پرسشنامه غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان SCARED

پرسشنامه غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان


 

پرسشنامه غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان : SCARED، پرسشنامه­ای چندبعدی است که توسط بورسین بیرماهر و همکارانش در دانشگاه پترزبورگ در سال (۱۹۹۵) ساخته‌شده است تا نشانه‌های اضطراب را در کودکان و نوجوانان مشخص نماید.

بیرماهر ساختاری ۵ عاملی را در جمعیتی ۱۹۰ نفری در سنین ۹ تا ۱۸ سال و والدینشان یافت که در کلینیک مرکز روان‌پزشکی و کلینیک سن‌پترزبورگ حضور می­یافتند. این پرسشنامه شامل ۵ زیرمقیاس می­گردد: اختلال وحشت‌زدگی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب اجتماعی و اجتناب از مدرسه.

SCARED برای سنجش اضطراب در کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال طراحی‌شده است. در ابتدا این پرسشنامه از ۳۸ آیتم تشکیل‌شده بود اما به دلیل برخی مشکلات و دشواری‌ها در تمییز میان عامل اضطراب اجتماعی و دیگر اختلالات اضطرابی ۳ آیتم جدید نیز به این زیر مقیاس­ها اضافه شدند. SCARED میان نمونه‌های بالینی در کشورهای مختلف مانند آمریکا و هلند، آلمان، چین، ایتالیا اسپانیا، برزیل، قبرس اعتبار یابی شد و این مطالعات نشان دادند که همسانی درونی و پایایی آزمون- باز آزمون، اعتبار همگرا و اعتبار افتراقی آن خوب است و این ابزار وسیله خوبی برای تشخیص اضطراب در کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف است.

مطابق با پژوهش‌های انجام‌شده در ایران همسانی درونی این پرسشنامه با آلفای کرونباخ ۸۹% نشانه همسانی بالای آن می‌باشد. مقیاس اضطراب کودکان اسپنس[۳] به پرسشنامه غربالگری اختلالات اضطرابی کودکان شباهت دارد زیرا هر دو هم نسخه والد و هم نسخه کودک را شامل می­شود و هر دو شامل ۴۵ آیتم می­گردند که برای ارزیابی نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی، فوبیای اجتماعی، اختلال وسواس فکری و عملی، آگورافوبیا، وحشتزدگی، اضطراب تعمیم‌یافته و ترس­های آسیب­های جسمانی طراحی‌شده است. مقیاس اسپنس از این مزیت برخوردار است که وسواس فکری- عملی را هم بررسی می­کند که البته SCARED این عامل را نمی­سنجد.

SCARED اضطراب کودکان را فقط محدود به سنین ۸ تا ۱۲ سالگی می­سنجد و اگرچه که بقیه مقیاس‌ها مانند مقیاس بازبینی‌شده اضطراب آشکار کودکان، مقیاس اضطراب و افسردگی جوانان و پرسشنامه افسردگی بک سن گسترده‌تری از کودکان و نوجوانان را پوشش می­دهد، اما نشانه‌های اضطراب را به‌صورت کلی می‌سنجند و مقیاس کامل و جامعی مانند SCARED نیستند که جزییات بیشتری را می‌سنجد.

مقیاس اضطراب چندبعدی[۴] کودکان نیز از چهار عامل تشکیل‌شده است: نشانه‌های بدنی، آسیب‌پذیری، اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی؛ اما این مقیاس هم اختلالات اضطرابی را به‌طور خاص ارزیابی نمی­کند. در مقایسه با این مقیاس‌ها، SCARED مزایایی ترکیبی هم از نسخه کودک و هم والد دارد و برای گستره وسیعی از کودکان و نوجوانان به کار می‌رود و اختلالات اضطرابی خاص را علاوه بر نشانه‌های کلی اضطراب می­سنجد

. مزیت دیگر این پرسشنامه با توجه به ساختار عاملی و همسانی درونی در ویژگی­های روان‌سنجی آن است؛ همچنین این پرسشنامه به‌صورت میان­فرهنگی مورداستفاده واقع‌شده و در میان قاره‌ها و کشورهای مختلف مانند آسیا، چین و آفریقای جنوبی علاوه بر کشور آمریکا از آن استفاده‌شده است.

دو عامل دموگرافیک که در بررسی اضطراب کودکان مهم می­باشند جنسیت و سن می‌باشند. مطالعات نشان داده‌اند که دختران، سطوح بالاتری از اضطراب را نسبت به پسران گزارش می­دهند که این نشانه­های اضطراب بیش‌تر می­تواند به دلیل کلیشه‌های جنسیتی باشد.

در این پرسشنامه پاسخ‌دهندگان از گزینه‌های صحیح نیست یا به‌ندرت صحیح است تا حدودی یا گاهی صحیح است، خیلی صحیح است یا اغلب صحیح است، باید یکی را برگزینند که برای صحیح نیست یا به‌ندرت صحیح است نمره ۰، برای تا حدودی یا گاهی صحیح است نمره ۱، برای خیلی صحیح است یا اغلب صحیح است نمره ۲ داده می­شود.

مدت‌زمانی که متخصصان بالینی و روان‌پزشکان برای تکمیل فرم به هر کودک و نوجوان فرصت می­دهند تا این مقیاس را تکمیل کنند ۱۰ دقیقه می­باشدSCARED. علاوه بر زبان انگلیسی به زبان‌های آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی، فرانسوی، چینی و عربی نیز ترجمه‌شده است. این پرسشنامه نمره خاصی برای سنجش به دست نمی­دهد که به معنای دارا بودن اختلال خاصی باشد و همچنین تشخیص خاصی را شامل نمی­شود، تنها می­تواند بیانگر انواعی از اختلالات سلامت روانی باشد که ناشی از مشکلات رفتاری و هیجانی است.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.