بازی های مناسب برای افزایش هوش کودکان سنین ۲ الی ۳ سال

بازی های مناسب برای افزایش هوش کودکان سنین ۲ الی ۳ سال در سنین ۲ الی ۳ سال، توانایی های کودک در زمینه های فکری، اجتماعی و واکنش ها نسبت به محیط، به میزان زیادی پیشرفت می کند. در این سنین، کودک درک می کند که یک انسان کوچک و مستقل است و خود را […]


بازی های مناسب برای افزایش هوش کودکان سنین ۲ الی ۳ سال
در سنین ۲ الی ۳ سال، توانایی های کودک در زمینه های فکری، اجتماعی و واکنش ها نسبت به محیط، به میزان زیادی پیشرفت می کند. در این سنین، کودک درک می کند که یک انسان کوچک و مستقل است و خود را کشف می نماید. این سنین، دوران استقلال طلبی کودک هستند و نحوه برخورد و رفتار والدین، سهم به سزایی در رشد عزت نفس کودک در آینده خواهد داشت. والدین باید رفتاری قاطع و در عین حال نرم و مهربان داشته باشند و اجازه دهند که کودک برخی از کارها را به تنهایی انجام دهد.
مسابقه رنگ ها:
یک رنگ را نام برید و با صدای بلند شروع به شمردن کنید. کودک باید دنبال چیزی بگردد که به همان رنگ باشد و باید قبل از آن که شمارش را تمام کنید آن را برای شما بیاورد و شما را به سمت آن شی راهنمایی کند. برای پیچیده تر کردن بازی، می توانیم زمان گشتن را کم بکنیم یا از کودک چیزی را که دارای دو رنگ باشد بخواهیم.
بندباز کوچک:
یک طناب بلند را روی زمین به اشکال مختلف (خمیده، دایره، مربع و غیره) در بیاورید، سپس از کودک بخوهید بدون این که پایش را روی زمین بگذارد، روی طناب راه برود. هم چنین، می توانید به او پیشنهاد کنید که یک یا دو کتاب را روی سرش قرار دهد و با حفظ تعادل راه برود (می توان به جای طناب از تکه ای پارچه که در عرض کم و طول زیاد بریده شده است، استفاده کرد.)
چیزی را ندیدم:
پشت به کودک خود بنشینید. کودک این فرصت را خواهد داشت که هر حرکتی (رقصیدن، پریدن، حرکات اشاره ای و غیره) را انجام دهد. اما به محض این که شما روی خود را بر می گردانید، کودک باید حرکات خود را متوقف کند و کاملاً بی حرکت بماند. در ابتدا می توانید قبل از این که روی خود را برگردانید، به او با سرفه کردن یا برخی کلمات علامت بدهید، ولی در دفعات بعد، بدون اخطار برگردید. با این عمل، کوودک را به انجام حرکات با دقت فراوان وادار کرده اید.

فرمان ها:
این بازی، قوّه تخیل و توانایی درک و استفاده از کلمات را تقویت می کند. از کودک بخواهید که یک دستور آسان (مثب برو به می سالن دست بزن و برگرد این جا) را انجام دهد. سپس از کودک بخواهید دو دستور پیاپی را انجام دهد (مثل برو در اتاقت را بزن و بعد برای من یک قاشق بیاور). در مرحله بعد، به او سه دستور بدهید و به همین شکل ادامه دهید. فایده این بازی این است که کودک سعی می کند که فرمان ها و ترتیب آن ها را به خاطر بسپارد. این امر در افزایش حافظه موثر است.
بسکتبال در اتاق:
برای انجام این بازی، بهس ببد کاغذ پاره ها یا سبد معمولی و چند روزنامه قدیمی احتیاج داریم. چند کاغذ روزنامه را به شکل توپ مچاله کنید و سبد را روی میزی کوچک یا صندلی قرار دهید. سپس، ابتدا با فاصله کم و به نوبت توپ را درون سبد پرتاب کنید و به تدریج فاصله را از سبد بیشتر کنید.
دنبال کردن صدا:
نخست، کودک باید صدای طنین زنگ یا صدای زدن قاشق به لیوان یا هر صدای دیگری را که مدنظر دارید بشنود و با آن آشنا شود. سپس چشم های او را ببندید. او باید صدای زنگی را که برای راهنمایی کردن او از جایی به جای دیگر در می آورید، با چشم های بسته دنبال کند (مثلاً یک بار از جلو، دفعه دیگر از پشت سر یا سمت چپ و راست). هنگامی که او به هدف می رسد، می توانید یک شکلات پاداش بدهید.
واکنش ها:
به کودک مجله ای بدهید که دارای تعدادی عکس از مردم باشد. از او بخواهید که از میان عکس ها، عکس یک شخص خوشحال/ یک شخص خسته/ عصبانی/ غمگین/ متعجب و غیره را انتخاب کند. هر بار که یک عکس را انتخاب کرد، با او در مورد علت انخاب کردن این عکس گفتگو کنید و در مورد موقعیت هایی که خودش یا خودتان این حالات را احساس می کنید صحبت نمایید. این عمل در افزایش هوش هیجانی کودک بسیار موثر است.

سفر رنگ ها:
در حالی که شما و فرزندتان پیاده یا با ماشین به جایی می روید، رنگی را انتخاب کنید. هر کدام از شما در منظره ای که پیش رویتان است، باید چیزی را که دارای این رنگ باشد، پیدا کنید (البته نباید یک شی را دوبار ذکر کرد).
نقاشی با انگشت:
روی شکم یا کمر کودک با انگشت خود نقاشی بکشید (بدون استفاده از هر گونه رنگ). او باید آن چه کشیدید را حدس بزند. این بازی آسان نیست. سعی کنید که شکل های آسان را انتخاب کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.