فرزندپروری برای نوجوان با هیجانات شدید

فرزندپروری برای نوجوان با هیجانات شدید : نوجوانان، هیجانات و رفتارها نوجوانی دوره‌ی تحول بزرگ برای نوجوانان و والدینشان است. کودکی که بسیار به شما وابسته بود، اکنون از شما بسیار دور می‌شود. ناگهان همه‌ی همسالان نوجوان برای او بسیار مهم می‌شوند و شما حس می‌کنید که پس‌زده شده‌اید. گاهی ممکن است شما این غریبه‌ای […]


فرزندپروری برای نوجوان با هیجانات شدید : نوجوانان، هیجانات و رفتارها
نوجوانی دوره‌ی تحول بزرگ برای نوجوانان و والدینشان است. کودکی که بسیار به شما وابسته بود، اکنون از شما بسیار دور می‌شود. ناگهان همه‌ی همسالان نوجوان برای او بسیار مهم می‌شوند و شما حس می‌کنید که پس‌زده شده‌اید. گاهی ممکن است شما این غریبه‌ای را که در میان شما است، نشناسید. کودکی که شما می‌شناختید در بدنی جدید با نیازها، تجربه‌ها، اهداف و رفتارهایی جدید همراه با هیجاناتی شدید، ناپدیدشده است. برای بیشتر والدین نوجوانان، آن‌ها مبالغه‌ای از کودکی هستند که آن‌ها می‌شناختند. کودکی آرام، اکنون گوشه‌گیر شده است، کودکی که قبلاً اهل بیرون رفتن بود، اکنون ممکن است پرادعا تر و استقلال‌طلب شده باشد و حاضر نباشد محدودیت‌هایی را که برای او قائل می‌شوید، قبول کند. برای والدین دیگر، تغییرات ممکن است شدیدتر باشد. کودکی که قبلاً با دیگران ارتباط داشت و به نظر شاد می‌رسید، اکنون ناسازگار و افسرده شده است، یا کودکی که قبلاً آرام بود، ممکن است اکنون دوستان بیشتری دور خود جمع کند و بیشتر بخواهد بیرون برود؛ و شما، به‌عنوان والدین ممکن است متوجه شوید که سعی دارید این آدم جدید را بشناسید، درحالی‌که در همین زمان کودکی که می‌شناختید را ازدست‌داده‌اید. با تغییر و تحول نوجوانتان، شما و سبک فرزندپروری‌تان نیز باید تغییر کنید.
نوجوانی همچنین دوره‌ای از تغییرات بزرگ برای نوجوان است. تغییرات در مغز آن‌ها اجازه می‌دهد تا روش‌های جدیدی را آموخته و به کار بگیرند. این توانایی نوظهور برای فکر کردن به آن‌ها کمک می‌کند تا به شکل انتزاعی‌تر به مشکلاتشان نگاه کنند و انتخاب‌های بهتری داشته باشند. آن‌ها ۱) معمولاً والدینشان را پس می‌زنند تا بتوانند خودشان را پیدا کنند، ۲) ممکن است به خاطر تغییرات جسمانی و دگرگونی‌های مربوط به توانایی‌های ادراکی‌شان دچار سردرگمی شوند، ۳) به دنبال افراد دیگری باشند که همانندشان احساس می‌کنند و سعی کنند درست مانند آن‌ها بشوند، به‌این‌ترتیب به کسی چنگ می‌زنند که خود موجودیتی سست دارد و ۴) حرف‌شنوی کمی نشان بدهند، یا گاهی چند کلام متناقض ازآنچه می‌خواهند به زبان بیاورند. سردرگمی آن‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد. نوجوان شما ممکن است هرگونه ارتباطی با شمارا رد کند (مثلاً بگوید: مادر خواهش می‌کنم، من را به حال خودم بگذار تا تکالیفم را انجام بدهم) و ممکن است لحظه‌ای بعد که زمان مناسبی هم نباشد، بخواهد همه‌ی توجه شمارا به خود جلب کند. (مثلاً بگوید: می‌دانم که دیر شده پدر، ولی می‌خواهم همین‌الان با شما صحبت کنم). ممکن است شما زمان بسیار زیادی را صرف این کنید تا به او پاسخ بدهید، بتوانید به او کمک کنید و بتوانید بفهمید که زندگی خود را چگونه در این شرایط حفظ کنید و خواسته‌ها و انتظارات‌ خود را تغییر بدهید.

هیجانات شدید کودکان و فرزندپروری

برخی از کودکان ممکن است همواره هیجانات شدیدی از خود بروز بدهند، واکنش‌های ناگهانی و شدیدی را در برابر شرایطی که دیگر کودکان از آن می‌گذرند، از خود نشان بدهند. اگر کودک شما از قبل افسرده، خشن و عصبانی بوده، نوجوانی چه تأثیری روی او خواهد گذاشت؟ و شما برای پاسخ گفتن به فرزندتان چگونه هیجانات خود را کنترل خواهید کرد؟ چگونه ترس‌ها و نگرانی‌های خود را در مورد آینده‌ی کودکتان ابراز می‌کنید؟
به نقل از کتاب فرزندپروری برای نوجوان با هیجانات شدید
ترجمه : دکتر فرهاد چنگیزی
انتشارات پرنده

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.