مدیریت و کنترل هیجانات

مدیریت و کنترل هیجانات مدیریت و کنترل هیجانات با ۵ شیوه آسان و خلاقانه:قابل پیش بینی بون انسان هایی که با آنها در تعامل هستیم از جمله مهمترین عامل یا فاکتور در برقراری روابط بین فردی و روابط اجتماعی است.اما معمولاً هیجانات و احساسات ما غیرقابل پیش بینی هستند چون برای بروز از منطق خاصی […]


مدیریت و کنترل هیجانات مدیریت و کنترل هیجانات با ۵ شیوه آسان و خلاقانه:قابل پیش بینی بون انسان هایی که با آنها در تعامل هستیم از جمله مهمترین عامل یا فاکتور در برقراری روابط بین فردی و روابط اجتماعی است.اما معمولاً هیجانات و احساسات ما غیرقابل پیش بینی هستند چون برای بروز از منطق خاصی پیروی نمی کنند و جالب اینکه ما نیز از آن ها آگاه نیستیم.

گاه هیجانات افسار گسیخته می شوند. روابط را ویران می کنند و اگر مهار شوند و جهت پیدا نکنند برای ما در ارتباطتان مخاطرات زیادی را بوجود می آورند.

بنابراین امتیاز بالا و برگ برنده در روابط، در واقع همان مهارت کنترل هیجانات و مخصوصاً مهارت کنترل خشم است. در شرایط فعلی جامعه که هر روز محرک های پیش بینی نشده زیادی ما را سوپرایز می کند داشتن این سوپاپ اطمینان (مهارت کنترل هیجانات) بیشترین امنیت را ایجاد خواهد کرد هم برای ما و هم برای ارتباطات ما.

  • آیا نیاز به کنترل شامل همه هیجانات ما می شود؟

اگر بروز هیجانی در شرایط مناسب اتفاق بیفتد و باعث شود که شما حالتان خوب باشد جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود وقتی همه راجع به یک اتفاق واکنش شادی نشان می دهند خندیدن ما هیچ مشکل خاصی را ایجاد نخواهد کرد. اما وقتی که در شرایط یکسان ما هیجانات را غیرمتعارف داشته باشیم که این هیجان باعث ایجاد آسیب به خود و به دیگران شود اینجا کم کم باید فکر راه حل باشیم. راه حلی که به ما کمک کند تا هیجانات خود را بشناسیم، درک کنیم و بموقع بروز ذهیم یا بموقع آنرا کنترل کنیم.

  • هنگام بروز عصبانیت و پرخاشگری، فکر کردن به مهار آن کاری تقریباً غیرممکن است اگر در زمان بروز خشم و عصبانیت کنترل این هیجان برایتان مشکل است و عادت دارد که با استفاده از صدای بلند و فریاد یا بروز خشم با استفاده از کلمات نامناسب در ایمیل یا شبکه های اجتماعی خود را تخلیه کنید باید منتظر عواقب شنگین از دست دادن شغل و یا روابط دوستانه یا حتی سلامتی تان باشید.

بر طبق نظر جیمز گردس روانشناس و استاد دانشگاه آکسفورد ناتوانی در تنظیم و کنترل هیجانات می تواند به اختلالات روانی مانند: افسردگی و اختلال شخصیت مرزی منجر شود. بنابراین افرادی که به اضطراب اجتماعی هستند می توانند از مداخلاتی که به تغییر درکشان از شرایط اجتماعی کمک میکند بهره مند شوند.

  • نگران نباشید! شما قادر خواهید بود قبل از آنکه شرایط تحریک کننده و غیرقابل پیش بینی اتفاق بیفتد، هیجانات خود را تنظیم کنید.

هر گاه و شما ذهن خود را از قبل برای بروز چنین مشکلات و اتفاقاتی آماده می کنید متوجه خواهید شد که هیجانات مشکل ساز شما بیش از آنکه زندگی تان را مختل کند از بین خواهد رفت.

  • هیجانات معمولاً به ۴ شکل اصلی بروز می کنند، غم، شادی، خشم و ترس.

