چگونه راجع به بلوغ و تغییرات آن با والدین صحبت کنیم؟

اگر در حال ورود به سن بلوغ هستید و یا حتی این دوره شروع شده، ممکن است بخواهید با خانواده‌تان صحبت کنید. دوران بلوغ بخش بسیار مهمی از زندگی شماست، و صحبت راجع به آن با هرکسی، به خصوص پدرومادر، می‌تواند ترسناک و یا دلهره آور باشد. این را بدانید که داشتن چنین احساسی طبیعی است. کارهای زیادی هست که می‌تواند «این» گفت وگو را راحت‌تر کند. با مشخص کردن آنچه می‌خواهید بگویید شروع کنید و مطمئن شوید که ارتباطی مؤثر برقرار می‌کنید.

نحوه برخورد

  1. شجاع باشید.

هرکسی دوران بلوغ را تجربه می‌کند. این بخشی از زندگی هرفردی است. ممکن است صحبت کردن راجع به تغییراتی که به وجود می‌آیند برایتان کمی خجالت آور باشد، اما نگران نباشید. بیشتر افراد وقتی می‌خواهند راجع به بلوغ صحبت کنند احساس خجالت می‌کنند. چند نفس عمیق بکشید و به خود بگویید که همه این دوره را پشت سر می‌گذراند.

  • به یاد داشته باشید که همیشه والدینتان از شما حمایت خواهند کرد. نگران اینکه ممکن است چیزهایی که تجربه می‌کنید را درک نکند نباشید. آنها هم دقیقاً تمام این ها را تجربه کرده‌اند.
  • قبل از صحبت با آنها با خودتان صحبت کنید و به خود انرژی و اعتماد به نفس بدهید. در آینه نگاه کرده و به خود بگویید: «من اعتماد به نفس دارم و مطمئنم و از پس این گفت وگو برمیام.»
  • حتی پدرومادرتان ممکن است تحت تأثیر رشد فکری شما قرار بگیرند، چراکه می‌خواهید راجع به چنین موضوع مهمی صحبت کنید.
  1. برای خود مشخص کنید که درنهایت به چه چیزی می‌خواهید برسید.

از این گفت وگو قصد دارید به چه چیزی برسید؟ دوران بلوغ تغییر بزرگی در زندگی شماست و راههای مختلفی برای پیش گرفتن یک مکالمه وجود دارد. چند نکته مهم و اساسی را برای شروع صحبت انتخاب کنید. مثلاً اگر می‌خواهید راجع به رابطه جنسی سؤال بپرسید و بدانید، از قبل مشخص کنید که چگونه می‌خواهید بحث را به این سمت بکشانید. همچنین باید مشخص کنید که آیا صرفاً می‌خواهید پدرومادرتان به شما گوش کنند یا از آنها توقع دارید که نکات و توصیه‌هایی داشته باشند.

  • سعی کنید از چیزهایی که برایتان اهمیت دارند لیستی تهیه کنید. برای مثال، اگر نگران اولین دوره قاعدگی خود هستید، این را اولویت اول خود قرار دهید.
  • اگر از پدرومادرتان درخواست توصیه دارید، حتماً لیستی از سؤالات آماده کنید.
  • اگر می‌خواهید صرفاً به حرف‌هایتان گوش کنند، به آنها بگویید: «میدونم که شما از من با تجربه ترید، اما میشه الآن فقط گوش کنید؟»
  1. نکات اصلی را برای خود مشخص کنید.

این مکالمه‌ای بسیار مهم است، پس باید برای آن آماده باشید. هرگز بدون آمادگی قبلی چنین مکالمه‌ای را شروع نکنید. وقتی فهمیدید که چه چیزی برایتان اهمیت دارد، درباره نحوه بیان این مسائل فکر کنید.

