صفات اوتیسمی می تواند یک نکته مثبت برای بیشتر مشاغل باشد.

اگر بگوییم خیلی از صفات اوتیسمی که افراد از آن به عنوان چالش یاد می کنند ( همچون نبود تمایل برای صحبت های اجتماعی و  تمرکز زیاد بر روی جزییات ) می تواند در محیط کار به یک نکته مثبت تبدیل شود حتما شگفت زده خواهید شد.  هر فردی نمی تواند از چالش هایی که پیش رویش […]


اگر بگوییم خیلی از صفات اوتیسمی که افراد از آن به عنوان چالش یاد می کنند ( همچون نبود تمایل برای صحبت های اجتماعی و  تمرکز زیاد بر روی جزییات ) می تواند در محیط کار به یک نکته مثبت تبدیل شود حتما شگفت زده خواهید شد.  هر فردی نمی تواند از چالش هایی که پیش رویش قرار گرفته به عنوان فرصت یا نقطه قوت استفاده کند اما واقعیت این است که بیشتر صفاتی که کودکان اوتیسمی با آن دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در بزرگسالی در محیط کارشان به دردشان بخورد. در سال های اخیر، کارفرمایان زیادی شروع به استخدام افراد اوتیسمی کرده اند چون این صفات را داشته اند. در این مقاله قصد داریم به چرایی این موضوع بپردازیم.

او جنگل را تنها به خاطر درختانش نمی بیند:

این یکی از صفات رایجی است که بین افراد مبتلا به اوتیسم دیده می شود. این افراد به جای اینکه کلی نگر باشند جزئی نگر هستند. ممکن است در برخی از شرایط چنین  طرز فکری مشکل ساز باشد اما اگر کارفرمایی به دنبال  فردی با توجه عمیق به جزییات باشد قطعا صفت عالی برایش خواهد بود. به عنوان مثال مشاغلی که به درک عمیق از جزییات نیاز دارند( همچون ستاره شناسی)، به درک عمیق از سلول ها نیاز دارند( همچون تکنسین آزمایشگاه)، به تمایز قائل شدن بین اجزای مختلف نیازمندند( همچون محقق زیست شناسی) و به بررسی کیفیت های مختلف و خاصی از اشیا نیاز دارند( همچون جواهرشناس، عتیقه شناس یا تاریخدان) می توانند برای افراد مبتلا به اوتیسم مفید باشند.

تنها دوست او خانواده اش است:

این صفت برای همه جذاب نیست اما اگر فرد بخواهد در مشاغلی همچون نویسندگی یا هنر فعالیت کند، نگهبان املاک باشد، باغبان یا باغدار باشد یا حتی دیرینه شناس باشد این صفت به دردش می خورد. با این همه علاقه نداشتن به برقراری ارتباط با سایر افراد به معنای نبود علاقه یا توانایی برای مدیریت کارها، حیوانات یا سیستم ها نیست.  شما نمی توانید به همین راحتی فردی را بیابید که دوست دارد بیشترین زمان موجود را صرف خودش و کارهایش نماید.

 

چیزی که در دنیا برایش مهم است….. ( جای خالی را پر کنید):

اگر تا به حال در موزه ، آزمایشگاه یا دانشگاه کار کرده باشید حتما به خوبی می دانید که دنیای اطراف ما پر از افراد متواضع و پرشور است. در دانشگاه ها، حوزه تمایلات آن ها هر چند هم کوچک باشد،  این صفات بسیار جذاب است. همین امر در حوزه تخصصی موزه داری و باستان شناسی هم صدق می کند. فردی که بتواند زندگی اش را صرف مطالعه اشیای باستانی، دست سازها ، استخوان یا پارچه ها کند قطعا در این مشاغل هم موفق خواهد بود.

او نگاه بصری دارد اما درک مکالمات برایش دشوار است:

برخی از افرادی که با اختلالات اوتیسمی دست و پنجه نرم می کنند بدون هیچ تلاشی می توانند عکس های دو بعدی را به صورت اشیای سه بعدی تجسم نمایند. با آموزش درست، چنین افرادی می توانند ایده آل ترین فرد برای مشاغلی همچون کار با CAD، ساخت مدل های معماری، طراحی صنعتی، نمونه سازی برای نمایشگاه ها و غیره باشند.

نکته کلیدی یافتن آموزش های مفید برای این افراد است تا بتواند آن ها را به سمت چنین مشاغلی سوق دهد.

او مقید به قانون است و همین امر دیگران را دیوانه می کند:

در محیط کار معمولی، بیشتر افراد تلاش می کنند قانون های وضع شده را زیر پا بگذارند یا حداقل آن ها را اصلاح کنند. تحمل این اوضاع برای افراد مبتلا به اوتیسم که به ساختارها پاسخ می دهند و بدان نیاز دارند بسیار دشوار است. اما محیط های کاری زیادی وجود دارد که رعایت قانون برای همه اعضا الزامی است. البته واضح ترین انتخاب ها برای افراد مقید به قانون شرکت در فعالیت های نظامی است هر چند این شغل برای افرادی که اوتیسم دارند ممکن است زیاد مفید نباشد. اما حتی در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها  تبعیت از قانون نه تنها مهم است بلکه ضروری هم هست.

 

او حیوانات را دوست دارد اما از برقراری ارتباط با انسان ها واهمه دارد:

دامپزشک شدن کار چندان ساده ای نیست. اما فردی که با اوتیسم دست و پنجه نرم می کند می تواند در شغل های این چنینی فعالیت داشته باشد. مراقبت از اسب ها در اصطبل، در مزارع پرورش اسب یا میدان مسابقات  هم می تواند شغل مناسبی برای این افراد باشد. کار بر روی مزرعه، نگهبانی و مراقبت از باغ وحش ها، مراقبت از حیوانات در باغ وحش یا مزرعه پرورش حیوانات هم جزو این مشاغل است. پرورش و نگهداری از حیوانات برای صنایع سرگرمی، کارشناس محیط زیست یا متخصص باغبانی و کشاورزی در موزه ها یا  آکواریوم ها، کارمند فروشگاه حیوانات یا متخصص حیوانات در مرکز دامپزشکی می تواند برای افراد مبتلا به اوتیسم خوب باشد.

سخن نهایی: روشنفکر باشید

چه مشاغلی در اطراف ما وجود دارد؟ چه کسانی این مشاغل را انجام می دهند؟ برای افرادی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند پاسخ دادن به این سوال ها نیازمند ذهنی باز است.  چه فرد مبتلا به اوتیسم عاشق دایناسورها باشد یا عاشق کار با رایانه، به کمک مدارک دانشگاهی می توان گزینه های شغلی زیادی را پیش رویش قرار داد. به علایق، توانایی ها و نیازهای کودک تان خوب نگاه کنید تا طیف وسیعی از مشاغل احتمالی را برایش بیابید. او  در حال حاضر نیمی از راه را طی کرده است. زیاد نگران آینده شغلی اش نباشید.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.