خود درمانی در بهبود اختلال شخصیت اجتنابی

خود درمانی در بهبود اختلال شخصیت اجتنابی : زندگی برای فردی با اختلال شخصیت اجتنابی یا AVPD، بسیار دشوار است. این افراد معمولا عزت نفس پایینی دارند و در مواجه با اشخاص دیگر به شدت عصبی می شوند و از اینکه باعث جلب توجه دیگران شوند، احساس انزجار می کنند. فائق آمدن بر هر اختلال […]


خود درمانی در بهبود اختلال شخصیت اجتنابی : زندگی برای فردی با اختلال شخصیت اجتنابی یا AVPD، بسیار دشوار است. این افراد معمولا عزت نفس پایینی دارند و در مواجه با اشخاص دیگر به شدت عصبی می شوند و از اینکه باعث جلب توجه دیگران شوند، احساس انزجار می کنند. فائق آمدن بر هر اختلال شخصیتی، چالش برانگیز است اما این امکان وجود دارد تا خودتان را روز به روز کمتر از اجتناب کردن، دور نگه دارید. برای شروع از تکنیکهای خود درمانی اضطراب اجتماعی بهره بگیرید تا تفکرات قدیمی و الگوهای رفتاری خود را تغییر دهید. برخی تحقیقات اظهار می کنند که اختلال شخصیت اجتنابی یکی از انواع هراس یا فوبیای اجتماعی است بنابراین این رویکرد می تواند به اندازه کافی برای شما کمک کننده باشد. اگر شما هنوز به نتیجه دلخواهتان نرسیده اید، با یک متخصص سلامت روان ملاقاتی داشته باشید.

شکستن الگوهای اجتنابی

موقعیتهایی که شما در آن گرایش به اجتناب دارید را، شناسایی کنید.

شروع کنید به محاسبه کردن اینکه شما در زندگی تان کجا می خواهید، بهبود یابید. آیا در همه موقعیتهای اجتماعی احساس ناراحتی می کنید یا در برخی موقعیتها بیشتر از موقعیتهای دیگر، از مشارکت و حضور اجتناب می کنید؟ از همه موقعیتهایی که در آنجا احساس راحتی بیشتری می کنید، لیستی تهیه کنید.

برای مثال، شما ممکن است بخواهید با همکلاسی هایتان صحبت کنید بیشتر از قبل یا اینکه گرایش کمتری به صحبت با همکارانتان دارید.

به تدریج خود را در موقعیتهای اجتماعی قرار دهید.

روشهای راحتی که منجر می شود تا شما در مناطق امن قرار گیرید را جستجو کنید. با یک ارتباط کوچک آغاز کنید، مثل سلام کردن به یک همکلاسی یا سر صحبت باز کردن با یک صندوقدار. این شیوه را در تعاملات پر استرس زا نیز به کار بگیرید.

ممکن است بخواهید از موقعیتهایی که تعاملاتتان کمتر می شود، یادداشتهای داشته باشید تا بدانید که در آن لحظه چه احساسی را تجربه کرده اید. ثبت سابقه پیشرفت شما می تواند شما را به ادامه کار ترغیب کند.

برخی افراد با اختلال شخصیت اجتنابی و اضطراب اجتماعی از برداشتن اولین قدم هراس دارند. مصمم باشید و خودتان را مجبور کنید تا کاری را که واقعا دوست ندارید انجامش دهید را، انجام دهید. اهدافتان را در ذهنتان نگه دارید و بر اینکه توانایی هایتان قابل تغییر است، ایمان داشته باشید.

با احساس ناراحتی خود، راحت باشید.

این خوب است که از احساس انزجار یا عدم اطمینان در برخی موقعیتها به شما دست می دهد. حتی افراد با مهارتهای اجتماعی قوی همیشه از اینکه چه کار باید انجام دهند، آگاه نیستند. یاد بگیرید که نفس عمیق بکشید و زمانیکه احساس اصرار به گریز در شما پدید می آید، دوباره به خود قوت قلب بدهید. تلاش خود را با گفتن جملاتی مانند این ادامه دهید: این طبیعی است که عصبی شوم یا من انجامش میدهم و بعدا از انجام این کار خشنود خواهم بود.

از هرگونه ارتباط اجتماعی که قبلاً داشته اید، نهایت استفاده را ببرید. اگر دوستانی دارید، از آنها دعوت کنید تا اوقات بیشتری در مکانهای مختلف به شما بپیوندند یا به مکانهای جدید بروید. سعی کنید با همکاران خود صحبت کنید و در ناهارهای محل کار و ساعات شاد شرکت کنید .اگر شبکه اجتماعی زیادی ندارید، از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید، شما را با افراد جدیدی آشنا کنند.
در نظر بگیرید که برای دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود توضیح دهید که شما در حال تلاش برای کمتر شدن این اختلال هستید. آنها ممکن است مایل باشند که به شما در تمرین مهارتهای اجتماعی کمک کنند و با شما بیشتر از خانه بیرون بیایند.

فعالیتهای اجتماعی را که دوست دارید را دنبال کنید.

اگر از رفتن به مکانهای شلوغ یا مهمانی لذت نمی برید، خود را مجبور به انجام چنین کاری نکنید. اگر به دنبال فعالیت های باشید که برایتان جنبه سرگرمی داشته باشد یا  به آن کار، علاقه داشته باشید، انگیزه بیشتری برای انجام دادن آنها، پیدا می کنید.

خود درمانی در بهبود اختلال شخصیت اجتنابی :محکم و مطمئن باشید. هر چیزی با تمرین آسان می شود. بنابراین خودتان را وارد این چالش کنید. کمی صبر و زمان برای شکستن عادات بد و جایگزین کردن آنها با رفتارهای بهتر، لازم است. اگر شما در تلاش برای این تغییر، توقف می کنید. همه کارهای سختی که پیش از این انجام داده اید، بیهوده می شود و انگار تلاشی انجام نداده اید بنابراین خودتان را تشویق به ادامه دادن در جهت بهبود این اختلال کنید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.