خود درمانگری در لکنت زبان

بخش دوم اصلاح رفتار شخص لکنتی وقتی دچار لکنت می شوید، راحت و آرام باشید، هیچگونه فشاری بخودتان نیاورید. صحبت کردن به شیوه آرام و متین موجب می شود که صوت شما بصورت روان و آهسته به شکل کلمات جریان یافته و دستگاه صوتی شما مثل لب ها، زبان و آرواره ها بگونه ای آرام […]


بخش دوم

اصلاح رفتار شخص لکنتی

وقتی دچار لکنت می شوید، راحت و آرام باشید، هیچگونه فشاری بخودتان نیاورید.

صحبت کردن به شیوه آرام و متین موجب می شود که صوت شما بصورت روان و آهسته به شکل کلمات جریان یافته و دستگاه صوتی شما مثل لب ها، زبان و آرواره ها بگونه ای آرام و راحت فعالیت داشته باشند. وقتی که خیلی آرام و روان کلمات را در استخدام خود قرار دهید شما آغاز خوب و راحتی را برای تکلم برگزیده اند.

این رهنمود بسیار مهم، این پیام را در بردارد که وقتی دچار لکنت می شوید، تا آنجائیکه ممکن است خیلی آرام و راحت لکنت نموده و بصورت کاملاً طبیعی تنفس کنید. اگر شما با قاعده اساسی همراهی داشته باشید، و بگذارید که خیلی راحت لکنت داشته باشید بتدریج شدت و فراوانی لکنت شما کاهش خواهد یافت.

غالب کسانیکه دچار لکنت هستند سعی می کنند در مقابله با لکنت خودشان، کلمات را با فشار بیان نموده و بعضاً همزمان با فشار دادن لب ها بر روی هم و پا چسبانیدن زبان بر سقف دها و یا با ایجاد گیر در حرکات تارهای صوتی، جلوی جریان هوا و تنفس طبیعی خودشان را بگونه ای مسدود مینمایند. و این هیچ تاثیری در سلاست کلامی ایشان ندارد. شما نمی توانید از بطری سربسته آبی بیرون بریزید! آزمایش کنید و دریابید که چقدر آسان می توانید لکننت نمائید.

شما از با تقلا و فشار صحبت کردن چیزی بدست نخواهید آورد. هر چقدر شما بخودتان فشار بیاورید و تقلای بیشتری نمائید که صحبت بدون لکنت داشته باشید، لکنت شما بدتر خواهد شد. مبارزه با خودتان را متوقف نمائید چراکه با این شیوه نهایتاً چیزی بدست نخواهید آورد. در عوض بهتر است لکنت آرام و راحت را جایگزین عادات مایوس کننده و غیرطبیعی خودتان نمائید. خیلی آرام و راحت لکنت نمائید. شما تاثیر مثبت آن را خواهید دید.

 

خوددرمانگری در لکنت زبان، تالیف ملکم فریزر رئیس بنیاد آمریکایی تکلم، پیش درآمد وترجمه دکتر غلامعلی افروز

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.