تقویت تفکر انتقادی

تقویت تفکر انتقادی  : تفکر انتقادی هنر استفاده از عقل برای تجزیه و تحلیل ایده ها و کاوش عمیق تر برای دستیابی به پتانسیل واقعی است. تفکر انتقادی بیشتر فکر کردن یا سخت اندیشی نیست بلکه در مورد بهتر فکر کردن است. تقویت مهارت های تفکر انتقادی می تواند یک عمر کنجکاوی فکری را بازتاب […]


تقویت تفکر انتقادی  : تفکر انتقادی هنر استفاده از عقل برای تجزیه و تحلیل ایده ها و کاوش عمیق تر برای دستیابی به پتانسیل واقعی است. تفکر انتقادی بیشتر فکر کردن یا سخت اندیشی نیست بلکه در مورد بهتر فکر کردن است. تقویت مهارت های تفکر انتقادی می تواند یک عمر کنجکاوی فکری را بازتاب کند. تفکر انتقادی نیاز به نظم و انضباط زیادی دارد. ماندن در مسیر، ترکیبی از رشد مداوم، انگیزه و توانایی نگاه صادقانه به خودتان، حتی در مواجهه با برخی حقایق ناراحت کننده را می طلبد.

برای اینکه مهارتهای تفکر انتقادی خود را رشد دهید در گام نخست باید مهارت های پرسشگری خود را تقویت کنید. فرضیات خود را زیر سوال ببرید ما تقریباً در مورد همه چیز فرضیات زیادی مطرح می کنیم. این موضوع باعث میشود تا مغز ما قطعات خاصی از اطلاعات را پردازش کند و با زندگی روزمره درکنار یکدیگر کنار می آییم. می توان گفت که آنها اساس چارچوب انتقادی ما هستند. اما اگر این فرضیات نادرست، یا حداقل کاملاً صادق نبودند، چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت کل سیستم باید دوباره ساخته شود، از پایین به بالا. زیر سوال بردن مفروضات به چه معناست؟ انیشتین این فرض را زیر سوال برد که قوانین حرکت نیوتنی می تواند جهان را به دقت توصیف کند. او یک چارچوب کاملاً جدید برای نگاه کردن به جهان با توصیف مجدد آنچه که فکر می کرد اتفاق افتاده است، از ابتدا ایجاد کرد. ما می توانیم مفروضات را به روشی مشابه زیر سوال ببریم. چرا صبح‌ها حتی وقتی گرسنه نیستیم احساس نیاز به خوردن می‌کنیم؟ چرا تصور می کنیم که شکست می خوریم در حالی که حتی تلاش نکرده ایم؟ چه فرضیات دیگری را بدیهی می دانیم که ممکن است با بررسی بیشتر از بین برود؟

تا زمانی که خودتان آن را بررسی نکرده اید، از اطلاعات مربوط به مرجع استفاده نکنید. به جای بررسی مجدد همه چیزهایی که هر کسی می گوید، ما تمایل داریم اطلاعات را به عنوان منبع قابل اعتماد یا غیرقابل اعتماد برچسب گذاری کنیم. این ما را از بررسی مجدد هر اطلاعاتی که به دستمان می رسد باز می دارد و در زمان و انرژی صرفه جویی می کند. اما همچنین ما را از رسیدن به عمق چیزهایی که تصور می کنیم از یک منبع قابل اعتماد می آیند، باز می دارد، حتی اگر اینطور نباشد. فقط به این دلیل که در یک مجله منتشر شده یا از طریق تلویزیون پخش شده است، به این معنی نیست که لزوماً درست است. عادت کنید از غریزه خود برای بررسی اطلاعات مشکوک استفاده کنید. اگر توضیح قانع نشدید، از فرد بخواهید توضیح بیشتری بدهد. اگر حقیقتی را زیر سوال نمی برید، درباره آن بخوانید یا خودتان آن را آزمایش کنید. به زودی، حس بسیار خوبی از آنچه که مستحق تحقیق بیشتر است و آنچه که در قضاوت خود مصمم کرده اید که درست است، ایجاد خواهید کرد.

