تعریف مایندفولنس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تعریف مایندفولنس

مایندفولنس (Mindfulness) یعنی، توجه هدفمند (عمدی) در زمان حال با ویژگی‌هایی همچون احساس همدردی، کنجکاوی و پذیرش.

به کمک مایندفولنس کشف خواهید کرد که چطور به جای حسرت خوردن برای گذشته و نگرانی برای آینده، در زمان حال زندگی کرده و از آن لذت ببرید. گذشته، گذشته است و نمی‌توان آن را تغییر داد، آینده نیز هنوز نیامده و کاملاً ناشناخته است. زمان حال یعنی لحظه‌ای که در آن قرار دارید، تنها جایی که می‌توانید در آن خلق کنید، تصمیم بگیرید، گوش فرا دهید، تفکر کنید، لبخند بزنید، کاری انجام داده و در کل زندگی کنید.

به یاری این تکنیک درخواهید یافت که چگونه لحظه‌ی کنونی را به تجربه‌ای بهتر برای زیستن تبدیل کنید.

خودشناسی و خودسازی به روش مایندفولنس

افراد دائماً در تلاش‌اند تا از مشکلات مختلف درونی و بیرونی خود فرار کنند، آنها این مسائل را انکار می‌کنند یا به سختی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و در اغلب موارد با سرزنش و خودتنبیهی به این موارد می‌پردازند، اما غافل از اینکه ملامت و شکنجه خود، مانند یک دست انداز در مسیر موفقیت و حل مشکلات عمل کرده و تشدید مشکلات را به دنبال دارد.

در جلسات گروه درمانی مایندفولنس مهربانی با خود، رفتار همدلانه با مشکلات برای یافتن بهترین شیوه حل آنها و استفاده از آنان به عنوان پلی برای داشتن زندگی بهتر آموزش داده می‌شود.

همانطور که سقراط می‌گوید: «زندگیِ نیازموده، ارزش زیستن ندارد.» نگاهی عمیق‌تر به خود زندگی را نغییر داده و احساس رهایی را افزایش می‌دهد؛ درنتیجه، کشف شخصیت و خودشناسی از طریق مایندفولتس، از بهترین روشهای رواندرمانی است.

به کمک مایندفولنس چه مشکلاتی را می‌توان درمان کرد؟

با تمرین مدوام این تکنیک می‌توان مغز را تمرین داده و اتصالات (سیناپس‌های) جدیدی را ایجاد کرد؛ در نتیجه، می‌توان عادات مخرب را کنار گذاشته و عادات سالم را جایگزین آنها کرد. همچنین مطالعات متعدد نشان می‌دهد وقتی افراد شروع به تمرین مایندفولنس می‌کنند، روابطشان رو به بهبودی می‌رود؛ یعنی افراد به کمک این تمرینات با شناخت بهتر از خود و بهبود عادات و رفتارشان توانایی برقراری ارتباط بیشتری پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر، مایندفولنس موجب افزایش خلاقیت می‌شود. در واقع وقتی که تمام ظرفیت ذهنمان پر است از مسائل و نظریات و نقطه نظرات متفاوت، نباید انتظار بروز خلاقیت داشته باشیم. مایندفولنس به افزایش این ظرفیت و درنتیجه به افزایش خلاقیت کمک می‌کند.

مایندفولنس با بالا بردن ظرفیت روانی باعث کاهش افسردگی و اضطراب می‌شود به طوریکه به جای پرهیز از تجربه‌ها و هیجانات سخت، با آنها روبه‌رو میشوید.

همچنین مایندفولنس ددردهای جسمانی را کاهش داده و با کمک به کنترل هیجانات از طریق آگاهی از احساسات، در بهبود بیماری‌های مزمن مانند مشکلات روان – تنی گوارشی، قلبی و تنفسی نقش مؤثری ایفا می‌کند. مایندفولنس به شما می‌آموزد به جای مقاومت در برابر حواس بدنی و انکار وجود آنها، آنها را با آغوش باز بپذیرید.

مایندفولنس به شما می‌گوید چگونه از لحظه لحظه زندگی خود استفاده کرده و بیشترین بهره را از آن ببرید و از این طریق موجب عمق بخشیدن به زندگی می‌شود. از دیگر فواید آن، تنظیم عادات بد غذایی است. در مقایسه با پرخوری و یا کم خوری، مایندفولنس راههای بهتری برای تنظیم و مقابله با هیجانات و احساسات سخت پیشنهاد می‌کند.

مایندفولنس راهی برای افزایش شادی و موفقیت در زندگی

همه افراد می‌خواهند شاد باشند، در واقع می‌توان تمام فعالیت‌های بشری را تلاشی برای رسیدن به شادی بیشتر تلقی کرد. اما به راستی بهترین راه کسب شادی چیست؟ مسلماً تلاش صرف برای مثبت‌اندیشی فایده‌ی چندانی ندارد. با تمرین مایندفولنس به مرور زمان در میابید که شادی یک شغل درونی است و می‌توانید حس شادی را به شکل واقعی‌تری تجربه کنید.

همچنین اگر خیلی وقت است دچار رخوت شده‌اید و کارها و برنامه‌هایتان عقب افتاده اند، این تمرینات به شما می‌آموزند که چگونه همدلانه به برنامه‌های خود متعهد باشید و بتوانید از زمان حال بیشتری بهره را برده، به سوی موفقیت قدم داشته و از این مسیر بیشترین لذت را ببرید.

2 thoughts on

  • مهرعلی

    با درود
    در تقسیم بندی سبکها و روشهای روانشناسی و رواندرمانی ، این تکنیک در کدام سبک و روش قرار میگیرد؟
    چندی است که به رواندرمانی اگزیستانسیالیسم و نظریه های آن علاقمندم و حدس میزنم میتوان مایندفولنس را بخشی عملی برای توصیه های نظری در این نوع نگرش ، به حساب آورد ..، یعنی پذیرش « تنهایی» و « اضطراب حاصله » و گذشتن از این مرحله طاقت فرسا نیاز به راهکاری عملی همچون مراقبه های جدی عرفان شرق و یا نمونه های تازه و غربی شده آنها مثل مایندفولنس ، دارد …
    با سپاس

    Reply
  • ابوالفضل گرامی

    با دستان انرژی بخش میشود قدرت ذهن را صدها برابر بیشتر کرد

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *