اختلال شخصیت بردرلاین

اختلال شخصیت بردرلاین : اختلال شخصیت مرزی وضعیتی است که با بی ثباتی و تکانشگری مشخص می شود. این اصطلاح از قرار گرفتن در “مرز” روان پریشی سرچشمه می گیرد – به نظر می رسد کسانی که این بیماری را دارند، حس متفاوتی از واقعیت دارند. بی ثباتی در روابط، عواطف و خودپنداره آشکار می […]


اختلال شخصیت بردرلاین : اختلال شخصیت مرزی وضعیتی است که با بی ثباتی و تکانشگری مشخص می شود. این اصطلاح از قرار گرفتن در “مرز” روان پریشی سرچشمه می گیرد – به نظر می رسد کسانی که این بیماری را دارند، حس متفاوتی از واقعیت دارند.

بی ثباتی در روابط، عواطف و خودپنداره آشکار می شود. افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  که از رها شدن وحشت دارند، به نزدیکان خود می چسبند، میل به اطمینان و اعتبار دارند و از تغییرات به ظاهر کوچک ناراحت می شوند. آشفتگی در احساسات و خودپنداره می تواند شامل طغیان خشم، نوسانات شدید خلقی، ناامیدی، پارانویا، خودآزاری و خودکشی باشد. ۱۰ درصد از مبتلایان به این بیماری بر اثر خودکشی می میرند.

شخصیت بردرلاین  اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود..

متعهد شدن به درمان با صبر و حوصله می تواند به این افراد   کمک کند تا از این وضعیت عبور کنند. اشکال مختلف درمان،     می تواند به افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  کمک کند تا زندگی رضایت بخشی داشته باشند.

علائم و نشانه ها

برای تشخیص شخصیت بردرلاین ، یک فرد باید حداقل پنج مورد از علائم زیر را داشته باشد که توسط یک متخصص سلامت روان بر اساس DSM-5 تعیین شده است.تلاش های دیوانه وار برای جلوگیری از رها شدن واقعی یا خیالی.الگویی از روابط ناپایدار و شدید که با تناوب بین افراطی ایده آل سازی و کاهش ارزش مشخص می شود.اختلال هویت: خودانگاره یا احساس خود به طور مشخص و مداوم ناپایدار.تکانشگری در حداقل دو زمینه که به طور بالقوه به خود آسیب می رسانند (خرج کردن، رابطه جنسی، سوء مصرف مواد، رانندگی بی احتیاطی، یا پرخوری).رفتار یا تهدیدهای مکرر خودکشی یا رفتار آسیب‌رسان به خود.بی ثباتی خلق و خو (دیسفوری، تحریک پذیری یا اضطراب).احساس پوچی مزمنعصبانیت نامناسب و شدید یا مشکل در کنترل خشم.افکار پارانوئیدی گذرا مرتبط با استرس یا علائم شدید تجزیه ای.

چگونه می توانم تشخیص دهم که فردی دارای اختلال شخصیت مرزی است؟چه در خلق و خوی و چه در روابط، بی ثباتی مشخصه شخصیت بردرلاین  است. ممکن است فرد دارای نوسانات خلقی گسترده باشد و از ستایش و عشق پراکنده به انتقاد و سرزنش شدید تبدیل شود. در لحظات خشم، آنها ممکن است کارهایی مانند فریاد زدن در ملاء عام بر سر شما، کتک زدن یا آسیب رساندن به خود انجام دهند – کارهایی که دیگران در شرایط مشابه انجام نمی دهند. ترس از رها شدن ممکن است به صورت دائمی، چسبیدن یا دستکاری رابطه ای که با شخص دیگری دارید ظاهر شود. اگر فرد این رفتارها را به عنوان یک الگو نشان دهد، ممکن است شخصیت بردرلاین  داشته باشد.در اینجا چند سرنخ دیگر وجود دارد که باید در کلمات، احساسات و رفتارهای فرد جستجو کنید که می تواند اختلال شخصیت مرزی را شناسایی کند.

آیا شخصیت بردرلاین  در زنان و مردان متفاوت ظاهر می شود؟

بله، به نظر می رسد شخصیت بردرلاین  در زنان و مردان متفاوت ظاهر می شود. با توجه به رفتار تکانشی، مردان تمایل به مصرف مواد، رفتار ضد اجتماعی و اختلالات انفجاری متناوب دارند در حالی که زنان اغلب دارای اختلالات خوردن هستند. مردان ممکن است رفتار های خود ازاری مانند   بریدن به اشکال متنوع تری از جمله کبودی، ضربه زدن به سر و گاز گرفتن نیز دست بزنند.  زنان نسبت به مردان  بیشتر به دنبال درمان و دارو هستند در حالی که مردان بیشتر به دنبال درمان  مصرف مواد هستند. هم مردان و هم زنان با سطوح مساوی پریشانی عاطفی وارد درمان می شوند.

 

علل و عوامل خطر

ریشه های اختلال شخصیت بردرلاین هنوز به طور کامل شناخته نشده است. همانطور که در مورد بسیاری از بیماری های روانی وجود دارد، به نظر می رسد که این امر ناشی از تعاملات پیچیده بین زیست شناسی و محیط است.این اختلال دارای یک مؤلفه ژنتیکی قوی است، زیرا طبق DSM-5، این عارضه در افرادی که بستگان درجه اول آنها شخصیت بردرلاین  دارند، ۵ برابر بیشتر است. تعادل فعالیت در مناطق کلیدی مغز – یعنی قشر جلوی مغز و آمیگدال – ممکن است در افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  تغییر کند. شرایط زندگی نیز نقش مهمی ایفا می کند، زیرا شخصیت بردرلاین  در کسانی که مشکلات دوران کودکی را تجربه کرده اند، مانند سوء استفاده یا رها شدن، شایع تر است.

آیا این  اختلال   در زنان شایع تر است؟

تحقیقات گذشته نشان داده است که شخصیت بردرلاین  در زنان سه برابر بیشتر از مردان رخ می دهد. با این حال تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که این نرخ ها ممکن است در واقع  برابر باشند. اختلافات گذشته ممکن است به دلیل این وضعیت باشد که در مردان و زنان متفاوت ظاهر می شود، سوگیری تشخیصی، و بیشتر زنانی که به دنبال درمان هستند. بنابراین مهم است که به یاد داشته باشید که مردان و زنان، و افراد از هر نژاد، با شخصیت بردرلاین  دست و پنجه نرم می کنند.

چه تغییرات مغزی با اختلال شخصیت مرزی مرتبط است؟

شیوه ای که افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  دنیا را تجربه می کنند ممکن است منعکس کننده یک نقص در پویایی مغز باشد. به طور معمول، قشر جلوی مغز، بخشی از پیش‌مغز که مسئول خودکنترلی و تصمیم‌گیری است، بر سیستم لیمبیک، مجموعه‌ای از نظر تکاملی باستانی از نواحی مغز که احساسات اولیه مانند ترس را ایجاد می‌کند، کنترل می‌کند. اما به نظر می رسد افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  ورودی کمتری از قشر جلوی مغز به آمیگدال دارند. این منجر به آمیگدال بیش فعال می شود – درک تهدید و طرد در جایی که دیگران این کار را نمی کنند.

عوامل خطر مهم برای اختلال شخصیت مرزی چیست؟

تصور می شد که از نظر تاریخی درمان شخصیت مرزی تقریبا غیرممکن است. اما امروزه متخصصان تشخیص می‌دهند که این بیماری با رویکرد های مختلف روان درمانی  قابل درمان است و زندگی افراد مبتلا به شخصیت مرزی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.اولین خط درمان برای شخصیت بردرلاین  رفتار درمانی دیالکتیکی است که به بیماران می آموزد که عدم اطمینان عاطفی و پریشانی را همراه با مهارت های مقابله ای برای تنظیم احساسات و ایجاد روابط پایدار تحمل کنند. سایر اشکال درمانی نیز می توانند موثر باشند. درمان شناختی رفتاری الگوهای فکری تحریف شده را هدف قرار می دهد. روان درمانی متمرکز بر انتقال به بیماران کمک می کند تا از طریق چالش های عاطفی که باعث رفتار مرزی می شوند، کار کنند. و درمان مبتنی بر ذهنیت به بیماران کمک می کند تا کنجکاوی در مورد حالات روانی دیگران را به دست آورند تا از دیدگاه دیگری بررسی کنند.علاوه بر درمان، ممکن است داروهایی برای کمک به رفع علائمی مانند اضطراب یا افسردگی تجویز شود.

آیا افراد اختلال شخصیت مرزی می توانند  بهبود یابند؟

بهبودی ممکن است، اما نیاز به درمان طولانی مدت دارد. یک مطالعه ۱۰ ساله نشان داد که ۸۵ درصد از مبتلایان به شخصیت بردرلاین  در پایان مطالعه در حال بهبودی بودند. این افراد همچنین توانایی های اجتماعی شان بهتر شده بود، اگرچه در مجموع هنوز با مشکلاتی مواجه بودند. چگونه درمان می تواند به افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  کمک کند تا دیدگاه خود را نسبت به روابط تغییر دهند؟

روابط با افرادی که   شخصیت بردرلاین  دارند

دوستی های نزدیک، عاشقانه و پیوندهای خانوادگی اغلب آن چیزی است که افراد مرزی بیشتر آرزو می کنند، و اغلب به سبک گردبادی حرکت می کنند تا دیگران را به دست آورند. اما حفظ صمیمیت یک چالش بزرگ است، زیرا این اختلال مظهر پارادوکس تلخی است: با رنج زیادی آرزوی نزدیکی دارند، اما ناامنی شدید آنها تمایل دارد عزیزترین افراد را از خود دور کند. علیرغم اقدامات خودشکوفایی که معمولاً انجام می‌دهند، غیرممکن نیست که برای حفظ صمیمیت خود از حد هیستریونیک فراتر بروند – و خود ثبات یک شریک اغلب شفابخش است.

آیا من با کسی که اختلال شخصیت مرزی دارد رابطه دارم؟

بی ثباتی  و نمایش از ویژگی های اصلی روابط با افراد مرزی هستند. ممکن است زمانی که آن فرد روحیه خوبی دارد احساس فوق العاده ای داشته باشید و زمانی که روحیه او خوب نیست، له شده باشید. افراد دارای خط مرزی به ترس از رها شدن با نیاز پاسخ می دهند، که ممکن است به صورت پیام های متنی چسبنده یا رفتارهای تعقیب کننده ظاهر شوند، یا ممکن است با خشم و عصبانیت پاسخ دهند. برای مثال، اگر شما دیر بیایید، یک قرار ملاقات را لغو کنید، یا با کسی صحبت کنید که او را رقیب می‌دانند، ممکن است نسبت به نشانه‌های واقعی یا خیالی طرد یا رها شدن هوشیار باشند. احساس بی اعتمادی مداوم ممکن است منجر به تحریف حس واقعیت و پارانویا شود.

چگونه می توانم از همسر مبتلا به  شخصیت بردرلاین حمایت کنم؟

حتی کسانی که از اختلال شخصیت بردرلاین  بهبود می یابند بعید است هرگز همسر و دوست کم هزینه ای باشند. دوستانشان باید مهارت هایی مانند مدیریت استرس، مراقبت از خود و حفظ مرزهای خوب را توسعه دهند تا بتوانند در حین کمک به شریک زندگی خود مراقب خود باشند.نکات زیر می تواند به یک عزیز مبتلا به شخصیت بردرلاین  کمک کند و ارتباط را تقویت کند:• تا زمانی که شریک زندگیتان احساس آرامش و امنیت نکند، از بحث و گفتگو در مورد تعارضات در رابطه خود پرهیز کنید.• کنجکاو باشید و از او بپرسید که چه احساسی دارد.• تاکید کنید که برای هر دوی شما اشکالی ندارد که کامل نباشید.• افراد مبتلا به شخصیت بردرلاین  ممکن است برای نزدیک نگه داشتن شما تهدید به خودکشی یا خودآزاری کنند. اگر تنها به این دلیل که نگران هستید که او نمی تواند بدون شما دوام بیاورد، با او می مانید، وقت آن است که به دنبال کمک باشید. زوج درمانی می تواند محیطی امن برای بیان تاثیر رفتار فرد بر زندگی شما باشد  .

 

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.