باورهای رایج اما نادرست در مورد اتیسم

کودکان طیف اتیسم تمایلی به دوستی ندارند.  بدلیل ضعف مهارت های اجتماعی، ارتباط با همسالان ممکن است برای افراد اتیستیک دشوار باشد. شاید آنها خجالتی یا غیرصمیمی به نظر برسند، اما این تنها به این خاطر است که او نمی تواند درست به شیوه شما، ارتباط برقرار کند.  کودکان اتیستیک نمی توانند احساس یا هیجانی […]


کودکان طیف اتیسم تمایلی به دوستی ندارند.
✅ بدلیل ضعف مهارت های اجتماعی، ارتباط با همسالان ممکن است برای افراد اتیستیک دشوار باشد. شاید آنها خجالتی یا غیرصمیمی به نظر برسند، اما این تنها به این خاطر است که او نمی تواند درست به شیوه شما، ارتباط برقرار کند.

🚫 کودکان اتیستیک نمی توانند احساس یا هیجانی (شادی یا غم) را ابراز کنند.
✅ اختلال اتیسم مانع تجربه هیجاناتی که شما احساس می کنید، نمی شود. اتیتنها سبب می شود او احساساتش را به شیوه های دیگری به شما بروز دهد.

🚫 افراد طیف اتیسم نمی توانند احساسات دیگران را درک کنند.
✅ اختلال طیف اتیسم بر توانایی فرد در درک نشانه های ارتباطات بین فردی غیرکلامی اثرگذار است، بنابراین فرد دارای اتیسم ممکن است نتواند ناراحتی شما را تنها از تن صدایتان یا از حالت بدنیتان تشخیص دهد، اما هنگامی که از روش های مستقیم تر برای نشان دادن هیجانات استفاده می شود، انها راحت می توانند همدردی کنند.

🚫 همه افراد طیف اتیسم، عقب ماندگی ذهنی دارند.
✅ در خیلی از مواقع اتیسم در کنار چالش ها، توانمندی های ویژه ای را با خود به همراه دارد. بسیاری از افراد دارای اتیسم بهره هوشی نرمال تا بالای دارند، برخی از افراد اتیستیک در ریاضی، موسیقی و یا سایر حرفه ها ماهر و برتر هستند. .

🚫 افراد دارای اتیسم دقیقا شبیه شخصیت داستین هافمن در فیلم مرد بارانی هستند.
✅ از آنجایی که اختلال اتیسم طیف است، ویژگی های آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. توانمندی ها و محدودیت های یک فرد اتیستیک، لزوما نشان دهنده ضعف ها و توانمندی های فرد دیگر نیست.

🚫 کودکانی که برخی از علائم اتیسم را نشان می دهند، تنها عجیب هستند و به روند رشد طبیعی خود باز می گردند.
✅ اتیسم ناشی از شرایط بیولوژیکی است که بر رشد مغز اثرگذار است و برای بسیاری از افراد، در تمام طول عمر ادامه می یابد. .

🚫 اتیسم تنها در کودکان دیده می شود.
✅ کودکان دارای اتیسم بزرگ می شوند و تبدیل به بزرگسالان اتیستیک می شوند.

🚫 اتیسم،تنها یک اختلال مغزی است.
✅ تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد اتیستیک ممکن است شرایطی مانند صرع، حساسیت غذایی، آلرژی ها و … داشته باشند. .

🚫 اتیسم، نتیجه والدگری غلط است.
✅ در دهه ١٩۵٠، فرضیه مادران یخچالی مطرح شد که میگفت اتیسم ناشی از مادرانی است که گرمای عاطفی لازم را ندارند. این نظریه سالهاست که رد شده است.

🚫شیوع اتیسم در ۴٠ سال اخیر با یک نرخ ثابتی رو به افزایش است.
✅ شیوع اتیسم در ٢٠ سال اخیر تا ۶٠٠ درصد افزایش یافته است. در ١٩٧۵، تخمین زده شد که از هر ١۵٠٠، یک نفر اختلال طییف اتیسم دارد. در سال ٢٠١۴، از هر ۵٩ نفر، یک نفر اتیسم دارد.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.