سخنران با اعتماد به نفس

سخنران با اعتماد به نفس یک سخنران با اعتماد به نفس کسی است که قبل از هر چیز، در ذهن و قلب خود نسبت به توانایی خود در ارائه یک سخنرانی یا ارائه خوب اطمینان دارد. اعتماد به نفس چیزی نیست که کسی بتواند به شما بدهد و شما نمی توانید از جایی بخرید. اعتماد […]


سخنران با اعتماد به نفس

یک سخنران با اعتماد به نفس کسی است که قبل از هر چیز، در ذهن و قلب خود نسبت به توانایی خود در ارائه یک سخنرانی یا ارائه خوب اطمینان دارد. اعتماد به نفس چیزی نیست که کسی بتواند به شما بدهد و شما نمی توانید از جایی بخرید. اعتماد به نفس گام به گام برگرفته از تجربیات موفق قبلی ما است و با گذشت زمان می توان آن را تقویت و بهبود بخشید. اما سوال این است که چگونه آن را می سازید و بهبود می دهید؟ با هدر دادن هیچ فرصتی برای تمرین.

سخنران با اعتماد به نفس

 اگر در طول تلاش های اولیه خود اشتباه می کنید، از این اشتباهات درس بگیرید و به راه خود ادامه دهید.

به یاد داشته باشید، حتی مشهورترین سخنرانان نیز به عنوان یک مبتدی شروع به کار کرده اند. بنابراین، تمرین کنید. ابتدا خودتان در مقابل آینه یا دوربین فیلمبرداری تمرین کنید. به زودی، می توانید در مقابل یک مخاطب کوچک و قابل اعتماد این تمرین را تکرار کنید. حتی می توانید در غیاب یک مخاطب قابل اعتماد، در مقابل یک حیوان خانگی تمرین کنید. هر کسی می تواند سخنران خوبی شود به شرطی که بپذیرد باید برای آن تمرین و ممارست ورزد. در این مقاله چند نکته در مورد چگونگی دستیابی به این هدف ارائه شده است.

در وهله اول به یک ایده یا موضوع خوبی برای سخنرانی یا ارائه خود فکر کنید.

اگر فقط یک سخنرانی یا ارائه غیررسمی بدون محدودیت موضوعی انجام می دهید، انتخاب موضوعی که خودتان به آن علاقه مند هستید مفید خواهد بود. به این ترتیب، صحبت کردن در مورد موضوعی که به آن علاقه دارید، به جای موضوعی که شما خیلی کم در مورد آن می دانید، برای شما راحت تر خواهد بود. البته، اگر موضوعی که برای شروع انتخاب می‌کنید به اندازه کافی برای طیف گسترده‌ای از افراد جذاب باشد، بهتر است تا سختی آن را به جان بخرید.

مخاطب خود را انتخاب کنید.

برای اولین باری که در حال تمرین یک سخنرانی خوب هستید، ممکن است بخواهید افراد همفکری را انتخاب کنید که احتمالاً همان جهت گیری شما را در مورد موضوع صحبت شما دارند. این می تواند گروهی از همکاران، آشنایان، اعضای جامعه شما یا سایر گروه های اجتماعی را شامل شود. همانطور که تجربه و اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید، می توانید دانش و تکنیک هایی را در مورد چگونگی جذب و درگیر کردن مخاطبانی که برای اولین بار در مورد موضوع صحبت شما حضور دارند، جمع آوری کنید.

در مورد ایده یا موضوع خود تحقیق کنید.

مهم است که موضوع خود را بدانید. فرض کلی مخاطبان شما این است که شما به عنوان کارشناس موضوع، بیشتر از آنها درباره موضوع می دانید و برای به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعاتی که آنها هنوز درباره آن نمی دانند، حضور دارید. هیچ چیز خجالت آورتر از سخنرانی نیست که تکالیف خود را انجام نمی دهد و بدون آمادگی قبلی و با آگاهی کم در مورد موضوع، به یک سخنرانی بپردازد. برای پاسخ به هر سوالی که ممکن است در رابطه با ارائه شما پیش بیاید آماده باشید. اگر به اندازه کافی تحقیق کنید و آماده شوید، این مسئله به خودی خود سطح اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و نگرانی هایی را که ممکن است با سخنرانی داشته باشید کاهش می یابد.

چندین نسخه از ارائه خود را تمرین و آماده کنید.

بسته به استقبال و پاسخ مخاطبان خود – که تا لحظه شروع صحبت از آن مطلع نخواهید شد – ممکن است بخواهید نسخه های مختلفی را از قبل تمرین کنید تا مطابق با نیازهای مخاطبان خود عمل کنید: یکی کوتاه تر، دیگری مفصل تر، یکی برای افراد علاقه مند، یکی برای مخاطبانی که به نظر می رسد علاقه خود را از دست می دهند. این قضیه تضمین می کند که مخاطب را درگیر نگه می دارید. هنگام تمرین، سعی کنید سخنرانی خود را جلوی آینه با صدای بلند بخوانید تا کمی احساس راحتی پیدا کنید. همچنین می‌توانید صدای بلند خود را هنگام صحبت کردن ضبط کنید. سپس، می توانید پخش مجدد آن را گوش دهید، عملکرد خود را نقد کنید و با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت خود تمرین کنید.

همیشه از اسلایدها یا جزوه خود یک کپی کاغذی تهیه کنید.

