تحصیلات و تفاوت های تحصیلی در ازدوج

تحصیلات و تفاوت های تحصیلی در ازدوج ملاحظاتی در بایسته ها وشایسته ها نگاهی دیگر به مسئله میزان تحصیلات خانم ها و آقایان در ازدواج بدون تردید توجه به ویژگی های شناختی، هوشمندی، مهارت های ارتباطی، تعاملات اجتماعی و تجارب ارزشمند حرفه ای داوطلبان ازدواج در امر کفویت و همسانی از صرف مدارج تحصیلی و […]


تحصیلات و تفاوت های تحصیلی در ازدوج

ملاحظاتی در بایسته ها وشایسته ها

نگاهی دیگر به مسئله میزان تحصیلات خانم ها و آقایان در ازدواج

بدون تردید توجه به ویژگی های شناختی، هوشمندی، مهارت های ارتباطی، تعاملات اجتماعی و تجارب ارزشمند حرفه ای داوطلبان ازدواج در امر کفویت و همسانی از صرف مدارج تحصیلی و مدارک دانشگاهی مهم تر و اساسی تر می باشد.درواقع از جمله مهم ترین شاخص ها، قابلیت ها و شایستگی های همسری، احراز کفایت های شناختی، هوشمندی، رشد عقلانی، دانش عمومی، سطح تحصیلات، تجارب ارزشمند حرفه ای، نگرش ها و بازخورد ها و بینش اجتماعی است. از این رو افراد آهسته گام یا عقب مانده ذهنی به لحاظ عدم توان تشخیص فلسفه و هدف ازدواج و تعهدات و مسئولیت های متقابل زندگی زناشویی و ناتوانی در پذیرش مسئولیت اداره خانواده به صورت مستقل و نیز عدم برخورداری از کفایت های لازم و کافی در امر فرزند آوری و فرزند پروری، نمی توانند مسئولیت و تعهد همسری را بپذیرند!

بنابراین داوطلبان ازدواج و خانواده های ذی ربط باید از هوشمندی طرف مقابل اطمینان کافی داشته باشند. بدیهی است که برخورداری از وضع تحصیلی موفق می تواند نشانی از سطح هوشی قابل قبول و یا بالاتر از متوسط فرد مورد نظر باشد.

توجه به کفایت عقلانی و قابلیت مطلوب همسری و مهارت آرامشگری و آرامش بخشی بسیار مهم است و  بهره مندی از ظرفیت هوشی مطلوب، از اصلی ترین مولفه های رشد عقلانی است. اما کفایت عقلانی فراتر از صرف عامل هوشمندی و تیز هوشی است. کفایت عقلانی با برخورداری از ویژگی هایی مانند: قدرت تشخیص، فهم، درک و تجزیه و تحلیل صحیح مفاهیم، اتخاذ تصمیم های مناسب، بجا و حکیمانه در موقعیت ها و شرایط مختلف، استقلال فکری، انتظار واقع بینانه داشتن از خویشتن و دیگران بر اساس ظرفیت ها و توانمندی ها، قدرت غلبه بر احساسات و هیجان ها و کشش های نفسانی، پذیرش و ایفای تعهدات فردی و مسئولیت های اجتماعی، رفتار عادلانه و شجاعانه، پیروی از رویه اعتدال، مقید بودن در ایستادگی در طریق خیر و صلاح و بر حذر بودن از حرکت در مسیر های نادرست و گناه آلود، عامل بودن به باورها و گفته های منطقی و عقلانی منطقی، گوش دادن به سخن ها و پیروی کردن از بهترین ها و سرانجام تاثیر ناپذیری از افکار درست و دسیسه های نفسانی قابل تشخیص خواهد بود.

بر خورداری از باورها و  نگرش های مثبت و مولد و سازنده  نسبت به پدیده های اجتماعی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مثبت اندیشی و امید داشتن به رحمت خداوندی و اعتماد به تلاش برای موفقیت، از جمله صفات مطلوبی است که در ارزیابی ویژگی های شناختی داوطلب ازدواج می بایست مورد توجه قرار گیرد.

ذهنی به لحاظ عدم توان تشخیص فلسفه و هدف ازدواج و تعهدات و مسئولیت های متقابل زندگی زناشویی و ناتوانی در پذیرش مسئولیت اداره خانواده به صورت مستقل و نیز عدم برخورداری از کفایت های لازم و کافی در امر فرزند آوری و فرزند پروری، نمی توانند مسئولیت و تعهد همسری را بپذیرند!

بنابراین داوطلبان ازدواج و خانواده های ذی ربط باید از هوشمندی طرف مقابل اطمینان کافی داشته باشند.بدیهی است که برخورداری از وضع تحصیلی موفق می تواند نشانی از سطح هوشی قابل قبول و یا بالاتر از متوسط فرد مورد نظر باشد.