  • چیزهایی که می‌خواهید مطرح کنید را یادداشت کنید. حتی می‌توانید آنها را هنگام گفت وگو همراه داشته باشید.
  • نحوه مطرح کردن درخواست‌ها و مسائل خود را تمرین کنید. می‌توانید سؤالاتی که می‌خواهید بپرسید را مقابل آینه تمرین کنید.
  • اگر از قبل نقشه‌ای داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  1. والد مناسب را برای صحبت انتخاب کنید.

اشکالی ندارد که صحبت با یکی از والدین برایتان راحت‌تر باشد. اگر پسر هستید، ممکن است دوست داشته باشید با پدرتان صحبت کنید، و همچنین اگر دختر هستید، شاید دوست داشته باشید با مادرتان در این باره صحبت کنید و یا حتی ممکن است بخواهید که با هردوی آنها صحبت کنید. اما قبل از اینکه مکالمه را شروع کنید خوب راجع به این موضوع فکر کنید.

  • تصمیم‌تان را صراحتاً برای والدین‌تان روشن سازید. مثلاً، «مامان، میشه من و تو یه صحبت خصوصی داشته باشیم؟»
  1. صحبت کردن با دیگران را نیز درنظر داشته باشید.

مجبور نیستید همه چیز را به والدین خود بگویید. اگر با پدرومادرتان احساس راحتی نمی‌کنید و یا می‌دانید که با شما راجع به مسائل جنسی صحبت نخواهند کرد، بهتر است صحبت با فرد دیگری را پیش بگیرید. می‌توانید با خواهر یا برادر بزرگتر و یا حتی پدربزرگ و یا مادربزرگ خود صحبت کنید. همچنین فردی مسئولیت پذیر که لزوماً نسبت خاصی با شما ندارد، مانند مشاور مدرسه نیز گزینه خوبی است.

  • می‌توانید به برادر خود بگویید: «داداش، من نمیتونم با مامان یا بابا راحت باشم. میشه جواب چندتا از سؤالامو بهم بدی؟»
  • اگر قصد دارید با مشاور صحبت کنید، از آنها بپرسید که آیا بروشور و یا جزوه‌ای هست که بتوانید بخوانید؟

 

شروع مکالمه

  1. زمان مناسب را انتخاب کنید.

بهتر است مطمئن شوید که در زمانی که انتخاب می‌کنید، والدینتان وقت دارند و حواسشان کاملاً پیش شماست. وقتی مشغول کاری هستند و یا برای رفتن به محل کار دیرشان شده از آنها درخواست نکنید. زمانی مانند آخرهفته‌ را (که می‌توانند یک ساعت یا بیشتر با شما صحبت کنند) انتخاب کنید.

  • همچنین باید این را درنظر داشته باشید که بهتر است از قبل به پدرومادر خود بگویید که قرار موضوع مهمی را مطرح کنید.
  • حتماً نیازی نیست که دقیقاً بگویید که راجع به چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید، هم اینکه از آنها بپرسید «میشه فردا راجع به یه چیزی صحبت کنیم؟ میخوام خصوصی باشه، ممنون میشم فقط دوتامون باشیم.» احتمال جدی‌تر شدن آنها بیشتر می‌شود.
  1. مکالمه کوتاه داشته باشید.

اگر پدرو مادرتان خیلی خسته باشند و یا فکرشان مشغول موضوع دیگری باشد، احتمالاً تمایل کمتری برای صحبت داشته باشند. اگر صحبتتان را با سؤالات معمولی‌تر مثل آب وهوا و یا اینکه روزشان چگونه گذشت شروع کنید، می‌توانید تاحدودی از حال روحی و عصبی آنها باخبر شوید. و با شروع کردن مکالمه به این روش، راحتتر می‌توانید کم کم موضوعات مهم‌تر را مطرح کنید.

  • می‌توانید با جمله «روزت چطور بود؟» شروع کنید.
  • و یا فضا را با گفتن داستانی جالب راجع به اتفاقات خنده دار سر کلاس آرامتر کنید.
  1. جدی باشید.

