تکنیک دست رشته (وسطی)

تکنیک دست رشته (وسطی) میشل هاددون   مقدمه: طلاق اغلب شرایطی ایجاد می کند که والدین درگیر بحث در مورد چیزهای بهتر برای فرزندشان می شوند، غافل از این که چه چیزی برای فرزندشان بیشترین نفع را دارد. در بسیاری از طلاق های خصومت آمیز، والدین از نیازهای وابستگی کودکان به عنوان قدرت و به […]


تکنیک دست رشته (وسطی)

میشل هاددون

 

مقدمه: طلاق اغلب شرایطی ایجاد می کند که والدین درگیر بحث در مورد چیزهای بهتر برای فرزندشان می شوند، غافل از این که چه چیزی برای فرزندشان بیشترین نفع را دارد. در بسیاری از طلاق های خصومت آمیز، والدین از نیازهای وابستگی کودکان به عنوان قدرت و به عنوان اسلحه بر علیه دیگری استفاده می کنند.

والدین در بسیاری از موارد از نیازهای کودکان خود استفاده می کنند نه این که برآورده سازند، کودک در میان دو والد مبارز و جنگجو رها می شود و اغلب احساس گوشه گیری و رها شدن دارد و با ترس، تعارض های مربوط به وفاداری و وابستگی، نیازهای هیجانی ـ عاطفی خودشان درگیر می شوند. درمانگر وظیفه دشواری در کمک به والدین برای تغییر دادن تمرکزشان بر روی نیازهای مستقیم کودک دارد تا نیازهای شان در سایه همکاری، نه رقابت برآورده شود.

منطق

من از تکنیک دست رشته برای کمک به والدین و کودکان برای درک سیستم خانواده که توسط طلاق به وجود آمده، استفاده می کنم. در این تکنیک از بازی وسطی (دست رشته که رسم است که به فردی که در وسط قرار دارد آقا وسط یا سرگردان معرکه ) می نامیم، استفاده شود. در این بازی، دو بازیکن جدا از هم یک توپ را جلو و عقب پرتاب می کنند درحالی که سومین بازیکن در وسط تلاش می کند همین طور که توپ بین دو بازیکن دیگر پرتاب می شود، در بین راه متوقف کند. اگر بازیکن وسط، توپ را بگیرد، یکی از بازیکنان پرتاب کننده توپ می شود.

این بازی یک استعاره کامل برای سیستم خانواده ای است که طلاق در آن به وجود آمده است. دو والد به طور جدا در کنار می ایستند و زندگی کودک و نیازهایش را مثل توپ (کودکی که در وسط ایستاده و تلاش می کند کنترل و توجه را به دست آورد) پرتاب می کنند. این تکنیک به خانواده امکان می دهد بر پویایی های روابط خانواده و سامانه طلاق متمرکز شوند بدون این که موضوع یا محتوای خاصی باعث حواس پرتی آن ها شود. بازی وسطی (دست رشته) با مشهور شدن به بازی وسطی مطالب بکری در مورد روابط آشکار می کند، بدون این که باعث حواس پرتی آن ها شود.

به علاوه اکثر اعضای خانواده برخی تجارت را با توپ و ورود به بازی راحت و آسان پیدا می کنند.

توصیف

تنها وسیله ضروری این بازی توپ است. من یک توپ بزرگ استفاده می کنم. بهتر است از توپ های پلاستیکی استفاده شود تا از آسیب شخصی و آسیب به دختر جلوگیری شود.

برای شروع بازی، والدین حدود ۱۰ فوت از همدیگر دور می ایستند و کودک در وسط قرار دارد. در خانواده های با بیش از یک کودک، هر کودک باید یک بار نوبت بگیرد تا فرد وسط شود. در این شیوه آن ها می توانند مسائل جدایی طلاق را از پویایی های خواهر/ برادر تجربه کنند. والدین شروع به پرتاب توپ به جلو و عقب به یکدیگر می کنند و از دسترسی کودک به توپ در وسط جلوگیری می نمایند. هدف دست رشته (در وسط بودن کودک) پذیرفتن کودک است. موقعی که کودک به توپ چنگ می زند، او به موقعیت بیرونی حرکت می کند و والدی که توپ را پرتاب کرده به وسط می رود. هر فرد باید شانس این تجربه را در هر موقعیت داشته باشد (کودک باید هر والد را در وسط تجربه کند). اگر جریان طبیعی بازی به هر شخص شانس بودن در تمامی موقعیت ها را بدهد، درمانگر می تواند بعد از یک دوره زمانی مداخله کند تا افراد موقعیت های شان را جا به جا کنند.

من این شیوه را با هر کدام از کودکان در خانواده تکرار می کنم و سازگاری های و انطباق های لازم را ایجاد می کنم، طوری که هر شخص هر موقعی را حدود سه تا پنج دقیقه تجربه کند.

بعد از بازی تمامی افراد، درمانگر می تواند بازی را با خانواده مورد بررسی و پردازش قرار دهد. من با گفتن عضو هر خانواده شروع می کنم.