توجه به کفایت عقلانی و قابلیت مطلوب همسری و مهارت آرامشگری و آرامش بخشی بسیار مهم است و بهره مندی از ظرفیت هوشی مطلوب، از اصلی ترین مولفه های رشد عقلانی است. اما کفایت عقلانی فراتر ازصرف عامل هوشمندی و تیز هوشی است. کفایت عقلانی با برخورداری از ویژگی هایی مانند: قدرت تشخیص، فهم، درک و تجزیه و تحلیل صحیح مفاهیم، اتخاذ تصمیم های مناسب، بجا و حکیمانه در مو قعیت ها و شرایط مختلف، استقلال فکری، انتظار واقع بینانه داشتن از خویشن و دیگران بر اساس ظرفیت ها و  توانمندی ها، قدرت غلبه بر احساسات و هیجان ها و کشش های نفسانی ، پذیرش و ایفای تعهدات فردی و مسئولیت های اجتماعی، رفتار عادلانه و  شجاعانه، پیروی از رویه اعتدال ، مقید بودن در ایستادگی در طریق خیر وصلاح و بر حذربودن از حرکت در مسیر های نادرست و گناه آلود، عامل بودن به باورها و گفته های منطقی و عقلانی منطقی، گوش دادن به سخن ها و پیروی کردن از بهترین ها و سرانجام تاثیر پذیری از افکار درست و دسیسه های نفسانی قابل تشخیص خواهد بود.

برخورداری از باورهاو نگرش های مثبت و مولد و سازنده نسبت به پدیده های اجتماعی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مثبت اندیشی و امید داشتن به رحمت خداوندی و اعتقاد به تلاش برای موفقیت، از  جمله صفات مطلوبی است که در ارزیابی ویژگیهای شناختی داوطلب ازدواج می بایست مورد توجه قرار گیرد.

توجه به کفویت و تناسب داوطلبان ازدواج در حوزه شناختی، بهره مندی از ظرفیت مطلوب هوش، رشد و کفایت عقلانی فرد مورد نظر، بیشترین اهمیت را دارد.

بدون تردید میزان و چگونگی تحصیلات طرفین نیز ممکن است مورد توجه خاص قرار گیرد.  در اینجا ذکر این نکته لازم وضروری است که ارزیابی وقضاوت پیرامون وضعیت کمی و کیفی تفاوت تحصیلات دخترها و پسرهای آماده ازدواج می بایست با عنایت به هوشمندی، کفایت عقلانی، تجارت ارزشمند حرفه ای و بینش اجتماعی طرفین انجام پذیرد. صرف تفاوت قابل توجه در میزان تحصیلات طرفین نمی تواند و نباید مانعی برای زوجیت باشد. چه بسیار دخترها و پسرهایی که به رغم بهره مندی از ظرفیت هوشی قابل ملاحظه و رشد مطلوب عقلانی و امکان ادامه تحصیلات دانشگاهی، به دلایل عدیده از جمله کسب مهارت های مورد نیاز، بضاعت محدود مالی واشتغال مفید، موفق به تحصیلات دانشگاهی نشده اند، امکان ادامه تحصیل برای زوج های موفق در زندگی مشترک بافراهم شدن آرامش روانی هرچه بیشتر در کانون خانواده و احساس رضامندی متقابل می تواند بیش از پیش میسور و مقدور گردد.باید توجه داشت که کفویت و همسانی تحصیلی داوطلبان ازدواج هرگز نمی تواند به معنای برخورداری هر دو نفراز سطح تحصیلات مشابه باشد. به سخن دیگر دختر خانمی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد ( لیسانس یا فوق لیسانس) می باشد. لزوما نمی بایست همواره انتظار داشته باشد که داوطلبان آشنایی و بالطبع ازدواج با او حتما باید از نظر تحصیلی حداقل مشابه او بوده و یا ترجیحا در مقطع بالاتری باشند. قدر مسلم خانواده های محترم دختران آماده ازدواج نیز نمی بایست چنین نگرش و توقع و انتظاری داشته باشند. کفویت تحصیلی اصلا به این معنا نیست که هر دو دیپلم، هر دو نفر لیسانس یا هر دو فوق لیسانس باشند!! چه بسا برخورداری سال های پر برکت از تجارب حرفه ای مفید و ارزشمند توسط  آقا از نظر منطقی و از نگاه عاقلانه و حکیمانه به مراتب از صرف تحصیلات نظری والاتر و ارزشمند تر باشد. بدون تردید، بها دادن به تجارب ارزشمند شغلی و حرفه ای فوق العاده مهم و قابل توجه می باشد.

