درمان و تغییر افکار در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی

درمان و تغییر افکار در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی : افکارتان را تغییر دهید. دفعه دیگر که احساس اضطراب یا تنش در مورد یک وضعیت برایتان پیش آمد، افکاری را که با آن احساس همراه است را، بررسی کنید. آیا خود را کنار می کشید یا فرض می کنید تعاملتان بد پیش خواهد […]


درمان و تغییر افکار در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی :

افکارتان را تغییر دهید.

دفعه دیگر که احساس اضطراب یا تنش در مورد یک وضعیت برایتان پیش آمد، افکاری را که با آن احساس همراه است را، بررسی کنید. آیا خود را کنار می کشید یا فرض می کنید تعاملتان بد پیش خواهد رفت؟ عادت کنید که در هنگام وقوع یک موقعیت، این افکار را کشف کنید تا بتوانید اقدامی مناسب در جهت حل آن انجام دهید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است عادت داشته باشید که به خودتان چیزهایی را مانند این را بگویید ، “هیچ کس از من خوشش نمی آید ، بنابراین ممکن است حتی نتوانم یک رابطه دوستانه برقرار کنم” یا “همه متوجه می شوند که من چقدرعصبی هستم و این شرم آور خواهد بود. ”

به هرگونه خطای رایج در تفکر خود توجه کنید.

افراد مبتلا به AVPD اغلب به روشهایی اغراق آمیز یا غیر منطقی فکر می کنند. به افکار خود به صورت عینی نگاه کنید و ببینید که آیا آنها در معرض بررسی قرار می گیرند.

افراد مبتلا به AVPD اغلب تحریفات شناختی زیر را تجربه می کنند:

  • تفکر همه یا هیچ. “اگر من هرگز بخشی از یک گروه نمی توانم بشوم، پس چرا تلاش کنم؟”
  • فاجعه سازی “من موقع صحبت کردن با آن فرد دچار لکنت شدم بنابراین آنها الان فکر می کنند که من یک فرد عجیب هستم. “
  • سرزنش دیگران. “اگر افراد دیگر این چنین کم عمق، سطحی و قضاوتگر نبودند، من هرگز این احساس بد را نداشتم.”
  • نادیده گرفتن شواهدی که از افکار منفی حمایت نمی کنند. “من روابط دوستانه جدیدی ایجاد کردم، اما هنوز در جامعه عصبی هستم ، بنابراین تلاش هایم بیهوده بوده و هیچ تغییری رخ نداده است.”

خود را با افکار مثبت احیا کنید.

موقعی که یک تفکر غیر منطقی یا خودحمله گر نسبت به خود دارید، این افکار را به چالش بطلبید. از خودتان بپرسید که آیا پایه این افکار بر اساس حقیقت است یا احساسات. به دنبال روشهایی باشید که افکار مثبت را در شما بازیابی کند.

برای مثال، شما می توانید تفکر اینکه من واقعا کسل کننده هستم را جایگزین من زیاد دوست ندارم که هیجانی برخورد کنم ولی این چیز مهمی نیست.

از تخیلاتتان به نفع خود استفاده کنید.

با تجسم یک موقعیت، پیش از موعد وقوع آن، نسبت به موقعیت های جدید یا استرس زا، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد. وقتی آرام هستید و در آرامش کامل به سر می برید، خودتان را در وضعیتی که دوست ندارید در آن قرار بگیرید، تصور کنید، مانند صحبت کردن با رئیستان یا بازگشت چیزی به فروشگاه. این عمل ذهنی به شما کمک می کند هنگام انجام کار به طور واقعی احساس راحتی بیشتری کنید.

صحنه را تا آنجا که می توانید تجسم کنید. اطمینان حاصل کنید که در طول تعامل آرامش خود را کامل حفظ کرده اید و به خود اطمینان داشته باشید. اگر در هنگام تجسم، استرس داشته باشید، این می تواند در تعامل واقعی حتی شدیدتر باشد. تجسم به این دلیل کار می کند که مغز شما را قادر سازد تا در برابر محرک های خاص واکنش متفاوتی نشان دهد.

درمان و درخواست کمکهای خارجی

به دنبال ارزیابی سلامت روان خود باشید.

قبل از شروع هر دوره درمانی، برای تشخیص به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. آنها می توانند هرگونه شرایط موجود را رد یا تأیید کنند و یک روش درمانی را برای شما پیشنهاد دهند.

AVPD  اغلب با سایر اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت وابسته همراه است. اگر شرایط مشترکی دارید، مهم است که برای درمان آن اقدام کنید.

از پزشک خود در مورد مصرف دارو، سوال کنید.

درمان و تغییر افکار در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی : دارو همیشه برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی توصیه نمی شود ولی در برخی موارد، ممکن است سودمند باشد. داروها میتوانند در جهت کاهش حساسیت ها و سطح استرس، زمانیکه شروع به روان درمانی می کنید، مفید واقع شوند. همچنین این امکان وجود دارد که اگر در شما مواردی نظیر افسردگی نیز وجود داشته باشد، به دارو نیاز داشته باشید.

با یک درمانگر ملاقات کنید.

درمان در غالب مشاوره یکی از متداولترین توصیه هایی است که برای بهبود این اختلال، داده می شود. به جستجوی درمانگری باشید که تجربه درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی یا هراس اجتماعی را قبلا داشته باشد. اگر مطمئن نیستید که چطور می توانید به همچین درمانگری دست یابید، از دکترتان بخواهید تا شما را به فردی مطمئن معرفی کند.و پس از یافتن درمانگر مورد نظرتان، به صورت متداول و مرتب درمان خود را ادامه دهید.

گروه درمانی را تجربه کنید.

قرار گرفتن در محیطی که افرادی با اختلال مشترک وجود دارند باعث می شود تا شما این اختلال را بهتر بپذیرد و دیگر احساس تنهایی نکنید و ببینید که افراد دیگری همچون شما این تجربیات را دارند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.