ـ در هر کدام از موقعیت های مختلف چگونه احساس می کند؟ و چرا؟

ـ کدام موقعیت برای شما راحت ترین بود؟ چرا؟

ـ کدام موقعیت برای شما ناراحت کننده ترین بود؟ چرا؟

ـ فکر می کنی کدام یک از موقعیت ها بیشتر مثل موقعیت خودت است.

من سپس حرکت توپ و بازیکنان را بررسی می کنم.

ـ آیا یک والد قبل از پرتاب کردن برای مدتی آن را نگه می دارد؟

ـ آیا والدین به صورت یک تیم کار می کنند تا توپ را از کودک نگه دارند؟

ـ آیا والد سعی در تسلط یا چیرگی دارد یا سعی می کند با کودک یک تیم را تشکیل دهد.

ـ آیا کودک به راحتی تسلیم می شود؟

ـ آیا کودک در وسط بیشتر از دیگری می ماند؟

بعد از پردازش این سؤالات و سؤالات دیگری که شما مفید بدانید، یک ارتباط (پیوند)‌ ساده و سریع بین موضوعات شناسایی شده بازی و پویایی طلاق برقرار می شود. درمانگر می تواند (برای خانواده)‌ احساساتی را که اغلب توسط کودکان در میان والدین طلاق تجربه می شود را شناسایی کند. والدین می توانند از قدرت درگیری و مسائل ترس آگاه شوند که می تواند سبب شود آن ها نسبت به نیازهای فرزندشان کمتر پذیرنده باشند.

بازی را زیاد پردازش نکند، استعاره های به وجود آمده در بازی با خودشان صحتب می کنند تعجب آور است که حتی کودکان پنج ساله چقدر سریع می توانند به استعاره دست یابند.

تکنیک دست رشته را می توان برای کودکان بسیار خردسال به دلیل پر تحرک بودن به طور موثر استفاده نمود.

تغییر موقعی که خانواده با استعاره بازی دست رشته راحت تر می شود بازی می تواند از یک تکنیک تشخیصی به یک تکنیک درمانی تغییر یابد.

در یک تغییر، «بلا گردان معرکه یا آقا وسط» از وسط ظاهر می شود، سه بازیکن در شکل یک مثلث،‌ توپ به طور تصادفی بین تمامی بازیکن پرتاب می شود. همین که بازی پیشرفت کرد، الگوی ارتباط خانواده و قدرت آشکار و عینی می شود. درمانگر می تواند از این وسایل برای آموزش خانواده در مورد اگوهای فعلی ارتباطی آن ها استفاده کند و یک الگوی متفاوت از پرتاب کردن توپ را (با الگو سازی یک الگوی مرتبط و مؤثر) تجویز کند.

برای مثال اگر والدین هر کدام توپ را به کودک پرتاب کنند نه به همدیگر، درمانگر با اشاره می گوید که والدین باید توپ را به همدیگر پرتاب کنند. اگر کودک توپ را فقط به یکی از والدین پرتاب کند، او باید پرتاب توپ به والدین دیگر را شروع کند.

به مجرد آن که خانواده بین پرتاب توپ شان و پویایی های خانواده پیوند برقرار می کند، درمانگر می تواند محتوای را به بازی پیوند دهد، به این منظور موضوعات ویژه خانواده را به توپ نسبت دهد. درمانگر و عضو خانواده ای که بیشتر سهم را در موضوع دارد، توپ را می گیرد.

آن شخص حالا مجبور است تصمیم بگیرد که او چگونه می خواهد موضوع را با استفاده از توپ بررسی کند. او می تواند توپ را با یک پاسخ به شخص دیگر پرتاب کند تا توپ را در کنترل نگه دارد. درمانگر توپ را به عنوان نشانه استفاده می کند تا به جریان ارتباط و قدرت ادامه دهد. با این کار درمانگر فرصت پیدا می کند بر مواردی اشاره کند که فقدان ارتباط مناسب وجود دارد یا موقعی که فرد از الگوی ارتباطی خارج شده یا به طور نامناسب وارد شده است. این بازی ها را می توان گسترش داد و والدین و خواهر/ برادر را شرکت داد. این تکنیک ساده را می توان در یک موقعیت گروه با چند خانواده اجرا کرد و ادامه داد.

کاربرد

تکنیک دست رشته یک الگوی ساده، عینی از برخی پویایی های طلاق به دست می دهد. بازی می تواند خانواده را از الگوهای ارتباطی شان بیشتر آگاه کند و به درمانگر به عنوان یک ابزار یک استعاره قوی بدهد تا الگوهای ناسازگار در سیستم خانواده را ترمیم کند.

این بازی به همکاری والدین نیاز دارد و می تواند به والدین کمک کند تا با هم به صورت یک تیم کار کنند تا نیازهای کودکان را برآورده سازند. بازی نیز مهارت های جرئت ورزی را افزایش داده و کودک را در به دست آوردن تمرکز دوباره روی نیازهایش، جدای از نیازهای والدین کمک می کند.

تکنیک دست رشته را به مراجعین به عنوان سرگروه و شیوه مؤثر غیر از طلاق والدین پیشنهاد داده ام.

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.