دلبستگی وصمیمیت یا وابستگی

دلبستگی وصمیمیت یا وابستگی   معنای دلبستگی ایمن را میتوان با مفهوم احساس امنیت داشتن معادل دانست. این مفهوم در کنار مفهوم توجه مهمترین چیزی است که کودک از والدین میگیرد. و اگر نیاز به  توجه و امنیت تامین نشود و امنیت کودک به خطر بیفتد به دلیل عشق زیاد کودک به والدین خشم کودک […]


دلبستگی وصمیمیت یا وابستگی

 

معنای دلبستگی ایمن را میتوان با مفهوم احساس امنیت داشتن معادل دانست. این مفهوم در کنار مفهوم توجه مهمترین چیزی است که کودک از والدین میگیرد.

و اگر نیاز به  توجه و امنیت تامین نشود و امنیت کودک به خطر بیفتد به دلیل عشق زیاد کودک به والدین خشم کودک به خودش بر میگردد ودچار خشم از خود میشود  از اینکه به حد کفایت خوب نبوده .این مقدمه ی شکل گیری وابستگیست که اگر به قدر کافی خوب باشم نیازهایم تامین میشوند.

عوامل بیرونی باعث احساس عدم امنیت در انسان نمیشود چرا که امنیت یک موضوع کاملا درونیست این فرافکنی است اگر ما عدم امنیت را گردن دنیای بیرون بی اندازیم، هرچند دنیای بیرون ناامن است اما خود ماهم جزیی از دنیای نا امن دیگرانیم.

در رابطه ، زمانی از طرف مقابل احسااس نا امنی میکنیم که توجهی که میخواهیم را از طرف مقابل دریافت نکنیم. در این زمان احساس عدم امنیت درما ایجاد میشود.

بخش هشیار ذهن در احساس امنیت نقشی ندارد چرا که منبع ایجاد احساس امنیت ناهشیار است.

وقتی فرد در رابطه با احساس عدم امنیت رو بروست نگاهش چنین فردی همواره با شک وتردید است که ایا طرف مقابل میتواند برایم کافی باشد؟ در ناخوداگاه میخواهد طرف مقابل امنیت را برایش تامین کنددر واقع میخواهد او نقش والدین را برایش ایفا کند.حتی اگر طرف مقابل کامل هم باشد در نهایت شک بر همه چیز غلبه میکند

ترس سرکوب شده اول به شکل اضطراب وبعد به شکل خشم بروز میکند ، خشم اگر زیاد شود رابطه را از هم میپاشد.

نکته:لجبازی نمود بیرونی خشم است

وقتی در رابطه  کسی فکر کند که کافی نیست به این معناست که او فکر میکند خوب دوست داشتنی لایق و شایسته نیست و توانایی کافی ندارد. حس کافی نبودن باعث میشود عزت نفس را از بین میبرد وبه ان اسیب میزند.

بنابر این کسانی معمولا احساس کافی نبودن دارند که عزت نفس و پذیرش خود در انها اسیب دیده است

*تفاوت عزت نفس و پذیرش خود

عزت نفس یعنی فرد به توانایی های خود ایمان داردو صحبتی از ناتوانی نیست اما در پذیرش خود هم بدی ها وهم خوبی ها پذیرفته شده اند

هر وقت سطح سلامت روان در جامعه ای بالا باشد نقدپذیری هم بیشتر است .وافراد راحتتر یکدیگر را نقد میکنند . اما کسی که فکر میکند سراپا تقصیر است تحمل نقد دیگران را ندارد. این نقد وقتی به همراه خشم بیان شود ان را خراب میکند.خشم اگربا نقد همراه شود در قالب تحقیر ،سرکوفت ، ابهام ،دانای کل و..، بیان میشود و به طرف مقابل حمله میشود.

زمانی میشود به نقد واکنش منفی نشان نداد که نقدرا از خشم طرف مقابل تفکیک کنیم و موضوع نقدرامتوجه شویم.

*علائم وابسته بودن در رابطه

۱.اگر تو نباشی میمیرم، مانند انگل که وجودش به میزبان بستگی دارد

۲.زمانی که با طرف مقابل است دچار ناامنی شدیداست زمانهایی که از او پالس مثبت در یافت میکند حس خوبی دارد واگر اینطور نباشد دچار مشکل میشود.به نوعی رگه های اعتیاد دارد.

۳.هرگونه دلبستگی که تملک دران دخیل باشد

۴.رابطه ای که ازادی یک طرف رابطه به شدت محدود شودوکنترل صورت بگیرد

۵.تلاش زیادی برای تغییر طرف مقابل انجام شودتغییر به سمت چیزی که خودش میخواهد

۶.این افراد به شدت خود محورند واحساس عدم امنیتشان محور زندگی دونفره شان است

به طور کلی خلاصه ی ویژگی های این شخصیت این سه مورد است :کنترل ، سلطه و بدبینی

رابطه ای که در ان رگه های وابستگی وجود دارد رابطه ای است که در ان کنترل سلطه و بدبینی وجود دارد رابطه ایست انگل وار که یک طرف انگل و طرف دیگر میزبان است اگر میزبان با این مساله مشکل ندارد که هیچ ولی اگر حس شود که میزبان به سمت نافرمانی میرود خشم و لجبازی در فرد وابسته زیاد میشود و میزبان رابطه را ترک میکند.

راه درست کردن این رابطه (رابطه ی وابستگی) این است که بدون دعوا نقد کنیم و نقد شویم ، حتی نقد به همراه خشم، نقد کنیم وبه دنبال فایده اش نباشیم.اگر در انتقاد دنبال فایده باشیم میشود کنترل گری

رابطه بدون وابستگی رابطه ای صمیمی و با دلبستگی ایمن

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.