در اینجا با عنایت به این که در شرایط امروز ایران اسلامی در غالب موارد و در بیشتر مناطق کشور به رغم آن که جمعیت دخترهای داوطلب ازدواج اندکی کمترازپسرها می باشد، به دلایل عدیده دختر خانم ها توفیقات بیشتری را در تحصیلات دانشگاهی می یابند. لازم است نگاه دوباره ای به مسئله تحصیلات نظری و معنا ومفهوم کفویت تحصیلی از نظر داوطلبان ازدواج و خانواده های ایشان داشته باشیم، چرا که همواره حضور دخترها در رشته های مختلف دانشگاهی به طور قابل توجهی بیشترازپسرها میباشد. با عنایت به این روند که در سال های اخیر به طور چشمگیری مشهود بوده و به نظر می رسد همچنان ادامه داشته باشد. و از سوی دیگر پسرهای دیپلمه و یا دیپلم ردی نیز در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است.

چنان چه بدون تامل و تعمق لازم تاکید بر همسانی و مشابهت میزان تحصیلات دخترها و پسرهای داوطلب ازدواج بشود. با کندی قابل توجهی در ازدواج های بهنگام و موفق در کشور مواجه خواهیم بود. به عبارت دیگر، تاکید بر همسانی تحصیلات، به خصوص اصرار بر ضرورت برابری در مدارک دانشگاهی دختر و پسر داوطلب ازدواج می تواند یکی دگر از موانع فرهنگی در ازدواج های به هنگام و موفق دخترها و پسرها تلقی گردد.

با عنایت به مراتب فوق و اهمیت اندیشه و تفکر بیشتر در مسئله میزان تحصیلات و تفاوت های تحصیلی و نقش آن در اتخاذ تصمیم های بایسته توسط داوطلبان ازدواج و خانواده های محترم ایشان ضرورت معادل سازی معقول و منطقی میزان تحصیلات نظری دختر خانم ها( و بعضا آقا پسرها) با تجارب ارزشمند حرفه ای آقا پسرها( و بعضا دختر خانم ها) لازم است نگاه دوباره ای به معنا و مفهوم کفویت و همسانی تحصیلی در انتخاب همسر مطلوب و دل آرام و آرامشگر داشته باشیم:

توازن تجارب ارزشمند حرفه ای با تحصیلات نظری و مدارج دانشگاهی

از جمله رسالت های خطیر کارگزاران فرهنگی جوامع، توجه به برنامه های دانش افزایی بزرگسالان شاغل در حوزه های مختلف حرفه ای به ویژه فرهنگیان با سوابق ارزشمند  خدمت در عرصه های آموزشی و فرهنگی است.بدون تردید انتظارخلاقیت و نوآوری در زمینه های علوم و فنون، ادبیات و هنر، تولیدات صنعتی وکشاورزی و خدمات از متولیان و صاحبان این قبیل حرف و مشاغل زمانی می تواند در رفتارهای شغلی و حرفه ای صاحبان تجربه های مفید و موثر و شاغل در مراکز مختلف شغلی مشاهده نمود، اشخاصی که با سطوح تحصیلی دیپلم یا کارشناسی، سال های متمادی در یک فعالیت حرفه ای یا شغل معین مشغول بوده و موفق به یادگیری های تجربی کاملا مفید و موثر وقابل انتقال وتعمیم بوده اند، فرصت داده می شود تا با ارایه دانش اندوزی های تجربی و مهارت های قابل توجه حرفه ای در یک دوره ویژه دانشگاهی به صورت تمام وقت یا نیمه وقت شرکت نموده و بابهره مندی از دروس نوین دانشگاهی و تلفیق و تکمیل دانش تجربی خود زیرنظر استادان فن به اخذ مدرک تحصیلی بالاتری نایل گردند، این قبیل از اشخاص عموما با یک نگرش تازه و اندیشه های مولد و انگیزه های قوی موفق به نوآوری و خلاقیت در قلمرو فعالیت های شغلی و حرفه ای خود می شوند. چرا که تنها طریق فراگیری علوم و فنون در دنیای معاصر گذراندن همه واحدهای دانشگاهی نیست و یادگیری و دانش اندوزی های تجربی در بسیاری از موارد می تواند مبنای منطقی تعیین وتنظیم تعداد واحدهای درسی در یک رشته خاص شغلی و حرفه ای برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد قرار گیرد.

آنچه که در طراحی برنامه نوین دانش افزایی بزرگسالان مجرب مورد توجه است، معادل سازی مهارتهای شغلی و تجارب گرانقدر حرفه ای ایشان با واحدهای دروس نظری رشته های مرتبط دانشگاهی است. بدیهی است این مهم براساس ضوابط معین و بررسی های دقیق علمی از قابلیت ها و شایستگی های شاغلان موفق در حرفه های گوناگون توسط یک کمیته فنی مرکب از استادان دانشگاه ها، کارشناسان و خبرگان حرف انجام خواهد پذیرفت.

 

بریده ای از یادداشت های دکتر غلامعلی افروز( استاد ممتاز دانشگاه تهران) با عنوان:

 تحصیلات و تفاوت های تحصیلی در ازدواج ملاحضاتی در بایسته و شایسته ها ( مبانی روانشناختی اصول کفویت در زوجیت انتخاب دقیق، عروسی آسان)  

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.