به یاد داشته باشید، همه افراد دوران بلوغ را پشت سر می‌گذارند. و این موضوع که می‌خواهید راجع به آن با پدرومادر خود صحبت کنید بسیار عادی و حتی ضروری است. با آنها صادق باشید. در ابتدا ممکن است آنها هم احساس بدی نسبت به این موضوع داشته باشند، اما می‌توانید باهم برای داشتن مکالمه‌ای خوب تلاش کنید.

  • می‌توانید بگویید: «بابا! راجع به تغییراتی که تو صدام پیش اومده چندتا سؤال دارم، میشه کمکم کنی؟»
  • همچنین می‌توانید پیش دستی کرده و بگویید: «یکم استرس دارم، لطفاً صبور باش!»

 

داشتن مکالمه مفید

  1. خوب گوش کنید.

این را بدانید که یک مکالمه خوب، خیابانی دوطرفه است. اگر توقع دارید که والدین‌تان به شما احترام گذاشته و شما را درک کنند، همین رفتار از شما نیز مورد توقع است. گوش دادن یکی از راههای داشتن چنین رفتاری است.

  • ارتباط چشمی برقرار کنید. حتی اگر احساس ناراحتی و استرس می‌کنید، به پدرومادر خود نگاه کنید. اینکار نشان می‌دهد که به آنها گوش می‌دهید.
  • سؤال بپرسید. اگر چیزی را متوجه نمی‌شوید، بپرسید. این نشان دهنده جدیت شما برای یادگیری این مسائل است.
  1. پیگیر مکالمه باشید.

در عین اینکه به پدرومادر خود گوش می‌دهید، نباید به آنها اجازه دهید که صحبت دوطرفه را به «ارائه‌ای یک طرفه» راجع به رفتار مناسب و خودداری از فعالیت‌های جنسی تبدیل کنند. به یاد داشته باشید، این مکالمه فرصتی است برای شما تا راجع به تغییراتی که در بدنتان ایجاد می‌شود اطلاعاتی کسب کنید. به آنها مؤدبانه بگویید که درعین این که به نظرات آنها احترام می‌گذارید، امیدوار بودید که فرصتی برای «بروز احساسات» خود داشته باشید.

  • می‌توانید بگویید: «بلوغ فقط راجع به رفتار جنسی نیست. من میخوام راجع به تغییراتی که تو خلق و خو و رفتارم ممکنه ایجاد بشه هم بدونم!»
  • و یا «متوجهم که میخواین از امنیت من مطمئن باشین. اما به نظرم بهترین راه برای حفظ امنیت من، داشتن تصور و درک درست از رابطه جنسیه!»
  1. با پدرومادر خود راحت باشید.

دروغ نگویید و راجع یه هیچ چیزی حقیقت را کتمان نکنید. شرایط و هر نگرانی که دارید را کاملاً توضیح دهید. هرچقدر بیشتر راستگو و راحت باشید، احتمال اینکه والدینتان با شما به خوبی رفتار کنند بیشتر می‌شود.

  • بگویید: «مامان! دیروز قاعدگیم شروع شد، میشه راجع به احساساتم باهات صحبت کنم؟»
  1. ناله نکنید و کنترل خود را از دست ندهید.

اگر در برابر پدرومادرتان بدرفتاری کنید، احتمال اینکه آنها هم در مقابل این رفتار را پیش بگیرند افزایش می‌یابد. درصورت بروز مخالفت، تا جایی که امکان دارد آرامش خود را حفظ کنید

افکار خود را بیان کنید، اما اینکار را مانند یک فرد بالغ انجام دهید.

  • اگر احساس ناامیدی و یا خستگی کردید، وقت استراحتی در مکالمه درنظر بگیرید.
  • می‌توانید بگویید: «من یکم احساساتی شدم. میشه یه کم برم داخل اتاقم تنها باشم؟»

 

مترجم: امیررضا اشرفی

One thought on

  • باران

    من خجالت میکشم به مادرم بگم

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *