رهایی از رابطه سمی

رهایی از رابطه سمی : دوست داشتن کودکی که دوستش دارید :۳ کلمه قدرتمند برای رهایی از یک رابطه سمی : حرکت از ناامیدی و حفظ خود به یک زندگی عاطفی سالم تر. قرار گرفتن در یک رابطه مسموم، شما را در معرض آسیب دیدن و ناراحتی  های ناشی از آن قرار می دهد. طرفین […]


رهایی از رابطه سمی : دوست داشتن کودکی که دوستش دارید :۳ کلمه قدرتمند برای رهایی از یک رابطه سمی : حرکت از ناامیدی و حفظ خود به یک زندگی عاطفی سالم تر.

قرار گرفتن در یک رابطه مسموم، شما را در معرض آسیب دیدن و ناراحتی  های ناشی از آن قرار می دهد.

طرفین رابطه در رابطه  سمی کسانی هستند که سفت و سخت هستند ، دستکاری کننده ، کنترل کننده، و از یک ارتباط معنادار اجتناب  میکنند، پایدار و مثبت هستند.

دانستن ارزش خود هدیه ای است که به شما کمک می کند تا احساس قدرت کنید تا ادامه دهید.

اگر شما یکی از مجروحانی هستید که در   در یک رابطه سمی قرار دارید، ممکن است احساس کنید که از نظر عاطفی دچار خلا شده اید  و نیاز هایتان برآورده نمی شود. اگر مطمئن نیستید، این علائم ممکن است به شما کمک کند تا افکار خود را در مورد اینکه آیا در چنین رابطه‌ای هستید منظم کنید  و بدانید چگونه می‌توانید تغییراتی را که برای یافتن زندگی رضایت‌بخش‌تر روزانه نیاز دارید ایجاد کنید.

نشانه هایی که میگوید  شما در یک رابطه سمی هستید

رنجش های سخت

در روابط سالم، گاه به گاه دچار سوء تفاهم‌ها و آسیب‌ها می‌شویم و از آن‌ها عبور می‌کنیم. اگر نمی توانید در مورد رنجش ها ارتباط برقرار کنید و آنها را مدیریت کنید، این اغلب نشانه یک رابطه سمی است.

یکی از الگوهای رفتاری معمول در روابط سمی این است که یک طرف کینه‌های قدیمی را مطرح می‌کند، کینه‌ها را نگه می‌دارد، و این منجر به حواس‌پرتی، دوری و قطع ارتباط (آنها و شما) می‌شود. این سه مورد (حواس‌پرت شدن، احساس دوری و قطع ارتباط عاطفی)   رنجش‌های سفت و سخت تبدیل به احساسات منفی می‌شوند که با سرعت بخشیدن به   افکار سمی، شتاب می‌گیرند. متأسفانه، این منجر به شکست و از بین رفتن  روابط مکرر می شود.

 

 انتقاد و تحقیر

به گفته جان گاتمن  انتقاد و تحقیر در روابط عاشقانه بسیار مخرب است. نشانه‌های انتقاد و تحقیر ممکن است به شکل مسخره کردن  ظاهر شود. یکی از مراجعین  در پاسخ به اینکه همسرش از عادات خرج کردن بیش از حد او انتقاد می کرد، به شوهرش می گفت که او از نظر جنسی ناکافی است. یک آشفتگی کاملا سمی، مطمئنا. تحقیر   می تواند به شکل  انتقاد از دیگری در ملاء عام ظاهر شود. تجربه کسی که دوستش داشتید یا زمانی که دوستش داشتید، رگبارهای بی وقفه عیب یابی شما را از بین ببرد، بسیار آزاردهنده و از نظر عاطفی ناسالم است.

 

اجتناب ناامید کننده و آسیب زا

آیا شریک زندگی‌تان شما را با پیام‌ها و رفتارهای سرد و گرم گمراه می‌کند و باعث می‌شود که در مورد جایگاه واقعی تان در  زندگی‌اش سردرگم شوید؟ آیا شما را از محبت جسمانی محروم می کنند، اما بعد شکایت می کنند که بیش از حد نیازمند هستید؟ آیا از مراجعه به مشاوره امتناع می ورزند؟ اجتناب یک شکل بسیار منفعل-پرخاشگر از مسمومیت رابطه است و اغلب با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود.

“قدر من را بدانید.” مهم ترین گفتگوهایی که دارید با خودتان است. از زمانی که از خواب بیدار می شوید تا زمانی که به رختخواب می روید، نحوه فکر و احساس شما در مورد خود برای عزت نفس شما بسیار مهم است. گفتن “ارزش من را بدانید” از شما در برابر صدمات بیشتر محافظت می کند و به شما  جسارت می دهد تا از خود دفاع کنید.

دانستن ارزش خود به این معنی است که احساس خوبی نسبت به اینکه چه کسی هستید، چگونه رشد کرده اید و آنچه در رابطه عاشقانه خود ارائه می دهید، خوب است. یکی از مراجعین اخیر من ، متوجه شد که دانستن ارزش او به معنای اولویت دادن به سلامت عاطفی او است. دوست پسر سخت‌گیر و کنترل‌کننده‌اش،   این را خیلی دوست نداشت.

نتیجه: مراجع من  دلسوزی و عزت نفس خود را که مدت ها از دست داده بود پیدا کرد و به سمت مرد سالم تری رفت. سخنان خردمندانه خودتان هنگام ترک یک رابطه اگر تصمیم بگیرید که رابطه خود را ترک کنید، دریافت پیام مستقیماً از طریق کلمات سازنده و آرام خودتان، سالم ترین احساس را خواهید داشت. طبیعی است که دلتنگ نامزد سابق خود شوید حتی اگر رابطه سالمی نداشته باشد. معمولاً هر رابطه ای جنبه های مثبتی دارد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که از دست دادن اوقاتی که احساس خوبی داشته اید به این معنی نیست که آن شخص برای شما خوب بوده یا هست. اگر در به خاطر سپردن ارزش خود مشکل دارید، به این فکر کنید که به یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیک خود که می‌خواهد به یک رابطه سمی بازگردد، چه می‌گویید. فکر کردن در مورد اینکه چگونه ممکن است برای شخص دیگری ارزش قائل شوید یا به او توصیه کنید، می تواند به شما کمک کند تا خود را ارزشمند نگه دارید و به موقعیت سالم تری بروید.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.