نشانه های جامع اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) چیست؟

نشانه های جامع اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) چیست؟

اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) (Histrionic personality disorder)، تقریباً ۲ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. این نوع اختلال شخصیت برخی از ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته را دارد اما تفاوت های مشخصی وجود دارد. ارتباط با افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)، به دلیل سرمایه گذاری عاطفی […]


اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)

اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) (Histrionic personality disorder)، تقریباً ۲ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

این نوع اختلال شخصیت برخی از ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته را دارد اما تفاوت های مشخصی وجود دارد.

ارتباط با افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)، به دلیل سرمایه گذاری عاطفی نابرابر در روابط می تواند ناامید کننده باشد

اختلال شخصیت هیستریونیک (HPD) (نمایشی) تقریباً ۲ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که این اختلال در جنس های مختلف تشخیص داده می شود، زنان اغلب بیشتر مبتلا به این اختلال تشخیص داده می شوند. برخی از «گفته‌هایی» که نشان می‌دهد ممکن است یک فرد مبتلا به HPD باشد عبارتند از زرق و برق بیش از حد در رفتار، ظاهر، لباس و پاسخ به اطرافیان می باشد. افراد مبتلا به HPD با توجه دیگران به موفقیت می رسند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند. آن‌ها ممکن است نقش «دختر/قربانی در پریشانی» را حتی در خوش‌خیم‌ترین شرایط نیز بپذیرند.

از قضا، در حالی که احساسات آنها ممکن است به طور غیرمعمول سطحی باشد، آنها تمایل دارند “نمایشگر عاطفی” باشند و احساساتی را که واقعاً نمی توانند تجربه کنند، به نمایش می گذارند. رفتار آنها منعکس کننده حالات عاطفی پرقدرت، از یک سر طیف به سمت دیگر است.

آنها ممکن است به طور غیرقابل کنترل گریه کنند یا سطح شادی یا روحیه بالایی را به طور نامتناسبی نشان دهند. هیچ میانی وجود ندارد و آنها با اشتیاق بی حد و حصر برای تماشاگران بازی خواهند کرد. افراد مبتلا به می توانند به اوج شادی برسند اما سپس به سرعت در اعماق ناامیدی فرو می روند. از آنجایی که آنها به جای اینکه آنها را “احساس” کنند، احساسات را “بیان می کنند”، می توانند از یک نمایش شدید به نمایش دیگر تغییر کنند. وقتی آنها به رویدادها پاسخ می دهند، احتمالاً از یک کتاب بازی داخلی است.

از آنجایی که انرژی آنها صرف جلب توجه و اغلب همدردی دیگران می شود، یاد می گیرند که چگونه تصویری از خود به نمایش بگذارند که توجه آنها را جلب کند. بسته به مخاطبان خود، ممکن است برای جلب توجه و جلب نگاه و علاقه اطرافیان به قدرت های اغواگری و کشش جنسی به خوبی توسعه یافته تکیه کنند.

اختلال در شغل

از آنجایی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)  تمایل دارند به راحتی خسته شوند، ممکن است به سرعت از کارهای روزمره، شغل، دوستان و شرکای عاشقانه خسته شوند. مشاغل آنها ممکن است منعکس کننده چندین زیگ زاگ و توقف و شروع ناگهانی باشد زیرا تمایل دارند از شغلی به شغل دیگر با اندکی پشیمانی از فرصت های از دست رفته حرکت کنند. اخراج شدن، در واقع، ممکن است خوراک بیشتری برای رفتارهای جلب توجه آنها باشد. به دلیل ناتوانی در تجربه واقعی زندگی خود، کنار گذاشتن شغل، ترک همکاران، و صرفاً ادامه دادن، همان نگرانی را برای دیگران ایجاد نمی کند.

ریسک های روابط

حفظ روابط معتبر برای افرادی که با اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)  زندگی می کنند چالش برانگیز است زیرا آنها یک عمر را صرف “بازی کردن” احساسات خود کرده اند. این توانایی آنها را برای ایجاد روابط صمیمانه کاهش می دهد: آنها معمولاً نمی توانند با دیگران صادق باشند زیرا نمی توانند با خودشان صادق باشند. متأسفانه، عدم توجه آنها به ارتباطات عمیق می‌تواند باعث شود دوستان و شرکا احساس سردرگمی و پوچی کنند.

