چه عواملی باعث ایجاد اختلال شخصیت هیسترونیکی می شوند؟

چه عواملی باعث ایجاد اختلال شخصیت هیسترونیکی می شوند؟ اختلال شخصیت هیسترونیک (HPD)یا اختلال شخصیت نمایشی توسط انجمن روانپزشکی آمریکا به عنوان یک اختلال شخصیت تعریف شده است. این اختلال معمولاً در اوایل بزرگسالی نمایان می شود و از ویژگی های رفتاری این اختلال، به نمایش گذاشتن رفتارهای نامناسب اغوا کننده و نیاز بیش از حد به تأیید دیگران است. گفته می شود افراد مبتلا به این اختلال سرزنده، پرتحرک، مشتاق و اغواگر هستند. میزان شیوع این اختلال در زنان چهار برابر بیشتر از مردان تشخیص داده شده است.

HPD در طبقه اختلالات شخصیت قرار دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی نیاز زیادی به توجه دارند، این افراد معمولا با صدای بلند حرف می زنند و ظاهری نامناسب دارند، رفتارها و احساساتشان اغراق‌آمیز است و به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند.

علت دقیق اختلال شخصیت هیسترونیکی مشخص نیست، اما بسیاری از متخصصان بهداشت روان معتقدند که هر دو عامل محیط و وراثت در پیشرفت آن نقش دارند. به عنوان مثال، اختلال شخصیت هیسترونیکی یا نمایشی در خانواده هایی دیده شده است که این اختلال به صورت ارثی در ژن آنها وجود داشته است.

با این حال، ممکن است فرزند والدین مبتلا به این اختلال به سادگی در حال تکرار رفتارهای آموخته شده از جانب والدینش باشد. سایر عوامل محیطی که ممکن است باعث بروز این اختلال شود شامل عدم انتقاد یا مجازات در کودکی، تقویت مثبت است که فقط در صورت بی نقص بودن برخی از رفتارهای تأیید شده کودک، صورت می گیرد و توجه غیرقابل پیش بینی از طرف والدین کودک، همه باعث نوعی سردرگمی در مورد اینکه چه نوع رفتارهایی مورد تأیید والدینش است، می شود. اختلالات شخصیتی معمولاً در رابطه با خلق و خوی فردی و سبکهای روانی و روشهایی که افراد درحین بزرگ شدن در مقابله با استرس از دنیای پیرامونشان آموزش می بینند، شکل می گیرند.

چه عواملی باعث ایجاد اختلال شخصیت هیسترونیکی می شوند؟ دپارتمان پژوهش مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا