بازی کردن با کودکان یک تیر وچند نشان

بازی کردن با کودکان یک تیر وچند نشان : بعنوان یک والد شاید بارها این جمله را به کودکتان گفته باشید که چقدر بازی می کنی؟ خسته نشدی؟ همه زندگیت شده بازی کردن! معمولاً والدین از توانایی و انرژی زیاد کودکشان برای بازی کردن تعجب می کنند و ممکن است به او لقب بازیگوش یا […]


بازی کردن با کودکان یک تیر وچند نشان : بعنوان یک والد شاید بارها این جمله را به کودکتان گفته باشید که چقدر بازی می کنی؟ خسته نشدی؟ همه زندگیت شده بازی کردن!

معمولاً والدین از توانایی و انرژی زیاد کودکشان برای بازی کردن تعجب می کنند و ممکن است به او لقب بازیگوش یا سر به هوا را بدهند چون به نظر می رسد کودک بغیر از بازی کردن به چیز دیگری توجه زیادی نشان نمی دهد.

واقعیت این است که بازی کردن زندگی کودک است و زبان کودک و ابزار او برای شناخت دنیای پیرامونش به شمار می رود.

کودکان قادر نیستند از استدلال و مهارت های کلامی برای ابراز احساسات، افکار و رفتارهایشان استفاده کنند. آنها فاقد پختگی شناختی لازم برای بیان و تفسیر احساسات خود به شیوه بزرگسالان هستند. کودکان در بازی اقتدار و قدرتی به دست می آورند که در دنیای عادی فاقد آن هستند. در جریان بازی کودک خود، مدیر راهنماست. قاعده می سازد و اقدام به خلق جهانی می کند بر آن تسلط می یابد و مهارت های اجتماعی را از طریق آن کسب می کند.

از طریق بازی به صورت نمادین بر ضربه ها و فشارهایی که احساس خوشحالی را از وی سلب کرد، فائق می آید. والدین به خوبی می توانند از این ابزار خوشایند برای بهبود تعامل با کودک، آموزش های مختلف، اصلاح رفتارهای کودک و حتی افزایش هوش او کمک بگیرد.

در بزرگسالی نیز بسیاری از درس ها از طریق بدن آموخته می شود. ما هیچگاه برای یادگیری رانندگی یا شنا از کتاب راهنما استفاده نمی کنیم بلکه آنها را از طریق بدنمان می آموزیم و وقتی مفهوم یا رفتاری از این طریق آموخته شود هرگز فراموش نخواهد شد.

پس اگر برای آموزش عدد ۵ کودک ما ۵ بار بالا و پایین بپرد یا ۵ بار توپی را به هوا پرتاب کند بهتر از انست که یکجا نشسته و به تصویر ۵ مشکلات روی کتابش چم بدوزد.

می توان با بازی کردن مهارت های دیداری-فضایی، کلامی، ریاضی، حرکتی و تعاملات اجتماعی را به کودکانمان به گونه ای آموزش دهیم به علاوه بر لذت بردن از فعالیت آموزشی، مطالب به صورت پایدار در ذهن آنها باقی بماند.

امروزه از بازی کردن هدفمند برای کمک به کودکانی که مشکلات رفتاری یا اختلالات مختلف همچون اختلالات اضطرابی یا خلقی دارند نیز استفاده می شود. بازی درمانی یکی از روشهای مفیدی و قابل اعتماد در درمان کودکان است که طی ۶۰ سال گذشته بسیار بدان پرداخته شده و پشتوانه پژوهشی زیادی آنرا حمایت می کند.

به قول یکی از نظریه پردازان روانشناسی کودک «وینی کات»:

تنها با استفاده از بازی کردن است که کودک به طور انفرادی خلاقیت به خرج می دهد و کل شخصیتش را به فعل در می آورد و تنها در حین خلاقیت است که فرد خود را کشف می کند و این اتفاقات تنها در ضمن بازی کردن روی می دهد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.