ورزش و افسردگی

ورزش و افسردگی :  چرا ورزش در درمان افسردگی  مهم است؟ ورزش یکی از مؤثرترین راه‌ها برای شروع سریع نوروپلاستیسیته – راه خروج از افسردگی است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی، فوراً رشد اتصالات سلول‌های عصبی جدید را تحریک می‌کند، که پایه و اساس انعطاف‌پذیری عصبی است. به نظر می‌رسد […]


ورزش و افسردگی :  چرا ورزش در درمان افسردگی  مهم است؟ ورزش یکی از مؤثرترین راه‌ها برای شروع سریع نوروپلاستیسیته – راه خروج از افسردگی است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی، فوراً رشد اتصالات سلول‌های عصبی جدید را تحریک می‌کند، که پایه و اساس انعطاف‌پذیری عصبی است.

به نظر می‌رسد که ورزش به‌ویژه باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی در هیپوکامپ، مرکز یادگیری و حافظه و ناحیه‌ای از مغز که به‌ویژه در برابر اثرات مخرب استرس آسیب‌پذیر است، می‌کند. علاوه بر این، تمرینات با وزنه یا ورزش مقاومتی نشان داده است که قدرت سیگنال دهی سلول های عصبی را افزایش می دهد.

چه مقدار ورزش برای جلوگیری از افسردگی توصیه می شود؟

درگیر شدن در هر شکلی از ورزش، حس کنترل بر زندگی را به فرد باز می گرداند. مطالعات نشان می دهد که حتی ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی روزانه – به ویژه در بعد از ظهر – می تواند تأثیرات مفیدی بر خلق و خو، انرژی و خواب داشته باشد. در یک مطالعه بزرگ روی نزدیک به ۳۴۰۰۰ بزرگسال که طی ۱۱ سال پیگیری شد، مشخص شد که حداقل یک ساعت فعالیت بدنی در هفته از ۱۲ درصد از موارد مورد انتظار افسردگی در آینده جلوگیری می کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که ورزش حتی در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد افسردگی هستند، یک اقدام پیشگیرانه موثر است. از آنجایی که افسردگی انگیزه و انرژی افراد را تضعیف می‌کند، متخصصان تاکید می‌کنند که مهم است که از جایی شروع کنیم – انجام هر کاری بهتر از انجام ندادن هیچ کاری است – و شروع کوچک، با چند دقیقه پیاده‌روی شروع شود.

لطفا جهت دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره با شماره های ۰۹۰۱۰۱۳۴۶۸۴ و ۰۲۱۸۶۰۱۵۵۹۱ تماس حاصل فرمایید.