 4 ویژگی اصلی اختلال ADHD

اختلال ADHD       اختلال ADHD :  افراد دارای اختلال ADHD  با اهمیت، پاداش و پیامدها مانند نوروتیپیکال ها انگیزه ندارند. افراد دارای اختلال ADHD  با یک سیستم عصبی با اکتان بالا و مبتنی بر علاقه عمل می کنند. احساسات شدیدی که می تواند همراه با اختلال ADHD باشد، اغلب به اشتباه به عنوان یک اختلال […]


اختلال ADHD      

اختلال ADHD :  افراد دارای اختلال ADHD  با اهمیت، پاداش و پیامدها مانند نوروتیپیکال ها انگیزه ندارند.

افراد دارای اختلال ADHD  با یک سیستم عصبی با اکتان بالا و مبتنی بر علاقه عمل می کنند.

احساسات شدیدی که می تواند همراه با اختلال ADHD باشد، اغلب به اشتباه به عنوان یک اختلال خلقی تشخیص داده می شود.

بیش فعالی بیان بیرونی بیش از حد برانگیختگی در درون است و اغلب در افراد ADHD بدون “H” نیز وجود دارد.

در حال حاضر موارد زیادی در مورد ADHD وجود دارد، اگرچه هنوز بسیاری از مردم در مورد آنچه واقعاً در ذهن سریع ما می گذرد نامشخص هستند. اغلب تنها چیزی که ما نیاز داریم این است که به یک اصل اساسی دست پیدا کنیم تا بتوانیم یک تغییر مثبت ایجاد کنیم. این برای بیشتر چیزها صادق است. مهمتر از همه، این مهم است که بگوییم ما متفاوت هستیم و کمبود نداریم.

سیستم‌های عملکرد اجرایی ما متفاوت هستند، به این معنی که نحوه مدیریت توانایی‌هایمان برای تمرکز، مشارکت، برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل تکانه‌ها و ابراز احساسات نیز متفاوت به نظر می‌رسد. و ما مازاد توجه داریم نه کسری. در مورد آن به من اعتماد کنید.

انگیزه

برای شروع، تفاوت زیادی در نحوه انگیزه ما در باشگاه ذهن سریع (ADHD) وجود دارد. اکثریت دنیای عصبی با سه چیز انگیزه دارند: اهمیت، پاداش و پیامد NT ها (نوروتیپیکال ها) زمانی حرکت می کنند که توسط والدین، شریک یا رئیس متوجه شوند که این کار برای یک پروژه مهم و حساس به زمان است. ما همچنین نسبت به تفسیر کمبود (معروف به حساسیت زمانی) بیش از حد پاسخگو نیستیم، مگر اینکه بخواهیم یک جیپ قرمز سکسی کاملاً جدید بخریم و کسی پشت سر ما باشد که آماده است آن را برای رانندگی آزمایشی ببرد.

پاداش ها نیز وزن زیادی ندارند، مانند نمرات، چک حقوق، ترفیع یا حتی تمجید، زیرا ما انگیزه بیرونی نداریم. در واقع، ما بسیار بسیار انگیزه درونی داریم. پیامدهای عدم تکمیل پروژه مذکور احتمالاً می تواند کمترین انگیزه در بین این سه پروژه باشد. ما به سادگی از این طریق سیم کشی نشده ایم.

البته ما به عنوان بزرگسالان به خوبی از نحوه کار دنیا آگاه هستیم. ما می‌توانیم با درجه‌ای مطابقت داشته باشیم تا بتوانیم زمین بازی عصبی را برای دوره‌های زمانی مدیریت کنیم، اگرچه این عادت‌ها بدون حمایت‌های خارجی در جای خود باقی نمی‌مانند. این مسیر هم خیلی لذت بخش نیست. اساساً، همه ما با یک کتابچه راهنمای مالک عصبی متولد شده‌ایم که مملو از قوانین عصبی است که برای ذهن پرمشغله ما حس کمی دارد، یا اصلاً وجود ندارد. در بزرگسالی، وقتی کوتاه می آییم، اغلب به ما برچسب نابالغ و غیرمسئول زده می شود. این ما را مستقیماً وارد بازی سرزنش و شرمساری می‌کند که همه ما با آن آشنا هستیم.