همه چیز را زیر سوال ببرید. سوال پرسیدن به طور قطع رکن اساسی تفکر انتقادی است. اگر نمی‌دانید چه سؤالاتی را بپرسید، بهتر است در وهله اول سؤالات را نپرسید، چون اینگونه پاسخی که مد نظرتان است را دریافت نمی کنید .یافتن پاسخ سنجیده همان چیزی است که تفکر انتقادی در پی آن است. رعد و برق چگونه پدید می آید؟ چگونه از آسمان استرالیا ماهی شروع به باریدن کرد؟ چگونه می توانیم برای مبارزه با فقر جهانی گام های معناداری برداریم؟ چگونه تولید تسلیحات هسته ای را در سراسر جهان از بین ببریم؟

در گام بعدی برای توسعه تفکر انتقادی شما باید به تنظیم دیدگاه‌تان بپردازید. نخست تعصبات خود را درک کنید. قضاوت انسان می تواند ذهنی، ضعیف و کینه توزانه باشد. مطالعات اخیر نشان می دهد والدینی که اطلاعات صحیحی در مورد ایمنی واکسن ها به آنها داده شده است، کمتر احتمال دارد که فرزندان خود را واکسینه کنند. چرا؟ فرضیه این است که والدینی که این اطلاعات را دریافت می کنند، می پذیرند که این اطلاعات درست است و عوارض آن را نیز در نظر می گیرند و این به عزت نفس آنها آسیب می زند – چیزی که برای اکثر مردم بسیار مهم است.

در  جهت رشد تفکر انتقادی به چند حرکت پیش رو فکر کنید. فقط به یک یا دو قدم جلوتر توجه نکنید. شما یک استاد بزرگ شطرنج هستید که با فردی که توانایی فکر کردن به ده ها حرکت پیش رو دارد، با صدها تغییر دوئل می کند. شما باید هوش خود را با او مطابقت دهید. سعی کنید حوادث احتمالی که در آینده رخ می دهد را تصور کنید. جف بزوس، مدیر عامل شرکت آمازون، به خوبی مزایای فکر کردن در چند قدم جلوتر را درک کرد. او در مجله ورد در سال ۲۰۱۱ عنوان کرد: “اگر هر کاری که در حال انجام آن هستید در یک افق زمانی سه ساله راه می افتد، در این صورت با افراد زیادی رقابت می کنید. اما اگر مایلید روی یک افق زمانی هفت ساله سرمایه گذاری کنید، شما اکنون در حال رقابت با کسری از این افراد هستید، زیرا تعداد کمی از شرکت ها مایل به انجام این کار هستند.” هنگامی که کیندل برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به فروشگاه ها آمد، بیش از سه سال در حال توسعه بود، در زمانی که  ای ریدرز در رادار هیچ کسی نبود.

کتاب های عالی بخوانید. هیچ چیز بهتر از تحول یک کتاب عالی نیست. چه موبی دیک باشد چه فیلیپ کی دیک، نوشته‌های عالی این قدرت را دارند که به بحث (ادبیات)، روشنگری (غیرداستانی)، یا آزادسازی احساسات (شعر) بپردازند. و خواندن فقط برای اهل کتاب نیست. ایلان ماسک، غول فناوری، گفت که او در علم موشک تقریباً با «خواندن و پرسیدن سؤال» تسلط پیدا کرده است.

خودت را جای دیگران بگذار همدلی می تواند به شما کمک کند تا مهارت های تفکر انتقادی خود را توسعه دهید. چه بهبود تاکتیک های مذاکره یا درک بهتر ادبیات، قرار دادن خود به جای دیگران به شما کمک می کند تا انگیزه ها، آرزوها و آشفتگی های آنها را تصور کنید. شما می توانید از این اطلاعات برای به دست آوردن اهرم، متقاعد کننده یا صرفاً تبدیل شدن به فرد بهتری استفاده کنید. همدلی نیازی به بی عاطفه بودن ندارد.

حداقل ۳۰ دقیقه در روز را برای بهبود عملکرد مغز خود اختصاص دهید. ۳۰ دقیقه در روز پرمشغله خود اختصاص دهید تا مغز خود را براق و قدرتمندتر کنید. ده ها راه وجود دارد که می توانید این کار را انجام دهید. در اینجا فقط چند ایده وجود دارد: یک مشکل را در روز حل کنید.کمی از زمان خود را صرف کشف یک مشکل کنید و سپس برای حل آن تلاش کنید. مشکل می تواند نظری یا شخصی باشد. زمانی را به ورزش مداوم اختصاص دهید. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی – به اندازه پیاده روی در محله – می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. انواع غذاها را امتحان کنید. آووکادو، زغال اخته، ماهی آزاد وحشی، آجیل و دانه ها، و همچنین برنج قهوه ای نقش مهمی در حفظ سلامت مغز شما دارند.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.