البته هیجانات منشعب از هیجانات اصلی نیز وجود دارند که طبق آخرین پژوهش ها قابل بررسی هستند.

  • کنترل هیجانات بمعنی سرکوب و واپس زنی آنها نیست بلکه به معنای شناخت و آگاهی و مدیریت آنهاست. به عبارتی ما می توانیم عنان هیجان را بدست گیریم نه هیجانات عنان ما را …
  • ۵ شیوه کارآمد در کنترل هیجانات:
  • شما شرایط را انتخاب کنید:

از حضور در شرایطی که برای شما ایجاد هیجان ناخواسته می کند دوری کنید.

فرضاً اگر شما همیشه هیجان خشم را هنگام دیر رسیدن به محل قرارتان تجربه می کنید شرایط را تغییر دهید و با حضور نیم ساعت قبل از ساعت مقرر در محل قرارتان حال خودتان را خوب کنید و جلوی بروز هیجان خشم از خود را بگیرید.

  • شرایط را تغییر دهید

در شرایط خاص، زمانی که می خواهید کاری عالی و بدون نقص ارائه دهید. به دنبال کارهایی که برای اولین بار می خواهید آنرا امتحان کنید نباشید بلکه کاری را انجام دهید که بارها آنرا امتحان کردید و در انجام آن مهارت دارید. شاید نتوانید دسر بدون نقص و عالی را برای اولین بار آماده کنید اما شما مهارت پخت کیک اسفنجی را دارید پس کیک اسفنجی درست کنید.

  • مقایسه کنید:

وقتی خود را با شخص دیگری که تفاوت های فردی زیادی با شما دارد مقایسه می کنید اولین هیجانی که تجربه خواهید کرد هیجان خشم است. اگر توانایی های فردی مورد نظر را بالاتر و بیشتر از خود ببینید اینجاست که این خشم را یا به فرد مقابل بشکل تغییر یافته چون حسادت و یا به خود به عنوان واپس روی انتقال خواهید داد.

  • افکار خود را تجزیه و تحلیل کنید و تغییر دهید:

هر روز دقایقی را به بررسی احساساتتان و ارتباطشان با افکار و باورهایتان بپردازید.

در اعماق ریشه دارترین هیجانات انسان، باورهایی وجود دارد که در واقع هیجانات از آنها رشد یافته و نشأت گرفته است. وقتی احساس ناراحتی و غم می کندی فکر می کنید چیزی را از دست داده اید. هر گاه احساس خشم را تجربه می کنید فکر می کنید که به هدف مهمی نرسیده اید و وقتی که احساس شادی می کنید پیش بینی فکری شما این است که اتفاقات خوبی در راه است.

ارزیابی شناختی مجدد در این روش شما می توانید افکاری را که باعث ناراحتی تان شده با افکاری که احساس رضایت در شما ایجاد می کند جایگزین کنید.

بطور مثال: افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند باور دارند که اگر جلوی جمع اشتباه کنند آبرویشان می رود. اگر همین افراد باور خود را به باوری واقع گرایانه تغییر دهند اینکه دیگران آن قدر هم توجه شان روی آنهاست. حتماً آرامش بیشتری پیدا خواهند کرد.

  • واکنش خود را عوض کنید:

قدم نهایی این است که واکنش خود را تحت کنترل خود در آورید.

گاهی ممکن است آنقدر خشمگین شوید که احساس کنید از شدت خشم برافروخته شده اید در چنین مواقعی روشهای فوری کنترل هیجانات به یاریتان خواهد آمد.

  • نفس عمیق بکشید و پس از چند ثانیه نفس را در سینه حبس کنید و با فشار بیرون دهید.
  • با یک مشاور صحبت کنید کسی که به او اعتماد دارید.
  • کاری که دوست دارید انجام بدهید مثل: گوش کردن موزیک مورد علاقه.
  • تا دو بشمارید.
  • دوش بگیرید.
  • کار انجام دهید که حواس تان پرت شود مثل: نظافت منزل یا محل کار.
  • محلی که در آن چنین هیجانی را تجربه کرده اید ترک کنید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.