به این دلیل که شما می توانید یک نسخه چاپی از چیزی داشته باشید که در طول سخنرانی خود به آن مراجعه کنید، و بنابراین می توانید در صورت تمایل، نسخه هایی را بین مخاطبان خود نیز توزیع کنید. حتی اگر یک ارائه پاورپوینت زیبا، سبک و به خوبی تمرین شده، داشته باشید، هرگز نمی دانید وقتی به محل سخنرانی خود برسید چه چیزی را خواهید یافت. در این صورت تبدیل به چه می شوید؛ یک فرد متبحر در زمینه فناوری اطلاعات بسیار پریشان که نمی تواند ارائه را فوراً روی صفحه نمایش دهد. همیشه مهم است که در مواردی از این دست یک برنامه اضطراری داشته باشید. مواجه نشدن با این موقعیت ها و نداشتن برنامه پشتیبان باعث نمی شود که شما احساس اطمینان کنید.

راه هایی برای ارتباط با مخاطبان خود بیابید.

در تمام طول سخنرانی حالتی خوشایند و شاد داشته باشید. ارتباط چشمی را با مخاطبان خود حفظ کنید. حرکات ساده دست داشته باشید. این اقدامات همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بهتر استراحت کنید، زیرا با برقراری ارتباط، می‌توانید مخاطبان خود را مانند انسان‌هایی ببینید که از شما می‌خواهند در صحبت‌هایتان خوب عمل کنید.

مخاطب را درگیر کند. به خاطر داشته باشید که آنها آنجا حضور دارند زیرا شما قبلاً کاری را درست انجام داده اید: شاید شما یک طرح کلی جذاب از سخنرانی نوشته اید، یا اعتبارنامه های جالب یا زندگی نامه ای جذاب دارید که آنها را به اندازه کافی متقاعد کرده است که به سخنرانی شما بیایند. در هر صورت، شما قطعاً چیزی دارید که آنها به آن علاقه مند هستند، زیرا وقت گذاشتند تا بیایند و صحبت های شما را بشنوند. آنها را با دخالت دادن طنز در صحبت های خود و با درج حکایات شخصی درگیر کنید. انجام این کارها باعث می‌شود که صحبت‌ها بیش از حد سخت و رسمی نباشد و قطعاً مخاطبان شما را بیشتر علاقه مند می‌کند. اگر احساس می کنید که مخاطب در حال از دست دادن علاقه خود است، صحبت خود را کوتاه کنید و بقیه زمان را با پرسش و پاسخ ادامه دهید. وقتی گفتگوی بیشتری بین گوینده و افراد وجود دارد، مردم همیشه درگیرتر می شوند.

اگر یکی از مخاطبان از شما سوالی می پرسد که پاسخ آن را نمی دانید، وحشت نکنید.

چند لحظه وقت بگذارید و سؤال را با دقت کامل یادداشت کنید، نام و مشخصات تماس (از جمله آدرس ایمیل) شخصی که سؤال کرده است را بپرسید و به او بگویید که این اطلاعات را حداکثر تا دو روز کاری برای آنها ارسال خواهید کرد. البته، مطمئن شوید که تعهد خود را دنبال می کنید، حتی اگر سؤال را “احمقانه” یا “غیر ضروری” بیابید.

به مخاطبان خود نشان دهید که چقدر هوش آنها را تحسین می کنید و چقدر به نظرات آنها احترام می گذارید. مهم نیست که مخاطب چقدر نسبت به گفته های شما مقاومت میکند، یا حتی اگر برخی ممکن است با آنچه شما می گویید موافق نباشند، هرگز از آنها عصبانی نشوید. به یاد داشته باشید که شما سخنران هستید، بنابراین باید اقتدار خود را حفظ کنید و خود را کنترل کنید. به هر قیمتی مؤدب، آرام و متین باشید. اگر به درستی و با وقار آنها را مورد خطاب قرار دهید، افراد سرسختی که برای شما مشکل ایجاد می کنند، در نهایت بی ادبیشان نمایان می شود، در حالی که شما مهربان، صبور و بزرگوار جلوه خواهید رسید.

همیشه در پایان به مخاطبان بگویید که آنها مخاطبان خوبی بودند.

از آنها برای وقتی که گذاشتند تشکر کنید. هر یک از مخاطبان دوست دارند فکر کنند که این خود او بوده که شما را وادار به گفتن سخنانی خاص کرده است واین موضوع روزشان را می سازد.

فراموش نکنید که لبخند بزنید. این نکته مهمی است که باید به خاطر بسپارید، مهم نیست که در طول زمان صحبت خود چقدر استرس دارید. مردم ذاتاً توسط چهره ای خندان جذب می شوند و از قبل شگفتی هایی را برای نحوه صحبت شما ایجاد می کنند.

خیلی سریع صحبت نکنید حتی اگر فکر می کنید خیلی آهسته صحبت می کنید.

اگر کلمات خود را اشتباه بیان یا تلفظ کردید، فقط به آن بخندید و زیاد روی آن استرس نداشته باشید. ممکن است اشتباهی مرتکب شده باشید، اما احتمالاً بیشتر از مخاطبان خود متوجه آن شده اید. به یاد داشته باشید که اشتباهات بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند یادگیری هستند و به شما کمک می کنند تا به موقع سخنران بهتری شوید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.