خیانت دوستی: بررسی تاثیرات عاطفی و روحی روانی ناشی از خیانت از جانب اشخاصی که به آن ها اعتماد داریم.

خیانت دوستی خیانت دوستی: در اینجا نمونه هایی از خیانت های دوستی و تأثیر آنها بر ما آورده شده است. مردم انتظاراتی از دوستی دارند، از جمله حمایت، احترام، وفاداری، رفتار متقابل یا ارتباط. احساس خیانت وجود دارد زیرا انتظارات دوستی نقض می شود. وقتی دوستی به ما خیانت می کند، می تواند باعث ایجاد […]


خیانت دوستی

خیانت دوستی: در اینجا نمونه هایی از خیانت های دوستی و تأثیر آنها بر ما آورده شده است.

مردم انتظاراتی از دوستی دارند، از جمله حمایت، احترام، وفاداری، رفتار متقابل یا ارتباط.

احساس خیانت وجود دارد زیرا انتظارات دوستی نقض می شود.

وقتی دوستی به ما خیانت می کند، می تواند باعث ایجاد طیفی از احساسات منفی از جمله شوک، از دست دادن و اندوه شود.

در بهترین حالت، دوستی ها می توانند پیوندهای شگفت انگیزی باشند، احساس تنهایی و کسالت را از بین ببرند و حس تعلق، مراقبت و اعتماد را تقویت کنند. اما در بدترین حالت، خیانت، استثمار و دستکاری دوستان نه تنها عزت نفس بلکه جهان بینی او را نیز تهدید می کند.

احساس خیانت، که به عنوان “آسیب دیده شدن از اقدامات عمدی افرادی که به آنها اعتماد داریم” (راچمن، ۲۰۱۰)، می تواند شامل مجموعه ای از رفتارهای دوستی باشد. این اقدامات می توانند گسترده و متنوع باشند تا زمانی که تأثیر عاطفی داشته باشند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

یکی از دوستان مکالمه خصوصی شما را با دیگران به اشتراک می گذارد.

این ممکن است شکاف عمیقی در آنچه که ممکن است برای ادامه گفتن به آن دوست انتخاب کنیم و این احساس ایجاد کند که اعتماد ما شکسته شده است. اگر دوست توضیحی در مورد اینکه چرا اطلاعات خصوصی را با دیگران به اشتراک گذاشته است ارائه دهد، ممکن است کمی مهلت ایجاد کند، اما این احساس که ممکن است قابل اعتماد نباشند ممکن است همچنان باقی بماند. اگر آنها توضیح ندهند، این فقط احساس ناراحتی را بیشتر می کند.

یک دوست از یک نقطه عطف مهم حمایت نمی کند.

دستیابی به نقاط عطف مهم، مانند ارتقای شغلی، عروسی، یا رسیدن به یک هدف خاص، نیازمند تلاش و فداکاری است. دوستی که حمایت نمی‌کند می‌تواند به او بگوید که یا به اندازه کافی به آن شخص یا دوستی اهمیت نمی‌دهد یا ممکن است در واقع بهترین را برای ما نخواهند، که باعث ایجاد فاصله عاطفی می‌شود.

دوستی از شناسایی یا عذرخواهی برای عملی که ممکن است به شما صدمه زده باشد امتناع می کند.

وقتی برای دوستی توضیح می‌دهیم که گفتار یا اعمال او به ما آسیب رسانده است و او تأثیر اعمال خود را رد می‌کند، انکار می‌کند یا از تشخیص آن خودداری می‌کند، احساس بی‌اعتباری، بی‌اعتنایی، و زیر سؤال بردن دوستی پاسخ‌های طبیعی است.

دوستی که فقط زمانی دوستی شما را تقویت می کند که برای آنها راحت باشد.

به عنوان مثال، دوستی که فقط می‌خواهد در مکانی نزدیک به هم جمع شوند یا از شما می‌خواهد که آنها را بردارید، ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که از حسن نیت یا سخاوت شما سوء استفاده می‌شود. در حالی که یک دوستی مبتنی بر راحتی یک طرفه ممکن است “عمدی” نباشد، امتناع از رفتار متقابل مطمئناً می تواند باعث ایجاد حس ناامیدی و عدم تعادل درک شده در اعمال یا حرکات دوستی در دوستی شود، در اصل از خود بپرسند: “اگر آنها می خواستند [جای خالی را پر کنند]، می کردند.”

دوستی که درخواست منطقی برای پشتیبانی را رد می کند.

امتناع یک دوست از یک درخواست معقول برای حمایت ممکن است باعث ایجاد حس خیانت به انتظارات دوستی، به ویژه رفتار متقابل شود، اگر ممکن است به روش های مشابه به دوستی کمک کرده باشیم.

چهار راه برای نشان دادن حمایت اجتماعی وجود دارد که همگی ممکن است حس مشابهی از خیانت ایجاد کنند:

عاطفی:

برای مثال نشان دادن مراقبت و همدلی، مانند ارائه شانه ای برای گریه کردن.

ابزاری:

ارائه پشتیبانی ملموس، مانند دادن رزومه به یک دوست برای یک موقعیت باز در محل کار یا آوردن مواد غذایی به یک دوست با پای شکسته.

اطلاعاتی:

دادن توصیه های مفید در صورت نیاز، مانند صحبت کردن با یک دوست در مورد مشکلی که ممکن است با آن مواجه باشد.

ارزیابی:

ارائه اطلاعاتی که ممکن است به یک دوست در ارزیابی مثبت خود کمک کند، مانند تشویق آنها برای درخواست شغل، حتی اگر ممکن است تمام شرایط لازم را نداشته باشند.

در میان همه این مثال‌ها، احساس خیانت وجود دارد زیرا انتظارات دوستی – حمایت، احترام، وفاداری، معیارهای اخلاقی مشترک، صداقت، رفتار متقابل یا ارتباط واقعی – نقض می‌شود. احساسات حاصل ممکن است احساس استثمار، دستکاری، یا بدتر از آن، احساس شک به خود (پرسیدن «چرا من») باشد. در واقع، آسیب ناشی از خیانت همچنین می‌تواند باعث ایجاد باورهای منفی در مورد احساس امنیت و اعتماد ما در مقیاس وسیع‌تر شود.

طبق تحقیقات راخمن، خیانت می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود که اثرات گسترده‌ای از جمله شوک، از دست دادن و اندوه، مشغله‌های بیمارگونه، آسیب‌دیدگی عزت نفس، شک به خود و خشم دارد.

در واقع، خیانت در دوستی‌ها، انرژی ذهنی، عاطفی و جسمی فرد را با جستجوی راه‌هایی برای عبور از پیچیدگی‌های تازه پدید آمده در حفظ پیوند با افرادی که همان تعریف دوست بودن را رعایت نکرده‌اند، تخلیه می‌کند. بنابراین، اگر بخواهیم دوستی را حفظ کنیم، ممکن است اساساً اعتماد نکنیم.

اگر با خواندن این مطلب متوجه شدید که در حال ارزیابی یک دوستی هستید، کمی فاصله بگیرید.