معرفی آزمون CBCL

معرفی آزمون CBCL : آزمون های روانشناختی ابزارهایی هستند که به منظور بررسی دقیق توانمندی ها، استعدادها، شخصیت، حافظه، توانایی یادگیری، قدرت استدلال و استنباط، سبک زندگی، نقاط قوت و ضعف های احتمالی افراد در زندگی، مورد استفاده قرار میگیرند. آزمون های روانشناختی می توانند به عنوان ابزارهایی معتبر در کنار مصاحبه های تشخیصی و […]


معرفی آزمون CBCL : آزمون های روانشناختی ابزارهایی هستند که به منظور بررسی دقیق توانمندی ها، استعدادها، شخصیت، حافظه، توانایی یادگیری، قدرت استدلال و استنباط، سبک زندگی، نقاط قوت و ضعف های احتمالی افراد در زندگی، مورد استفاده قرار میگیرند. آزمون های روانشناختی می توانند به عنوان ابزارهایی معتبر در کنار مصاحبه های تشخیصی و بالینی در امر تشخیص و برنامه ریزی های آموزشی به شکل موثری مورد استفاده قرارگرفته و در راستای خودشکوفایی فردی و جمعی بسیار مفید باشند.

سیستم ارزیابی رفتاری ASEBA ، یک آزمون استاندارد بین الملی بوده که باهدف بررسی ابعاد رفتاری گروه‌های سنی مختلف از ۱/۵ تا ۸۰ سال ،نظیر شایستگی‌ها، رفتارهای انطباقی و مشکلات رفتاری مورداستفاده قرارمیگیرد. این آزمون، یک ارزیابی جامع برای افتراق رفتارهای سالم از غیرطبیعی است .آزمون مرجع مبتنی بر چندین دهه تحقیق بین‌المللی است که درنهایت برای کشور ایران هنجاریابی و بومی‌سازی شده است.

این آزمون ها بسته به اینکه چه چیزی را بررسی میکنند، استفاده های متفاوتی داشته و به تبع، طبقه بندی های مختلفی نیز خواهند داشت. برخی از آن ها کاربرد عمومی تری داشته و برخی کاربرد تخصصی تر.

این سیستم قادر است اطلاعات دقیق و جزئی متعددی در حوزه های زیر ارائه دهد :

اختلالات خلقی وعاطفی

اختلالات اضطرابی

اختلالات روان تنی

اختلال نقص توجه / بیش فعالی

اختلال رفتار مقابله ای

اختلال سلوک

اختلال یادگیری

مشکلات تفکر

مشکلات دقت و تمرکز (اختلال نقص در توجه)

مشکلات و مهارت های اجتماعی

شایستگی های فرد

چک لیست رفتاری کودکان CBCL یک روش عمومی برای شناسایی مشکلات رفتاری در کودکان است. این چک لیست یکی از بخش های سیستم ASEBA می باشد. یکی از ویژگی های مهم این آزمون ارزیابی احساسات، رفتار و رویکردهای اجتماعی افراد در زندگی می باشد.

سؤالات این آزمون وجوه مختلف رفتاری را با دقت و تفصیل دربرمی گیرد.هرکدام از فرم‌های این مجموعه، با توجه به گروه سنی خاصی که مورد ارزیابی قرار می‌دهد،گروهی از مشکلات رفتاری و روانی آن گروه سنی  نظیر افسردگی، اضطراب، مشکلات دقت و توجه، بیش فعالی، مشکلات اجتماعی، پرخاشگری، مشکلات خواب، مسائل تحصیلی، شغلی و خانوادگی را مورد غربالگری قرارمیدهد.

این آزمون چهار فرم متفاوت دارد.

فرم ۱ :برای افراد ۱٫۵ تا ۵ سال – در فرم شماره ۱ که برای خردسالان ۱٫۵ تا ۵ ساله طراحی‌شده است، مشکلات خواب، اضطراب افسردگی، پرخاشگری، دقت متمرکز، گوشه‌گیری و مشکلات شبه جسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد  این علائم برای تشخیص اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، رفتارهای مقابله‌ای، اختلالات خلقی و اضطرابی به کار می‌روند.

فرم ۲ :برای  افراد ۶ تا ۱۸  سال – فرم شماره ۲  برای سن ۶ تا ۱۸ سال می‌باشد که توسط والدین پر می‌شود.

فرم ۱ و ۲ توسط والدین و یا کسی که بیشترین شناخت را از فرد دارد پر می‌شود.

فرم ۳ :برای افراد ۱۱ تا ۱‍۸ سال – درصورتی‌که خود فرد بالای ۱۱ سال بخواهد فرم را تکمیل کند  از فرم شماره ۳ استفاده می‌شود.

فرم شماره ۲ و ۳ به بررسی عملکرد تحصیلی ،فعالیت‌ها ، مهارت‌های اجتماعی مشکلات تمرکز،مشکلات تفکر،مشکلات شبه جسمی،  هنجارشکنی و رفتارهای ضداجتماعی می‌پردازد.

فرم ۴ :برای  افراد ۱۸ سال به بالا – فرم شماره ۴ برای بزرگسالان بالای ۱۸ سال طراحی‌شده است  این فرم توسط خود فرد تکمیل می‌شود هدف پرسش‌های این آزمون   بررسی  عملکرد شغلی ، تحصیلی ، روابط خانوادگی،روابط زناشویی،روابط بین فردی،مشکلات اضطرابی ،افسردگی ، دقت و تمرکز،پرخاشگری ،سوءمصرف مواد است.

فرم‌های ۳ و ۴ توسط خود مراجع تکمیل می‌شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.