آیا زنان، مردان پولدار را برای ازدواج و زندگی مشترک ترجیح می دهند؟

چهره های متعدد خانواده و عشق: هیچ "بهترین" وجود ندارد به کارگیری عقل سلیم برای ارزش گذاری همه خانواده ها، روابط و مسیرهای زندگی.

مردان پولدار مردان پولدار: یکی از قوی‌ترین یافته‌ها در روان‌شناسی تکاملی، مشاهده این است که مردان و زنان در ویژگی‌هایی که در همسران احتمالی ترجیح می‌دهند، متفاوت هستند. در مطالعه ای پس از مطالعه، در کشور به کشور، روانشناسان به طور مداوم دریافتند که مردان به شدت ظاهر را بر منابع ترجیح می دهند، در […]


مردان پولدار

مردان پولدار: یکی از قوی‌ترین یافته‌ها در روان‌شناسی تکاملی، مشاهده این است که مردان و زنان در ویژگی‌هایی که در همسران احتمالی ترجیح می‌دهند، متفاوت هستند. در مطالعه ای پس از مطالعه، در کشور به کشور، روانشناسان به طور مداوم دریافتند که مردان به شدت ظاهر را بر منابع ترجیح می دهند، در حالی که زنان به منابع اهمیت می دهند.

اما دلیل این تفاوت جنسیتی در ترجیحات همسر چیست؟

توضیح استاندارد روانشناسی تکاملی به عنوان نظریه ترجیحات تکامل یافته شناخته می شود و چیزی شبیه به این است: مردان به دنبال زنانی سالم و بارور هستند که فرزندانی با کیفیت بالا برای آنها به دنیا بیاورند. از آنجایی که باروری در زنان در اواخر نوجوانی افزایش می‌یابد و در اواسط دهه بیست به اوج خود می‌رسد، مردان جفت‌هایی را در آن محدوده سنی ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، ویژگی‌های زیبایی زنانه – مانند نسبت کم کمر به باسن، پوست شفاف و موهای درخشان – همه نشانه‌های سلامتی هستند، بنابراین طبیعی است که مردان این موارد را جذاب بدانند.

در مقابل، طبق این تئوری، زنان در هنگام دستیابی به منابع در یک نقطه ضعف طبیعی قرار دارند. آنها از نظر جسمی ضعیف تر از مردان هستند و تحرک آنها به دلیل بارداری و تربیت کودک با مشکل مواجه می شود. بنابراین زنان برای تأمین نیازهای خود و فرزندانشان به مردان وابسته هستند و به همین دلیل است که آنها به منابع بیشتر از ظاهر یک همسر بالقوه اهمیت می دهند.

اگرچه داده‌هایی که تفاوت‌های جنسیتی را در ترجیحات همسر نشان می‌دهند قوی هستند، توضیح استاندارد «تکاملی» مشکلاتی دارد، که مهم‌ترین آنها این است که کاملاً با آنچه در مورد تکامل انسان می‌دانیم مطابقت ندارد. انسان‌های امروزی حدود ۲۰۰۰۰۰ سال پیش ظهور کردند و در گروه‌هایی متشکل از صد نفر به‌عنوان شکارچی و گردآورنده زندگی می‌کردند. این دوره زمانی است که در آن هر گونه الگوهای رفتاری یا شناختی منحصر به فرد انسانی پدیدار می شد و به همین دلیل است که دانشمندان آن را محیط سازگاری تکاملی می نامند.

حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش، انسان‌ها به کشاورزی روی آوردند و این توانایی برای تولید مواد غذایی به وفور همان چیزی است که باعث ظهور تمدن‌ها و گسترش سریع فناوری شد و منجر به جوامع صنعتی مدرنی شد که امروز در آن زندگی می‌کنیم. با این حال، هنگامی که انسان ها از جستجوی علوفه به کشاورزی روی آوردند، واحد اجتماعی اساسی از گروه به خانواده انتقال یافت. آنها باید این کار را انجام می دادند، زیرا اکنون به زمین گره خورده بودند، بنابراین باید قوانین روشنی برای اینکه چه کسی مالک چه چیزی است و چه کسی چه چیزی را به ارث برده است، وجود داشت.

پیدایش کشاورزی نیز زمانی بود که زنان در انقیاد مردان قرار گرفتند. برعکس، در جوامع شکارچی و جمع‌آوری، زنان از اعتبار بالایی برخوردارند، زیرا بیشتر غذای گروه را تامین می‌کنند. از آنجایی که زنان گردآورنده هستند، در پایان روز همواره نوعی از مواد غذایی گیاهی- ریشه، انواع توت ها، غلات، سبزیجات برگ دار، و غیره را با خود می آورند.

البته، گوشت بسیار ارزشمند است، و این وظیفه مردان است که برای آن شکار کنند. اما تنها با سلاح های ابتدایی، کار آسانی نیست. حتی اگر نوک نیزه چوبی خود را در قسمت پشت یک غزال فرود بیاورید، حیوان فقط با دار می پرد، و شما باید آن را تعقیب کنید، به این امید که قبل از انجام این کار، از شدت گرما منقضی شود. اغلب اوقات، مردها در پایان روز دست خالی به خانه برمی‌گردند و اگر می‌خواهند غذا بخورند، باید با خانم‌ها مهربان باشند.

بنابراین واضح است که زنان برای تأمین نیازهایشان در محیط سازگاری تکاملی به مردان وابسته نبودند. و این بدان معناست که نباید هیچ ترجیح زن تکامل یافته ای برای مردانی وجود داشته باشد که منابعی را نسبت به افرادی که ظاهر زیبا دارند، فراهم کنند. علاوه بر این، هر آنچه از زمین به دست می‌آمد، با گروه به اشتراک گذاشته می‌شد، و بنابراین واقعاً هیچ تمایزی بین مردان ثروتمند و مردان فقیر وجود نداشت.

اکنون این درست است که برخی از مردان شکارچیان بهتری نسبت به دیگران بودند، و آنهایی که مرتباً گوشت برمی‌گرداندند از اعتبار اجتماعی بالایی برخوردار بودند و بنابراین برای زنان نیز جذاب‌تر بودند. همان ویژگی هایی که یک مرد را به یک شکارچی خوب تبدیل می کند – جثه بزرگ، ماهیچه های خوب، قدرت بالاتنه – دقیقاً همان ویژگی هایی است که ما در مردان امروزی جذاب می دانیم. اگر خانم‌ها ترجیحات جفت تکامل یافته دارند، باید برای افراد جوان باشد – و این دقیقاً همان چیزی است که وقتی به دنبال یک همسر کوتاه مدت هستند، به دنبال آن هستند.

به عنوان جایگزینی برای نظریه ترجیحات تکامل یافته، آلیس ایگلی و وندی وود روانشناسان دو دهه پیش نظریه نقش اجتماعی را برای توضیح تفاوت های جنسی مشاهده شده در ترجیحات همسر پیشنهاد کردند. بر اساس نظریه نقش اجتماعی، ترجیح زنان برای منابع بر ظاهر، پاسخی به سازمان اجتماعی کنونی است تا محصول گذشته تکاملی ما.

در گذار از علوفه جویی به کشاورزی، تغییری در نقش هایی که مردان و زنان در جامعه ایفا می کردند، رخ داد. زراعت زمین و گله داری به قدرت بدنی بالایی نیاز دارد و تهیه غذا را به کار مرد تبدیل می کند. نقش زنان در آن زمان به کارهای خانگی مانند نگهداری از کودکان، پخت و پز و نظافت و نیز کلبه در صنایعی مانند بافندگی و سبد سازی.