نقش پدر  در تربیت فرزندان

نقش پدر  در تربیت فرزندان :  آيا حضور پدر در تربيت فرزندان موثر است؟چگونه می توانیم حضور پدر را در تربیت فرزند پر رنگ تر نماییم؟ روان شناسان به اين نتيجه رسيده اند كه پدر در امر فرزندپرورى اهميت به سزايى دارد. شواهدروزافزون علمى امروزه آشكارساخته است كه آن دسته از پدرانى كه به تربيت […]


نقش پدر  در تربیت فرزندان :  آيا حضور پدر در تربيت فرزندان موثر است؟چگونه می توانیم حضور پدر را در تربیت فرزند پر رنگ تر نماییم؟

روان شناسان به اين نتيجه رسيده اند كه پدر در امر فرزندپرورى اهميت به سزايى دارد. شواهدروزافزون علمى امروزه آشكارساخته است كه آن دسته از پدرانى كه به تربيت و پرورش فرزندانشان رسيدگى مى كنند به ويژه آنان كه فرزندانشان را مورد حمايت عاطفى قرار مى دهند نقش به سزايي در سلامت كودكان ايفا مى كنند. پدران در زندگى فرزندانشان نقش هايى را ايفا مى كنند كه مادران از عهده آن ها بر نمى آيند.

تحقيقات نشان مى دهند پسرانى كه از حضور پدر در زندگى محروم بوده اند نمى توانند ميان مهارت هايى چون ابراز وجود و تسلط بر خويشتن توازن برقرار كنند و در نتيجه يادگيرى خويشتن دارى و به تعويق انداختن ارضا نيازها براى آنان دشوار است،مهارتهایی كه پسرها با بزرگتر شدن و تلاش آن ها براى دوست يابى ، كسب موفقيت ها تحصيلى و شغلى اهميت بيش ترى پيدا مى كند.

حضور مثبت پدر در موفقيت تحصيلى و شغلى دختران نيز اهميت دارد. شواهد نشان مى دهد دخترانى كه پدر در زندگى آن ها حضور فعال داشته است كمتر احتمال دارد در سنين جوانى دچار بى بند و بارى جنسى شوند و در بزرگسالى روابط سالمی با مردان خواهند داشت.  اگر مراجع شما دارای مشکلات هیجانی از جمله عدم ثبات خلق، عواطف و احساسات بود حضور با کیفیت پدر را در روابط خانوادگی بررسی کنید. موارد زیر می تواند در بررسی رابطه پدر با فرزندان برایتان موثر باشد.

  • نيازهای فرزندشان را بشناسند و خود را با آن ها هماهنگ كنند:
    معمولا پدرانى كه از دوران طفوليت به مراقبت از فرزندان عادت مى كنند بعدها كه آن ها بزرگتر مى شوند نيز اين كار را انجام مى دهند.مهم اين است كه اين تعهد با گذشت زمان و على رغم تغييراتى كه در برنامه ها و اولويت ها كارى رخ مى دهد حفظ شود. اگر حضور پدر را در تربیت مراجعتان کم رنگ دیدید می توانید پدر را در جلسات سه نفره مشاوره وارد کنید و به آن ها کمک کنید تا بتوانند نیازهای یکدیگر را بشناسند می توانید برای شناخت نیازها از مهارت همدلی کردن استفاده کنید.
    تفاوتى كه پدر ايجاد مى كند:
    نحوه ارتباط پدران با بچه ها متفاوت تر از نحوه ارتباط مادران است و اين بدان معنا است كه مشاركت پدران در فرزند پرورى قابليت های متفاوتى را به ويژه در حيطه روابط اجتماعى در كودكان پرورش مى دهد.  برای مراجع خود توضیح دهید که فرزند به طور مساوی به حضور هر دو والدین برای تربیت موثر نیاز دارد. مادر و پدر از سنین دو سالگی به بعد هر دو دایره امن کودک محسوب می شوند و نیاز به وجود پدر در کنار فرزند نیز می باشد.

 

  • هم از نظر فيزيكى و هم از نظر عاطفى در كنار فرزندانشان حضور داشته باشند:

از پدران امروزى انتظار می رود كه حساس ، دلسوز، روشن فكر و آگاه باشند و در كنار فرزندانشان حضور داشته باشند و به آن ها رسيدگى كنند. بیشتر پدران امروزی بهانه نداشتن وقت را دارند به آن ها آموزش فرزند پروری مثبت از بعد (حضور با کیفیت) را توضیح دهید. در حضور با کیفیت نیازی نیست حتما پدر ساعت ها زیادی را در کنار فرزندش باشد(حتی در روز ۱۵ دقیقه) اما حضور فیزیکی و معنوی کامل را در کنار فرزندش باشد.

به طور مثال می توانید پیشنهاد دهید یکی از وعده ها غذایی را در طول روز کنار هم باشند و از درباره کودک و نیازها او صحبت کنند.

  • مراقبت از كودك را از همان دوران باردارى آغاز كنند:

مطالعات نشان مى دهند كه مراقبت پدر از همسر باردار خود تاثيرات مثبتى بر روابط خانوادگى بر جاى مى گذارد كه هم براى زندگى زناشويى و فرزندان مفيد است و هم رابطه پدر با فرزندانش را تقويت مى كند. به پدران توضیح دهید که در دوران كه مادر به فرزند شير مى دهد بسيار طبيعى است كه پدر احساس كند كه در تربيت فرزند نمى تواند نقش داشته باشد اما راهها بسيار ديگرى براى جبران در اين مورد وجود دارد ، مثلا پدر مى تواند به كودك شير، آب و غذا كمكى بدهد.

رسيدگى به خانواده فقط به معنای تامين نيازهای مادى خانواده نيست بلكه پدر بايد به فكر تامين نيازهای جسمانى و عاطفى پايان ناپذير و همواره در حال تغيير خانواده باشد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.