هرگز کودک خود را با دیگران قیاس نکنیم

هرگز کودک خود را با دیگران قیاس نکنیم والدین بودن یکی از تجربیات فوق العاده و زیبا در زندگی است ولی انجام این مسئولیت خیلی آسان نیست. مهم نیست که فرزندتان چند سال سن دارد، کار شما به عنوان پدر یا مادر ادامه دارد. به عنوان یک پدر و مادر خوب باید بدانید که چگونهه […]


هرگز کودک خود را با دیگران قیاس نکنیم

والدین بودن یکی از تجربیات فوق العاده و زیبا در زندگی است ولی انجام این مسئولیت خیلی آسان نیست. مهم نیست که فرزندتان چند سال سن دارد، کار شما به عنوان پدر یا مادر ادامه دارد. به عنوان یک پدر و مادر خوب باید بدانید که چگونهه به فرزندتان حس ارزشمند بودن را انتقال کنید. یکی از مواردی که باعث می شود فرزندتان احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس کند، قیاس کردن او با دیگران است.

باید بدانید که هر کودک، شخصیتی مجزا و فردی منحصر به فرد است. از اختلافات او تجلیل به عمل آورید و کودکتان را به سمت آرزوها و علایقش سوق دهید. عدم انجام این کار ممکن است ممکن است به کودک شما احساس کم بودن بدهد، و این تصور را در ذهنشان به وجود آورد که آنها هرگز نمی توانند به اندازه کافی در چشمان شما دیده شوند. اگر می خواهید به آنها در بهبود رفتار خود کمک کنید، به جای اینکه به آنها بگویید مانند خواهر یا همسایه خود رفتار کنند، در مورد رسیدن به اهدافشان با توجه به شرایط و ویژگیهای خودشانه صحبت کنید. این به آنها کمک می کند تا به جای اینکه احساس حقارت کنند، عزت نفس بیابند.

مقایسه یکی از فرزندانتان با فرزندی دیگر نیز می تواند منجر به ایجاد حس رقابت بین خواهران و برادران شود. باید توجه داشته باشید که شما می خواهید یک رابطه عاشقانه بین فرزندانتان شکل بگیرد، نه یک رابطه رقابتی.

از طرفداری کردن یکی از فرزندتان در مقابل فرزند دیگری که دارید، خودداری کنید. بررسی ها نشان داده است که بیشتر والدین نسبت به یکی از فرزندان خود احساس طرفداری بیشتری دارند با این وجود بیشتر کودکان معتقدند که فرزندان مورد علاقه والدین خود هستند. اگر فرزندانتان مشاجره می کنند از هیچ کدام طرفداری نکنید، بلکه منصف و بی طرف باشید.

همچنین باید توجه داشته باشید که هر کودک خود باید مسئولیتش را بپذیرد. شما با مسئولیت دادن به فرزندان بزرگترتان باعث ایجاد رقابت بین برادر و خواهران می شوید، در حالی که با وادار کردن آنها به پذیرش مسئولیتهای خود موجب ایجاد فردیت و اعتماد به نفس در آنها می شوید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.