نقاشی شن در بازی درمانی

مقدمه در کار با گروه های کودکان به ویژه در  موقعیت های مربوط به جلسات محدود یا تحت کنترل من در آماده سازی تکنیک های بازی که به ما اجازه نشان دادن تکالیف چندگانه یا انجام دادن هدف های چندگانه را می داد احساس دشواری و چالش نمودم. یکی از اهداف مهم من برای کودکان […]


مقدمه

در کار با گروه های کودکان به ویژه در  موقعیت های مربوط به جلسات محدود یا تحت کنترل من در آماده سازی تکنیک های بازی که به ما اجازه نشان دادن تکالیف چندگانه یا انجام دادن هدف های چندگانه را می داد احساس دشواری و چالش نمودم. یکی از اهداف مهم من برای کودکان این است که آنها بازی درمانی را با یک احساس داشتن مهارت یا حدی از تسلط پشت سر بگذارند تا به آرزوهای شان و حس باور کردن خودشان کمک کنند. هدف دیگر مربوط به فراهم نمودن گروه هاست که به پیوند کودکان با یکدیگر کمک می کنند. این تکنیک شرایط لازم  را برای هر دو هدف فراهم می کند.

منطق

امروزه به نظر می رسد که اکثر کودکان فاقد حس امیدواری به خودشان هستند. من دریافتم  که بیشتر این مسائل ناشی از باور نداشتن خود مهارت ها توانایی ها یا تسلط و سپس ذره ای امید به خودشان پیدا کنند. در یک موقعیت گروهی این موضوع اغلب به خاطر تمایلات طبیعی کودکان به مقایسه رقابت و هم چشمی دشوار و چالش انگیز است. نقاشی بر شن (سنگ) را فراهم می کند که نه تنها کودکان خودشان را از طریق هنر بیان می کنند بلکه رقابت و هم چشمی وجود ندارد آن قدر که توانایی هنری شان مورد توجه است. هیچ نقاشی شن(سنگ) زشت نیست و امکان ندارد که یک کودک بهتر بشود یا در نقاشی بر روی (سنگ) از دیگری با استعدادتر باشد بنابرایم همه در یک سطح قرار می گیرند و اجازه پیوند و پذیرش طبیعی را می دهیم تا همکاری گروهی به وجود آوریم.

از آنجایی که من قویا اعتقاد به فراهم نمودن تجارب حسی برای کودکان دارم تا آن ها با عواطف شان در تماس باشند نقاشی سنگ یک تجربه حسی فراهم می کند که فقط از طریق خود کودکان محدود می شود. درمانگر می تواند تجربه را از طریق فراهم کردن امکانات و انتخاب رسانه های مورد استفاده برای تکنیک افزایش دهد.

توصیف

وسایل

  • سنگ رنگی در سه یا چهار رنگ
  • ظروف پلاستیکی شبیه نمکدان ( نوعی با سوراخ هایی در بالا تا سنگ را از آن رد کنند.)
  • چسب
  • حصیر یا زیرانداز پلاستیکی (بی رنگ یا سفید) تا زیر گلیم بگذاریم و
  • مقوای ضخیم به رنگ های طبیعی (سفید و غیره)
  • جارو برقی (می تواند دستی باشد).

اندازه حصیر (زیرانداز) باید با توجه به تعداد افراذ گروه که نقاشی سنگ را انجام می دهند مشخص شود. برای یک گروه سه یا چهار نفره من یک تکه ۴۰_۳۶ اینچ در ۴۰_۳۶ اینچی فراهم می کنم. برای دو نفر یک مربع ۲۰_۱۵ اینچی مناسب است. حصیر پلاستیکی باید بزرگ تر از تکه نمدی (گلیم) یا تکه برزنتی باشد.

من حصیر پلاستیکی را در مکان های مختلف روی کف اتاق پهن می کنم. من نیز یک بطری کوچک از هر رنگ سنگ در هر مکان مشخص شده برای نشستن دارم من معمولا این را به سه یا چهار تکه سنگ رنگی محدود می کنم. من نیز یک بطری چسب در قسمت نشستن قرار می دهم. من تکه های برزنت را نزد خودم نگه می دارم و بعد از آن آموزش دادن آن ها را پخش می کنم. هر شخصی در گروه روی برزنت می نشیند من به آن ها اجازه می دهم تا این را خودشان تصمیم بگیرند و برزنت های شان را پهن کنند و اطراف آنجا بگیرند( این تکنیک معمولا نشسته روی زمین انجام می شود).

آمورش گروه ها مربوط به درست کردن یک تصویر با استفاده از چسب و سنگ است. هر گروه کار می کند و نحوه انجام دادن مهم است( مهارت های اجتماعی را رشد می دهد) معمولا گروه های ابتدا تصویرشان را با چسب نقاشی می کنند سپس شن ها (سنگ ها) را بر روی چسب می ریزند تا رنگی شود. موقعی که هر گروه نقاشی اش تمام شود آن ها در مورد نگه داشتن شن های رنگی یه طور جداگانه یا با هم تصمیم می گیرند تا موقعی که از آن ها خواسته شود که نقاشی را تمام کنند یا شن های رنگی را با هم بگذارند. این تصمیم گیری مشخص می کند که چقدر سنگ اضافی را از روی برزنت تکان می دهند. اگر آنها بخواهند شن های رنگی را جداگانه نگه دارند آن ها باید سوراخ دو طرف را بگیرند و به سرعت سنگ های اضافی را تکان دهنده (یک هشدار شن اغلب در هوا با این روش پرتاب می شود) اگر آن ها بخواهند شن های رنگی قاطی شوند آن ها فقط یک طرف را بالا می برند با کج کردن تخته در یک زاویه شن های اضافی در حصیر پلاستیکی به یک طرف ریخته می شوند که کودکان چسب را روی سمت پایین می زنند شن های رنگی موقعی با هم می شوند و می چسبند.