سیستم عصبی مبتنی بر علاقه

یکی دیگر از جنبه های بسیار مهم اختلال ADHD که درک آن برای کسانی که در زندگی ما هستند مهم است این است که ما روی یک سیستم عصبی با اکتان بالا و مبتنی بر علاقه کار می کنیم. این بدان معنی است که ما وقتی واقعاً به چیزی علاقه مندیم بسیار با انگیزه می شویم – به قدری که به گونه ای به سمت بینایی تونل ADHD فرو می رویم، زیرا نمی توانیم از کاری که انجام می دهیم رها شویم. ما در منطقه هستیم. تقریباً مثل این است که ما از شور الکتریکی انرژی گرفته ایم. حسی که شبیه هیچ چیز دیگری نیست و بیان آن در کلمات دشوار است. ما اسیر اشتیاق هستیم و احساس می کنیم با وظیفه و به طور کلی جهان یکی هستیم.

شرکت‌ها در نهایت به فکر می‌افتند و از این هدیه استفاده می‌کنند، به جای اینکه ما را به خاطر «نیاز به علاقه‌مند شدن به چیزی شبیه به یک کودک» برای انجام کار شرمنده کنند یا با برچسب معروف بن و جری برچسب سپر معروف بن و جری که می‌گوید: «اگر اینطور نیست سرگرم کننده، چرا این کار را انجام دهم؟” نکته ما دقیقا

این قطعاً به معنای نادیده گرفتن مسئولیت های بزرگسالان یا طفره رفتن از مسئولیت نیست ADHD یک توضیح است و نه یک بهانه. این بدان معناست که ما از سیم کشی منحصر به فرد خود آگاه باشیم و کتابچه راهنمای اپراتور خود را ایجاد کنیم. بسیاری از ما این کار را انجام داده‌ایم، مانند سیمون بایلز، لئوناردو داوینچی، ووپی گلدبرگ و جیم کری، و همچنین مدیرعامل جت بلو، دیوید نیلمن، فقط چند مورد را نام می‌بریم.

ما خلق می کنیم، نوآوری می کنیم و اختراع می کنیم. این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

احساسات شدید

از آنجایی که ما ذاتاً پرشور هستیم، بیشتر افکار و احساسات ما از این الگو پیروی می کنند. ما می توانیم شدید باشیم و به دلیل تفاوت در سیستم های عملکرد اجرایی خود می توانیم در احساسات خود گیر کنیم. این اغلب به‌عنوان یک اختلال خلقی به اشتباه تشخیص داده می‌شود، زیرا این همان چیزی است که بسیاری از درمانگران آموزش دیده‌اند تا به‌جای احساسات کوتاه و شدیدی که اغلب با ADHD همراه است، به دنبال آن باشند.

اختلالات خلقی معمولاً زندگی خود را به خود می گیرند و بسیار طولانی تر می مانند. خلق و خوی شدید ADHDer بیشتر شبیه یک طوفان تابستانی در ساحل است. زمانی که توسط یک رویداد تحریک می شوند سریع وارد می شوند و سپس به همان سرعت ترک می کنند. ما به سرعت مسائل را پشت سر می گذاریم و اغلب فراموش می کنیم که اتفاق افتاده اند.

“H”

H در ADHD مخفف بیش فعالی است که ترجیح می دهم از آن به عنوان پرانرژی یاد کنم. فکر نمی‌کنم هیچ بزرگسالی قدردان این باشد که به عنوان بیش از حد شناخته شود – و نه یک کودک. آنچه مهم است درک کنید این است که اگر “H” را از بیرون می بینید، به احتمال زیاد در داخل ۱۰ برابر بدتر است. این صرفا بازتاب بیرونی بیش فعالی درونی یا پرانرژی است.

همچنین مهم است که بدانیم کسانی که «H» ظاهراً بیان شده را ندارند نیز می توانند بیش از حد درونی در جریان باشند. مدیریت این امر می تواند برای ما بسیار سخت باشد زیرا اغلب احساس می کنیم که نمی توانیم آرامش داشته باشیم، یا حداقل به روشی که برای NT ها قابل قبول باشد، نیست.

به عنوان مثال، هنگام حرکت، مانند دویدن، اسکی یا تای چی، بهترین حالت را دارم. من همچنین با نظراتی مانند “چرا نمی توانی آرام بنشینی و با ما تلویزیون تماشا کنی؟” پاسخ من: “بگذار ببینم… زیرا ترجیح می دهم سنجاق را در انگشتان پا بگذارم.” برانگیختگی بیش از حد نیز می تواند ناامید کننده باشد زیرا اغلب احساس می کنیم که ذهن ما کلید خاموش کننده ندارد (دادسون، ۲۰۲۱).

برای آن دسته از NT ها در زندگی ما، دریافت اصل اساسی نحوه عملکرد هارد دیسک سریع رعد و برق ما می تواند یک کاتالیزور بزرگ برای تغییرات مثبت و پایدار باشد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.