پارادوکس تاریخی این است که این افراد اغلب تصور می کنند که روابط آنها با دیگران بسیار عمیق تر و صمیمی تر از آنچه واقعا هستند است. از آنجایی که آنها درک محدودی از صمیمیت یا اصالت دارند، تصور می‌کنند که حتی دوستان معمولی هم «بهترین» هستند یا اینکه همه شرکای عاشقانه یا دوست‌داشتنی‌ها «هم‌روح» هستند. با این حال، این روابط اغلب فاقد ماهیت هستند.

ارسال سیگنال های جنسی و لباس پوشیدن به روش های تحریک آمیز جنسی ممکن است بخشی از الگوی افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) باشد. نه به طور غیرمنتظره، چنین تلاش های آشکار برای جلب نگاه جنسی دیگران می تواند به عنوان تهدیدی برای دوستانی که ممکن است شریک زندگی آنها هدف این تلاش ها باشد، تجربه شود. این تهدید درک شده می تواند این دوستان را به “شکاف” با فردی که رفتارهای تاریخی نشان می دهد، به عنوان اقدامی برای حفظ خود و محافظت از رابطه، سوق دهد.

افراد سابقه دار تمایل دارند در روابط پل ها را بسوزانند، اما لزوماً مانند دیگران برای این از دست دادن سوگواری نمی کنند. اعضای خانواده، از جمله شرکا، ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنند یا از غم و اندوه و انزوا رنج ببرند، زیرا سعی می کنند با رفتار این فرد کنار بیایند. برای دوستان و شرکایی که روابط نزدیکی برقرار کرده‌اند که تصور می‌کردند متقابل است، ممکن است از رفتار فرد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) گیج شوند زیرا از تمرکز آنها با آن شخص خارج می‌شوند. افراد تاریخی می توانند شکست های گذشته را رها کنند و چشمان خود را به فتح بالقوه بعدی خود آموزش دهند.

نوعی خودشیفتگی، نوعی نه

در حالی که افراد هیستریونیک ممکن است به همان میزان توجهی که خودشیفته‌ها انجام می‌دهند میل کنند، نوع توجهی که آن‌ها را ارضا می‌کند به‌طور قابل‌توجهی با آنچه خودشیفته‌ها به دنبال آن هستند متفاوت است. خودشیفته ها تصورات خود را متورم می کنند که از طریق آن حفظ می شود تحسین دیگران را نشان می دهد.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) اغلب از عزت نفس پایینی برخوردارند و گرسنگی آنها برای جلب توجه، خواه توجه مثبت یا منفی دریافت کنند، ارضا می شود. آنها ممکن است با کمال میل خود را احمق کنند، اگر توجهی که میل دارند به آنها جلب شود. با این حال، یک خودشیفته هر کاری که ممکن است انجام می دهد تا چهره خود را از دست ندهد، زیرا تصور از خود برای او همه چیز است.

۸ نشانه اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی)

افراد با این ویژگی ها به طور مداوم رفتارهایی را انجام می دهند که برای جلب توجه دیگران طراحی شده اند، خواه به عنوان قهرمانی در نظر گرفته شوند که سزاوار تعالی است یا قربانی که نیاز به نجات دارد. برای این منظور، آنها سطوح بالایی از بی نظمی عاطفی را نشان می دهند و از نمایش های احساسی برای جذب مخاطب استفاده می کنند و توجه، هوس می کنند. طبق  DSM-5، اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) معمولاً برای اولین بار در اوایل بزرگسالی نشان داده می شود و ممکن است زمانی تشخیص داده شود که پنج مورد از این هشت علامت به نمایش گذاشته شود:

زمانی که آنها در مرکز توجه نباشند احساس ناراحتی می کنند.

برای جلب توجه درگیر رفتارهای اغواکننده یا تحریک آمیز جنسی نامناسب می شود.

به سرعت در حال تغییر و بیان سطحی احساسات است.

به طور مداوم از ظاهر فیزیکی خود برای جلب توجه به خود استفاده می کند.

از یک سبک گفتار بیش از حد مبهم استفاده می کند که جزئیات ندارد.

درگیر رفتارهای نمایشی و بیان اغراق آمیز احساسات است.

قابل تلقین است و به راحتی از اطرافیان خود تأثیر می پذیرد.

روابط را صمیمانه تر از آنچه هست می داند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.