بعد از این که تمامی گروه ها رنگ کردن (نقاشی کردن) را تمام کردند ما در مورد فرایند یا شیوه ی تصمیم گیری آن ها در مورد روش کارشان بحث می کنیم اگرچه تمامی افراد احساس شرکت کردند و گروه موفق شد. من مشاهداتم را در مورد تعاملات گروهی در بین اعضا مطرح می کنم (رهبران آن هایی که عقب نشستند آن هایی که حد و مرز های دیگران را شکستند یا تخطی کردند و غیره) موقعی که چسب ها خشک شدند ما تصویر را می بریم و هر فردی که یک قسمتی از آن را به خانه می برد تا ارتباط با گروه را حفظ کند. این نیز برای آن ها یادآور تسلط بر تکنیک و هنر و زیبایی است که آن ها درست کردند من واقعا هرگز یک چنین نقاشی سنگ جذابی ندیده ام.

کاربرد ها

درمانگر می تواند برخی از فرایندهای گروه را هدایت کند. شما می توانید در موقع مرتب کردن وسایل تصمیم بگیرید آیا شما می خواهید فقط یک بطری از چسب را برای کل گروه بگذارید تا شریک شوند یا شما برای هر فردی یک بطری چسب را برای کل گروه بگذارید. تا شریک شوند یا شما برای هر فرد یک بطری چسب یگذارید. این امر پویایی گروهی جالب و فرصت های حل مسئله را برای گروه به وجود می آورد. موقعی که یک بطری برای کل گروه فراهم شود شما می توانید نحوه ی اجرای تقسیم کردن را مشاهده کنید. آیا آن ها نوبت می گیرند یا یک نفر حاکم می شود یک نفر عقب می نشیند. مشاهده این امر مهم است که اعضا چگونه مکان روی حصیر را با هم تقسیم می کنند. آیا هر کدام جایی نگه می دارند یا آن ها آن مکان را با هم تقسیم می کنند و هر شخصی احساس می کند برای رنگ کردن تمامی برزنت یا حصیر آزاد است؟ من به مشاهده ارتباطات گروه با هم می پردازم. آیا آن ها در مورد چیزی که قصد نقاشی یا رنگ کردن دارند صحبت می کنند. آیا تصویر با برنامه ریزی است یا برخی فقط با گیجی و حواس پرتی شروع می کنند و دیگران بر آن می افزایند؟ همچنین مشاهده نحوه تعامل افراد و گروه ها و جنبه حسی فعالیت مهم است. برخی واکنش های گوناگونی به استفاده چسب یا سنگ نشان می دهند. برخی تمایل به دست زدن به آن ها دارند. ممکن است حتی با پاشیدن چسب به اطراف طرح های جالبی درست کنند. تمامی این مشاهدات باید قسمتی از فرایند پردازش برای گروه ها باشد تا به آنها کمک کنیم یاد بگیرند با عواطف رفتارها و درون دادحسی شان تماس برقرار کنند.

به دنبال این فعالیت  می توانیم با برخی دگرگونی ها یا تغییرات تجارب حسی بیشتری به وجود آوریم: به عوض استفاده از سنگ از مواردی استفاده شود که بتواند سایر تجارب حسی را مثل بو کردن یا چشایی را به وجود آورد. شما می توانید از گچ رنگی گل خشک از شکر یا آب نبات برای رنگ کردن استفاده کنید. شما می توانید از زرق و برق کاغذ رنگی ریز یا هر تعداد از وسایل استفاده کنید. خلاق باشید و خودتان را محدود نکنید. به جای چسب شما می توانید از پودر با ترکیب مرطوب برای پاشیدن رنگ استفادکنید. لازم به ذکر است ترکیبات شل و ول خشک نمی شوند و با تمام شدن این تصاویر دور انداخته می شوند و به منزل برده نمی شوند.

فرایند فکر کردن بخش مهم آن است. من آن ها را تشویق به شرکت کردن می کنم تا سطوح حسی مثل چشیدن ( در صورتی که رنگ غذا باشد) را قبل از رنگ کردن با آن تجربه کنند. من از این تکنیک تقریبا برای تمامی گروه ها استفاده نمودم مهم هدف یا گروه نیست اکثر سطوح سنی یا سطوح رشدی بجز افراد بسیار خردسال میی توانند انجام دهند بزرگسالان نیز از این امر لذت می برند و اغلب در حیرت هستند که آن ها درست کننده یک تکه از هنر برای اولین بار در زندگی شان بوده اند که آن ها فکر می کنند زیباست. حل مسئله خانواده . تعاملات ارتباطات خانوادگی و غیره را می توان با استفاده از این تکنیک ساده ارزیابی برای خانواده درمانی مشاهده نمود. از این تکنیک نیز می توان به عنوان یک متغیر در تعدادی از تکنیک های مربوط به نوشتن که برای ایجاد همدلی بین درمانگر و کودک یا بین والدین و کودکان به کار می رود استفاده نمود. محدودیت استفاده از این تکنیک در چیزی است که مراجع و درمانگر تنظیم می کند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.