نحوه صحیح ستایش کردن فرزندان

نحوه صحیح ستایش کردن فرزندان بخش بزرگی از یک والد خوب بودن برای فرزندتان، ستایش کردن آنهاست. شما می خواهید که فرزندانتان از دستاوردهای خود احساس خوبی داشته باشند و نسبت به خودشان عملکرد خوبی داشته باشند. اگر به آنها اعتماد به نفس لازم برای روبرو شدن با جهان پیرامونشان را ندهید، احساس قدرت، عزت […]


نحوه صحیح ستایش کردن فرزندان

بخش بزرگی از یک والد خوب بودن برای فرزندتان، ستایش کردن آنهاست. شما می خواهید که فرزندانتان از دستاوردهای خود احساس خوبی داشته باشند و نسبت به خودشان عملکرد خوبی داشته باشند. اگر به آنها اعتماد به نفس لازم برای روبرو شدن با جهان پیرامونشان را ندهید، احساس قدرت، عزت نفس و ماجراجویی در آنها به وجود نخواهد آمد. وقتی کار خوبی انجام می دهند، نشان دهید که متوجه این عملشان شده اید و به آنها بسیار افتخار می کنید.

بر روی نقاط قوت، استعدادها و رفتار خوب فرزندان خود، تأکید کنید، ضمن اینکه خطاهای آنها را به حداقل می رسانید. این به آنها نشان می دهد که شما بهترین ویژگی های آنها را مشاهده می کنید.

عادت داشته باشید که میزان ستایشتان از آنها حداقل سه برابره نقاط منفی که دارند، باشد. اگرچه مهم است که به فرزندان خود زمانیکه اشتباهی مرتکب می شوند، بازخورد مناسبی نشان دهید. کمک به آنها در ایجاد حس مثبت از خود نیز مهم است.

اگر آنها کوچکتر از آن هستند که چیزی را بفهمند و درک کنند، آنها را با تشویق و عشق بسیار ستایش کنید. تشویق آنها برای انجام همه کارها از استفاده از مضراب تا گرفتن نمرات خوب در مدرسه می تواند به آنها کمک کند تا زندگی شاد و موفقی داشته باشند.

مطالعات نشان می دهد که بهتر است کودکان را به خاطر داشتن استعدادهای طبیعیشان ستایش کنیم. اگر آنها یاد بگیرند که برای انجام کارهای سخت ارزش قائل باشند، با اشتیاق به چالش های آینده پاسخ خواهند داد و مایل به استقامت خواهند بود.

از عبارات سطحی مانند “کارت خوب است!” خودداری کنید. درعوض، ستایشهای توصیفی ارائه می دهند که به آنها این امکان را می دهد تا متوجه شوند دقیقاً چه ویژگیشان مورد قدردانی قرار گرفته است. به عنوان مثال ” تو خیلی خوب نوبتت را با خواهرت عوض کردی.”

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.