تاثیر رسانه های جمعی بر روابط عاطفی ما

 تاثیر رسانه های جمعی بر روابط عاطفی ما : در ابتدای این بحث لازم است درباره ی فانتزی صحبت کنیم : تنها راه ارام شدن افراد از کودکی داشتن فانتزی است ، با داشتن فانتزی دنیای خشن بیرون را تلطیف واز ان به عنوان مسکن استفاده میکنیم. خوبی و بدی تسکین یافتن توسط فانتزی به […]


 تاثیر رسانه های جمعی بر روابط عاطفی ما : در ابتدای این بحث لازم است درباره ی فانتزی صحبت کنیم : تنها راه ارام شدن افراد از کودکی داشتن فانتزی است ، با داشتن فانتزی دنیای خشن بیرون را تلطیف واز ان به عنوان مسکن استفاده میکنیم.

خوبی و بدی تسکین یافتن توسط فانتزی به این گونه است که در کنار ارامشی که به همراه دارد، ایجاد اعتیاد و وابستگی میکند. خیلی از افراد به خشم ، غم ،ادرنالین ، ترس  ، موضوعات جنسی و …. اعتیاد پیدا میکنند.

بزرگترین تمرکز رسانه جمعی نیز بر ایجاد فانتزی است و به مرور زمان اطلاعات غیر واقعی در اختیار ما قرارمیدهد که ما نیازی به ان نداریم مثل مد ، تبلیغات ،فرهنگ سازی ، بلد شدن یک موضوع خاص ، لایف استایل و..

میزان استفاده از رسانه های جمعی( فیس بوک اینستاگرام و…) در کشورهای مختلف عموما برای اطلاع رسانیست اما کشورهای جهان سوم که شرایط سختتری دارند اینگونه است که  برای ارام شدن به فانتزی بیشتری احتیاج دارند پس از این رسانه ها استقبال بیشتری میکنندتا کشورهای پیشرفته تر.

بر اثر رسانه های جمعی اسیبها وتهدیدهایی ایجاد میشوند مثل :

مفهومی به نام حسادت : حسادتی که باعث افزایش خشم میشود، معمولا افراد از دیدن ویترین مصنوعی دیگران دچار حسادت و خشم میشوند.

دسترس پذیر کردن حتی دور ترین افراد : باعث فاصله گرفتن از مهارتهای ارتباطی میشود کسانی که اعتیاد به رسانه جمعی پیدا میکنند به مرور مهارت ارتباطی خود را از دست میدهند وباعث ایجاد انزوای اجتماعی میشود . لذت تعامل اجتماعی بیشتر از چت و تلفن است.

فشار انلاین: انلاین بودن به معنای حضور داشتن است و باعث ایجاد فشار برای جواب دادن بعد از سین کردن پیام میشود

تحت تاثیر قرار گرفتن روش جدا شدن: جدایی را سختتر میکند

توهم کنترل: احساس کنترل راجع به رابطه ، اجتماع و…را میدهد چون اطلاعات زیادی به ما میدهدولی این اطلاعات نظارتی هستند نه کنترلی یعنی به شکل منفعلانه ای ناظر طرف مقابل هستیم ولی اراده ای بر کنترل ان نداریم.

 

*شخصیتهای مختلف در فضای مجازی چگونه رفتار میکنند؟

شخصیت نمایشی: به شدت خود را نشان میدهند، فعالند، برایشان لایک خیلی مهم است ، فارغ از جنسیت اغواگرند واین اغواگری معمولا به سکس ختم نمیشود.

خودشیفته ها( نارس): خود رانشان میدهند.تمرکز زیادی روی دستاوردهایشان دارند .پیج شان پیغام ریزی دارد که دیگران برایم مهم نیستند .نگاه تحقیر امیزی دارند حتی در کامنتها

پارانوئید: پیجهای متعدد ومخفی دارند و به شدت مبهمند.

اسکیزوئید: معمولا از رسانه اجتماعی کناری میگیرند وبرایشان مهم نیست و فعالیتی ندارند در این زمینه ها

اجتنابی: زیاد فعالیت ندارند به شدت میترسند و نگران ترد شدن هستند .معمولا پست نمیگذارند

وسواسی: به شدت منظمند پستهایشان الگوی مشخصی دارد به ادمها اهمیت میدهند به پیامها حتما جواب میدهند چون فشار زیادی رویشان هست فعالیتشان کم است

بردر لاین( مرزی) : خشم زیادی دارند دائم در حال فالو و انفالو کردن دیگرانند  معمولا توهین امیز مینویسند پستهای پر خطر و هنجار شکن میگذارند. اغواگرند و این اغواگری معمولا به سکس ختم میشود

سایکوپاد(ضد اجتماعی): هنجارشکنی زیاد دارند به شدت دروغند برای ارتباط گرفتن حاضرند هر دروغی بگویند.

وابسته: بلاتکلیفند دائم درگیر پروسه ی فرار- صمیمیت هستند از صمیمیت میترسند همیشه حسی بین عسق و نفرت دارند

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.